Home » Samfund » Bøger om det samfund internettet har gjort muligt
Bøger om det samfund internettet har gjort muligt

Bøger om det samfund internettet har gjort muligt

Share

It-bøger er noget med, hvordan du bruger de enkelte programmer. Men på det seneste er der dukket en række interessante bøger op, der mere kan betegnes som bøger om det samfund, internettet har gjort muligt – og hvordan man overlever i det både som menneske og firma. Vi har set på spændende udgivelser, der er gode at få forstand af.

I årevis har vi anmeldt bøger, der beskriver, hvordan du takler dette eller hint computerprogram.

Men i takt med at internettet har sat sine spor på vores levevis, og den måde vi driver forretning på, er der dukket en ny type ”it-bøger” op, der beskriver de spilleregler, der er i vore dages internetcentrerede samfund, og hvordan du udnytter de nye leveregler i en verden, hvor det at holde på og tage penge for viden er ved at blive fortrængt af åbenhed og deling af viden og netværk.

Det er en verden, der er styret af tre ting: Networking, f.eks. via FaceBook og LinkedIn, Google-platformen og GRATIS-begrebet. De sidste to har vi læst et par bøger om, som vi anmelder her.

Se også:  Google opdaterer søgemaskinen med 7 nye funktioner

Hvad ville Google gøre?

For forfatteren er ingen ringere end Jeff Jarvis, der var en af de første, der for alvor brugte internettet til at lægge pres på en producent med et enkelt og meget simpelt indlæg på sin egen blog med den meget sigende overskrift: Dell Sucks!

[pt id=’2008790′ size=’large’ link=’file’]

 

Men det er en hel anden historie, som du naturligvis også får i bogen.
Hvad bogen i stedet forsøger at gøre, er at identificere de parametre, der har gjort Google til så stor en succes.

Hvad er det, Google gør, der hele tiden giver dem vind i sejlene og fastholder deres position ikke alene som internettets magtfulde søgemaskine, men også som en udviklings- og tjenesteplatform, der om nogen har vist, at der kan skabes bæredygtig forretning af at give noget væk gratis.

Jeff Jarvis identificerer 40 karakteristiske træk ved den måde, Google driver forretning på og prøver så at holde dem op mod en række traditionelle forretningsområder, dels for at eksemplificere de enkelte parametre og dels for at vise, hvad Google ville gøre, hvis de gik ind i andre brancher.

Se også:  Google-kaos i sidste uge: Nu kender vi årsagen

Det bliver til både indsigtsfuld, underholdende og spændende læsning, der for alvor giver dig det fulde overblik over mekanismerne og konsekvenserne ved den måde, Google tænker på.

Som når Jeff Jarvis eksemplificerer Googles platformstankegang med, hvordan Google Cola ville være en cola, som hver enkelt forbruger kunne bestille i sin egen favoritsmag og -farve og få leveret direkte til døren.

Eller hvordan forbrugerne ligefrem kunne forsøge at markedsføre deres egen cola-variant selv og bruge Google Colas produktions- og distributionsapparat til at levere deres egen cola til deres kunder.

Det kan virke lettere fortænkt, men især os med en lidt ældre tilgang til markedsføring og markedsmekanismer bliver meget klogere på, hvordan ikke alene Google, men hele den ”nye internetøkonomi” (nu skal vi jo ikke genopfinde it-boblen) fungerer.

I sandhed en god bog at blive klog på.

Af Jeff Jarvis, 294 sider, 299 kroner

Er fremtiden gratis?

Men internettet har en ny dagsorden: Giv det gratis – det er den bedste måde at tjene penge på i længden.

[pt id=’2008791′ size=’large’ link=’file’]

 

Og fænomenet har bredt sig fra internettet og ud til brancher, som man ellers aldrig ville tro, kunne få en forretning til at køre rundt ved at give deres produkter gratis væk.

Jamen, hvad er det dog alt sammen for noget nonsens, synes man at kunne høre Handelshøjskolernes gamle professorer brumme i deres lange skæg.

Og måske var det også derfor, at undertegnede investerede 299 kroner af egen lomme for at lære noget om, hvordan man giver sine produkter gratis væk. Se, det er da tankevækkende, at man skal betale for at få den slags viden i vore dage.

Men sandheden om gratis er naturligvis, at der altid et eller andet sted er nogen, der betaler gildet.

For når medier forærer deres indhold gratis væk på internettet, er den klassiske løsning at få indtægter på at sælge annonceplads på hjemmesiden. Det er efterhånden et skolebogseksempel, som mange har knækket nakken på at basere hele deres forretning på.

Men der er mange andre slags gratis. Der er den Thorborgske model, hvor man giver 80 procent af indholdet gratis væk og tager kassen for de sidste 20 procent, hvilket hans bog E-pusher er et godt eksempel på.

Så er der den model, som mange mobilselskaber har brugt: Giv brugerne en gratis eller meget billig mobiltelefon, og tjen så på forbruget efterfølgende.

Den metode benyttes ikke bare på nettet og til at sælge mobiler og andre forbrugsgoder, men kendes også i de fleste supermarkeder, hvor det er tilbuddene, der lokker husarerne til, og så håber butikken på, at der også ryger nogle varer med i kurven til normalpris.

Endelig er der en anden god, gammel traver, hvor man giver tingene væk for at få opmærksomhed eller for at få fat i noget andet, forbrugerne har, for eksempel en holdning eller informationer man kan tjene penge på at formidle.

Det er f.eks. modellen for butikken SampleLab i Tokyo, hvor hver kunde kan få fem gratis varer mod at besvare et spørgeskema om hver af varerne.

Butikken tjener så penge til personale og husleje ved at leje butikshylderne ud til virksomheder, der vil teste nye produkter og få indsamlet forbrugernes mening om dem.

Sidstnævnte er også en af de mange forretningsmodeller, der giver Google smør på brødet.

Fordi de kender vores søgemønstre og indholdet på vores hjemmesider, kan de sælge den viden eller tjene penge på den ved at tilpasse annoncevisningerne på både deres egne og de hjemmesider, der anvender Google Adsense, så der er større chance for, at du som besøgende klikker på annoncerne, fordi de omhandler noget, du har udvist interesse for i dine søgninger eller på din hjemmeside.

Chris Anderson, der i øvrigt er stifteren af det digitale livsstilsmagasin Wired, identificerer de forskellige gratismodeller i bogen og giver eksempler på, hvordan du – ved alternativ og kreativ tænkning – kan skabe en forretning ud af at give ting gratis væk inden for mange andre brancher end bare internettet.

Tankevækkende læsning i en tid hvor gratis-bølgen synes at være ved at vende, og hvor flere toneangivende hjemmesider, heriblandt New York Times og danske Børsen, har besluttet sig for at kræve penge af brugerne, for at de kan læse alle artiklerne i online-versionen af deres avis.

Så om gratis stadig er en anvendt forretningsmodel om 10 år, er ikke til at spå om, men efter at have læst denne bog er du i hvert fald meget klogere på, hvordan du kan strikke din egen forretningsmodel sammen ved at give alle eller udvalgte produkter gratis væk.

Af Chris Anderson, 281 sider, 299 kroner


TAGS
Bøger
Free
Google
Internet

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S