Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når man tænker over hvor mange omkostninger, der er ved at have hver enkelt film på lager i flere fysisk kopier samt ekspedienter til at udleje dem, sammenlignet med at have en enkel digital kopi liggende i en central database, hvor kunderne kan leje dem uden fysisk betjening, er det ikke svært at se hvilken konkurrence Blockbuster er oppe imod, når den skal dyste om videokunderne med tjenester som NetFlix, Viasat, Vodler og TV2s Sputnik.
Det er tilsyneladende en konkurrence, der er umulig at vinde, for Blockbuster bliver ved at tabe store summer penge måned for måned. Sidste kvartal måtte kæden lide et tab på ikke mindre end 65 millioner dollars.
Hvis dette fortsætter har kæden ikke langt igen. Erhvervsanalytikeren Douglas A. McIntyre spår, at Blockbuster vil være nødt til at dreje nøglen om i 2011.