Home » Printer » Brother fylder 50 år på det danske marked
Brother fylder 50 år på det danske marked

Brother fylder 50 år på det danske marked

Share

Fem årtier i Danmark og 110 års jubilæum i Japan. Brother har meget at fejre som en af verdens største printerfabrikanter. På det danske marked begyndte det hele med små mekaniske rejseskrivemaskiner i 1968. I dag er Brothers produkt portefølje udvidet med bl.a. printere, scannere og labelprintere samt en række Business solutions rettet mod virksomheder

Når man spørger en moderne dansk kvinde eller mand, er 50 år ingen alder. Faktisk vil de fleste nok sige, at med 50 er man i sine bedste år.

Det samme vil man få som svar, hvis man stiller spørgsmålet hos Brother Nordic A/S i Ishøj, som åbnede i Danmark den 1. oktober 1968.

50 år er ingen alder – og dog. I den dynamiske it-branche er det mange år at holde sig i topform. Tænk f.eks. på, at Apples iPhone kun er 11 år gammel. Og pc’en, som vi kender den i dag, er 37.

Brothers elegante lille P-touch CUBE er blevet et hit i mange danske hjem med behov for at skrive navne-labels til alt fra dåser og æsker til tøj, sko og gavepapir.

Brothers elegante lille P-touch CUBE er blevet et hit i mange danske hjem med behov for at skrive navne-labels til alt fra dåser og æsker til tøj, sko og gavepapir.

De fleste danskere forbinder nok Brother med små alt-i-én printere til brug i hjemmet og til mindre virksomheder. De er stadig kerneprodukter for Brother, der har udvidet produktmikset i mange retninger med scannere, bærbare printere og store kontormaskiner, der kan det hele.

Produkterne er også udvidet med labelprintere som f.eks. de små P-touch CUBE, der er blevet en cool og trendy gadget i masser af danske hjem. Og med nye printerløsninger, der sælges med blæk eller toner til tre års forbrug.

Se også:  Brothers smarte labelprinter gør det sjovt at holde orden

“Lige i øjeblikket står både vi og kunderne midt i en spændende forandringsproces. I fremtiden vil man købe printere på en helt anderledes måde end før. Trylleordet hedder MPS. Det betyder egentlig Managed Print Service, men vi foretrækker at kalde det for Mange Penge Sparet på godt dansk. For det er, hvad kunderne vil opleve,” forklarer Henning Elkjær. Han har været ansat hos Brother i 22 år og er Nordic Marketing Director og Sales Director Denmark for Brother Nordic A/S.

Brothers nye tredje generation af AiRScouter brillerne har en lille gennemsigtig Augmented Reality skærm foran det ene øje. Målgruppen er f.eks. industrien, drone-operatører eller piloter.

Brothers nye tredje generation af AiRScouter brillerne har en lille gennemsigtig Augmented Reality skærm foran det ene øje. Målgruppen er f.eks. industrien, drone-operatører eller piloter.

Med MPS skal brugerne aldrig mere tænke over, om der er blæk eller toner nok på deres printere. Brother-printerne registrerer det selv og giver besked i god tid via internet, om der skal sendes nye forsyninger afsted til kunden. Tonere eller blækpatroner bliver automatisk leveret, så brugerne aldrig løber tør.

Historiske højdepunkter

Den slags nye løsninger var der ingen, som kunne drømme om for 50 år siden, hvor den japanske fabrikant åbnede på det danske marked. Brother International Maskinaktieselskab hed firmaet dengang. Med mekaniske skrivemaskiner som de første produkter.

Brother havde opfundet en smart lille rejseskrivemaskine. Den var solid og blev leveret i en tornyster-lignende taske, så man kunne have den med overalt. På sin vis var den forløber for dagens moderne laptops.

Se også:  Brother MFC-J6930DW [TEST]: Den arbejdsomme - ægte multifunktion i op til A3
Managed Print Services (MPS) eller på dansk Mange Penge Sparet er den nye måde at købe printere og kontormaskiner på. Med Brother MPS løber man aldrig tør for blæk og tonere.

Managed Print Services (MPS) eller på dansk Mange Penge Sparet er den nye måde at købe printere og kontormaskiner på. Med Brother MPS løber man aldrig tør for blæk og tonere.

På dét tidspunkt havde ingen af de store konkurrenter noget, der lignede – og Brothers skrivemaskiner blev hurtigt en storsællert på det danske marked.

Skrivemaskinerne var i mange år Brothers vigtigste produkter. Den sidste af slagsen blev produceret i 2012. Siden kom symaskiner og labelprintere til. Og telefax ikke mindst.

Brother var først på markedet med en telefax, der havde indbygget telefon. Et telefonrør og et tastatur i den ene side, mens fax-papiret kørte igennem i den anden side. Også den blev et hit på danske kontorer.

Brother fik sin gennembrud med små mekaniske skrivemaskiner. Siden kom de elektriske, telefax, printere, scannere, alt-i-én maskiner briller med integreret AR.

Brother fik sin gennembrud med små mekaniske skrivemaskiner. Siden kom de elektriske, telefax, printere, scannere, alt-i-én maskiner briller med integreret AR.

I 1980’erne kom printerne. Først med skrivehjul, så med nåle (matrix printere) og siden med laser, inkjet og LED. De er hjørnestene hos Brother som ung 50-årig i dag.

Markant spiller i Danmark

Når Brother fejrer sin 50 års fødselsdag den 1. oktober, er det med en viden om, at det går rigtig godt for virksomheden. De seneste tal viser nemlig, at Brother vinder markante markedsandele i Danmark.

Ifølge analysefirmaet DMR.no er Brother således nummer ét i Danmark, når det gælder salget af laserprintere. Brother har også klare førstepladser i telefax, A3 printere og i flere andre markeds-segmenter. Totalt set er Brother i dag Danmarks tredjestørste printer-leverandør med en markedsandel, der er gået op med 2,2 pct. i første halvdel af 2018.

Den lille CUBE printer har fået en storebror, der henvender sig til kontorer, værksteder osv. CUBE Plus kan udskrive trådløst på bredere labels, som man designer på sin smartphone, tablet eller direkte i Microsoft Word.

Den lille CUBE printer har fået en storebror, der henvender sig til kontorer, værksteder osv. CUBE Plus kan udskrive trådløst på bredere labels, som man designer på sin smartphone, tablet eller direkte i Microsoft Word.

En af grundene til Brothers succes er, at firmaet bibeholder gamle dyder i sine forretnings-metoder. Brothers sælgere og ledelse besøger fortsat forhandlerne personligt – og flere gange om året. Både de store og de små. Det er der ikke tid til hos mange andre it-leverandører.


TAGS
Brother

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S