Bang og Olufsen har afsløret regnskab for sidste års tredje kvartal. Hvor den slags tidligere skete med bævren i stemmen, er der en helt anden selvsikkerhed over den melding, der er i dag er sendt til pressen.
“For syvende kvartal i træk leverede vi tocifret vækst. Det gjorde vi på trods af de vedvarende udfordringer med de globale leverandørkæder. Dette skyldtes især det hårde arbejde fra vores partnere og medarbejdere, og jeg vil gerne takke dem for deres store indsats,” udtaler administrerende direktør Kristian Teär.
Væksten i Q3 var drevet af såvel produktsalg som Brand Partnering. Der har været solid efterspørgsel på B&O-produkter på tværs af markeder.
Den globale komponentmangel har dog kunne mærkes. Det forventes, at det høje omkostningsniveau for komponenter og logistik fra Q3 vil fortsætte igennem resten af regnskabsåret og påvirke såvel indtjening og frie pengestrømme. .Derudover er usikkerheden relateret til de globale leverandørkæder og forbrugerefterspørgsel steget som følge af højere inflation, Ruslands invasion af Ukraine og COVID-19 nedlukninger i Kina.
“I Q3 påvirkede den globale mangel på komponenter både vores omkostninger og produkttilgængeligheden, og vi forventer, at dette fortsætter i et stykke tid. Derudover, ser vi højere usikkerhed relateret til forbrugerefterspørgsel som følge af højere inflation, Ruslands tragiske invasion af Ukraine og COVID-19 nedlukninger i Kina,” forklarer Kristian Teär.
Selskabet fastholder ikke desto mindre omsætningsforventningerne for 2021/22.
“Vores strategi virker, og vi fortsatte med at bygge robusthed i Q3. Vi rekrutterede nøglepersoner til vores teams, særligt inden for ingeniørområdet, salg og -marketing i regionerne, for at sikre, at vi har de rigtige kompetencer til fremtiden. Vi fortsatte med at se høj kundeefterspørgsel på tværs af markeder, kundebasen voksede med 25%, og vi lancerede nye produkter. Vi introducerede en ny version af vores gaming-hovedtelefon for at styrke vores position på det hurtigt voksende gaming-marked. Derudover introducerede vi Beosystem 72-22 som en del af vores Classics-program, der understreger vores unikke kompetencer og produkters lange levetid, som er en afgørende differentiator for os.”