Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

B&O trækker i bremsen: "Langtidsholdbare produkter er vejen til bæredygtighed"

Ved at forlænge nye produkters levetid og holde ældre produkter i live vil B&O arbejde mod større bæredygtighed og en ny værdiopfattelse hos brugerne.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

B&O er kendt for kvalitetsprodukter, som nok er dyre, men også designet så de kan holde i mange år. Denne måde at tænke på har været udfordret de senere årtier, hvor udviklingen i elektronikkens verden er gået så hurtigt at produkter forældes, og derfor udskiftes, betydeligt hurtigere end dengang i 60'erne og 70'erne.

Bang & Olufsen har selv redet med på denne vogn, og gør det i stor udstrækning stadig, men nu forsøger det danske brand at vende skuden.

B&Os butik på strøget har fået helt ny indretning, som iscenesætter de nyeste produkter i et hyggeligt dagligstue-miljø. B&Os butik på strøget har fået helt ny indretning, som iscenesætter de nyeste produkter i et hyggeligt dagligstue-miljø.

Det gør man ved at tænke bæredygtigheden og langtidsholdbarheden ind som en essentiel del af produkterne.

Modulært design forlænger levetiden

Stjerneeksemplet på dette er Besound Level-højttaleren, som blev lanceret i starten af året (læs vores anmeldelse af Beosound Level her).

Her er tale om en trådløs højttaler, designet modulært, så alle essentielle komponenter kan tages ud og skiftes. Det gælder ikke kun højttalerenheder og batteri, men også den elektroniske "hjerne", der driver den digitale lydprocessering og alle de smarte funktioner i Besound Level.

Hvis Apple eller Google om fem år kommer med en helt ny teknologi, der ikke kan køre på den hardware der sidder i højttaleren, vil det være muligt at opgradere "hjernen" og kun den. Man kan derfor beholde resten af højttaleren, og det er en væsentligt mere miljøvenlig løsning end at smide produkter ud, hver gang teknologien forældes.



Derfor er Besound Level, som den første højttaler i verden, blevet tildelt den globalt anerkendte certificering Cradle to Cradle, der anses for at den mest pålidelige og avancerede videnskabsbaserede standard for design og fremstilling af produkter, der bidrager til produktcirkularitet.

Den fjerde version af Cradle to Cradle certificeringen, som B&O er blevet tildelt, indeholder nye og forbedrede krav i alle ydelseskategorier. Filosofien bag certificeringen er at skabe en bæredygtig verden, hvor materialer ses som næringsstoffer, der cirkulerer i en lukket cirkel og i sidste ende eliminerer al affald.

En ny værdiopfattelse

Vi var en tur forbi B&Os nyindrettede butik på Strøget i København til et pressearrangement i sidste uge. Her fik vi en snak med Mads Kogsgaard Hansen, Senior Global Product Manager for Classics & Product Circularity for Bang & Olufsen.

"Vi forsøger at ændre brugerens værdiopfattelse. Beosound Level er ikke et billigt produkt, men fordi det er skabt i et langtidsholdbart design og kan holdes tidssvarende via sin modulære opbygning, er det en højttaler du kan have 10 - måske 20 - år. Det betyder faktisk, at den i længden vil være billigere end en almindelig trådløs højttaler til en tredjedel af prisen, som du måske ender med at udskifte hvert tredje eller fjerde år, fordi teknologien i den bliver forældet. Hvis vi sammen med brugerne kan ændre synet på produkternes værdi vil det være et skridt på vejen til en mere bæredygtig produktion", siger Mads Kogsgaard Hansen og fortsætter:

"Det handler om mere end at forlænge produktets levetid og holde teknologien relevant gennem mange år. For at vi skal lykkes med denne strategi, skal vi i designprocessen virkelig kunne tilpasse os og være i tæt dialog med kunderne, så vi samtidig også stimulerer deres behov for noget nyt - uden at de behøver at købe et helt nyt produkt."

Mads Kogsgaard Hansen, Senior Global Product Manager for Classics & Product Circularity for Bang & Olufsen, i færd med at skille en Beosound Level ad. Mads Kogsgaard Hansen, Senior Global Product Manager for Classics & Product Circularity for Bang & Olufsen, i færd med at skille en Beosound Level ad.

Målet om en ændret værdiopfattelse og forlængelse af produkternes levetid er det samme for Classics-projektet, som blev søsat sidste år. Her satte B&O restaurerede og opgraderede pladespillere i den ikoniske Beogram 4000-serie til salg igen  - for en eksorbitant pris på 75.000 kr.

At prisen er så høj, er ikke nogen tilfældighed. "Det er bevidst at vi har sat den så højt. Det er med til at give en forståelse af den værdi der ligger i sådan et produkt. Det er et produkt man kan have for livet. Med Classics viser vi, hvordan man kan gå bagud i historien og føre en designklassiker som denne op i nutiden ved at opgradere teknologien i den", fortæller Mads Kogsgaard Hansen.

Holder dine gamle produkter i live

På pressemødet i sidste uge annoncerede B&O, at man tager dette projekt et skridt videre. Har du en gammel model i Beogram 4000-serien stående derhjemme, tilbyder producenten via den nye Recreated Classics-løsning en komplet restaurering og opgradering af pladespilleren. Der et tale om komplet serviceløsning, hvor B&Os egne lydingeniører står for hele det omfattende restaureringsarbejde, som du kan læse mere om her.

En nyrestaureret Beogram 4000-pladespiller i B&Os butik. En nyrestaureret Beogram 4000-pladespiller i B&Os butik.

Vi spurgte Mads Kogsgaard Hansen om man kunne forestillet sig at dette tilbud ville blive udvidet til andre af de klassiske B&O-produkter. Det er han ikke afvisende overfor: "Vi kan sagtens se for os, at man kunne arbejde videre i den retning. Ikke blot med pladespillere, hvor der er flere andre serier, som folk stadigvæk elsker at have stående, men også med andre produkttyper. Skærmene i vores lidt ældre flad-tv'er kan udskiftes, så man får ny skærmteknologi, men bevarer den eksklusive ramme, ligesom vi allerede har gjort det muligt at gøre gamle højttalere kompatible med vores trådløse system via Besound Core", siger Mads Kogsgaard Hansen.

Han erkender dog, at der er lang vej til at hele B&O-produktionen kan følge samme bæredygtige linje. Det er eksempelvis svært at gøre små trådløse earbuds bæredygtige via modulært design. Men B&O vil ikke desto mindre bestræbe sig på at forlænge deres levetid. "Det gør vi ved at opretholde et kvalitetsniveau, som sikrer at de kan holde i mange år, og så går vi samtidig ned i tempo på nye lanceringer. Der vil gå længere tid imellem at vi sender nye produkter i en specifik kategori på markedet, så man opretholder produkternes relevans over en længere periode", slutter Mads Kogsgaard Hansen.