Home » Sociale medier » Børn overtræder regler på sociale medier – forældre synes det er ok
Børn overtræder regler på sociale medier – forældre synes det er ok

Børn overtræder regler på sociale medier – forældre synes det er ok

Share

Danske børn overholder ikke aldersgrænser på de store sociale medier, viser ny undersøgelse. Forældrene har ikke noget imod det.

Der er adgang forbudt for børn under 13 år på sociale medier som Facebook. Men det er mange børn ligeglad med – de hopper på i alderen 10-12 år. Forældrene har ikke noget mod regelbruddet. Hovedparten af forældrene har godkendt børnenes brug af de sociale medier og af en række onlinespil med aldersbegrænsninger. Det afslører en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for Telenor.

Selvom aldersgrænsen på de fleste sociale medier er 13 år, og aldersanbefalingen på de mest brugte online spil er 12 år, så får danske børn adgang i en meget tidligere alder.

94 procent af de adspurgte forældre har godkendt, hvilke sociale medier barnet er på, og 80 procent har godkendt, hvilke online spil barnet spiller. Samtidig viser svarene, at en stor del af børnene får adgang til de digitale medier langt før, de reelt er gamle nok. Man skal for eksempel være 13 år for at oprette sig på de fleste sociale medier (fx Facebook, Snapchat, Instagram og TikTok) og have sine forældres godkendelse eller samtykke ifølge EU’s persondataforordning (GDPR), mens anbefalingen på spilsiden Pan European Game Information (PEGI) er, at man skal være over 12 år for at spille Roblox og Fortnite.

Se også:  Pas på når du deler feriebilleder på Facebook: Her er 4 gode råd

”Danske børn har nem adgang til den digitale verden – både fordi vi er et velstående og digitalt veludviklet land, hvor mange børn har iPads og mobiler, men også fordi danske forældre giver børnene ret fri adgang til at udfolde sig online, som undersøgelsen viser. Der er rigtig mange gode oplevelser forbundet med at være online for børnene, men den udbredte adgang betyder også, at vores børn er mere eksponerede for digitale faldgruber,” siger Lise Kirkegaard, CSR- og kommunikationschef i Telenor, der står bag undersøgelsen, og som siden 2016 har arbejdet med at gøre det mere sikkert for børn at færdes digitalt gennem programmet #digitalpænt.

Undersøgelsen viser, at fem ud af 10 børn er på sociale medier hver dag, og at fire ud af 10 børn spiller online hver dag. Børnene bruger i gennemsnit 2 timer om dagen på sociale medier og 2,4 timer om dagen på online spil.

Ikke styr på sikkerheden

Forældrene har ikke meget styr på sikkerheden og på, hvem deres børn er venner med online. Kun 46 procent af børnene har lukkede profiler, mens 28 procent har både åbne og lukkede profiler, 12 procent har åbne og 14 procent ved det ikke. Samtidig angiver 42 procent af børnene, at de er venner online med nogen, de faktisk ikke kender – og heraf angiver 58 procent af børnene, at de skriver med personer, de ikke kender.

Se også:  Spot de falske Facebook-profiler
Lise Kirkegaard, Telenor.

Lise Kirkegaard, CSR- og kommunikationschef i Telenor, står bag undersøgelsen.

”Forældrenes fokus er meget på, hvilke platforme børnene bruger, og hvor meget tid de bruger online, mens der er få forældre, der har indsigt i og lavet aftaler med deres børn omkring, hvem de omgås, chatter med og deler indhold med online,” siger Lise Kirkegaard, der opfordrer til, at man som forældre også interesserer sig for dette og aftaler med sit barn, at man kun deler indhold og chatter med personer, som man kender fra den virkelige verden.

”Undersøgelsen viser, at forældrene synes, det er svært at balancere mellem at blande sig i dét, barnet laver online, og så barnets ret til et privatliv. Det er helt forståeligt. Men når vi slipper børnene fri på de sociale medier, så bør vi også sikre, at privatlivsindstillingerne er sat rigtigt op fra start, og lærer dem nogle digitale trafikregler, så de kan passe godt på sig selv – og løbende blive ved med at spørge ind til og være interesseret i, hvad barnet laver digitalt,” opfordrer Lise Kirkegaard, CSR- og kommunikationschef i Telenor.


TAGS
børn
Facebook
sociale medier

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S