Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Bliv set og hørt på nettet

Over 200 millioner mennesker har en blog, en slags personlig dagbog på nettet, og mange kan endda leve godt af den. Du kan nemt komme i gang selv, men pas på. En succesrig blog kræver gode ideer og hårdt arbejde.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Over 200 millioner mennesker har en blog, en slags personlig dagbog på nettet, og mange kan endda leve godt af den. Du kan nemt komme i gang selv, men pas på. En succesrig blog kræver gode ideer og hårdt arbejde.

”Intet emne er for lille, men du skal brænde for det,” lyder det første råd fra blogger og blogrådgiver Celia Schow.

”Jeg tror, mange bliver forblændet af bloggere, der lever af det, og drømmer om den samme oplevelse selv. Men blogging er enormt hårdt arbejde. Det taget tid, og succes indtræffer ikke bare med det samme. Så start din blog ud fra en nærmest umættelig trang til at dele din viden,” uddyber Celia Schow.
På laveenblog.dk giver den 24-årige iværksætter råd og vejledning, og her kan du hente hendes gratis e-bog Kom bedst i gang med at blogge eller købe e-bogen om gode blog-vaner og ideer til indlæg. For udover at brænde for et emne, skal en blogger kende sit publikum.

”Nogle vil gerne skrive om lidt af hvert. Jeg kalder dem multiblogs. Fordelen er, at du har mange emner at skrive om og kan nå et større publikum. En ulempe er, at der findes mange af den type, og det er svært at skille sig ud. Alternativt kan du lave en nicheblog. Konkurrencen er mindre, men din læserskare er mere begrænset, da du kun skriver om ét emne.”

Få styr på teknikken
Når du har fundet dit emne, skal du i gang med teknikken bag. Dagligt indløber der spørgsmål på Celias Schows blog fra læsere, som vil i gang, men ikke kender til ord som domæne og webhotel. Et webhotel er der, hvor du har din blogs billeder og tekster liggende, og domænet er stedet på nettet, hvor du viser din blog frem. For at besvare spørgsmålene bedst muligt har Celia Schow lavet en komplet guide til at komme i gang. Du finder guiden på hendes blog.

QM02_blog01

Ifølge blogrådgiveren bør du gøre sådan her: Køb et webhotel og et domæne, og herpå installerer du det gratis program WordPress. Du kan godt lave en blog uden at købe et webhotel og domæne, men fordelene er, at du slipper for det grimme ”wordpress.com” i enden af bloggens navn, og du får en masse redskaber, blandt andet designs, som gør din blog lækker og professionel at se på. Men penge og lækkert design gør det ikke alene.

”Den største udfordring er ikke at undervurdere arbejdet bag en god og velskreven blog. Bloggen skal opsættes korrekt, der skal tages billeder, billederne skal redigeres og lægges på. Teksten skal skrives, og selvom det virker simpelt, så skal de rette ord findes, og det tager tid,” forklarer Celia Schow.

Mange går desværre død i deres blog, men her har Celia Schow også nogle gode råd:
”Sæt tid af til det, og lav hver søndag en plan over de indlæg, du skal skrive i den kommende uge. Find ud af, hvad der skal klares, før du kan sætte dig og skrive dem. Lav et lille photoshoot, og få de billeder i kassen, du skal bruge. Rediger dem, så de er klar. For mig hjælper det at have lavet halvdelen af indlægget – ofte de rette billeder – så kommer teksten og motivationen til at skrive indlæggene helt af sig selv.”

Læg videoer på din blog
I dag har blogrådgiveren også kastet sig over videoblogging. På rejsedagbogen Wanderings.dk deler Celia Schow mindre videooptagelser fra sin kanal på YouTube.
”Det er klart min erfaring, at du får en bedre respons på en videoblog, fordi dine læsere kan fornemme, at der er lagt mere arbejde i det, men også fordi det er så anderledes,” fortæller Celia Schow.

Vil du selv prøve, skal du oprette en Google-konto, som du bruger til at logge ind med på YouTube. Du får nu en kanal, hvor du kan lægge videoer ind. Lyder det indviklet, findes der masser af gode instruktionsvideoer på YouTube, men ligesom med en skreven blog kræver en videoblog noget forberedelse, hvis ikke mere, forklarer Celia Schow.

”En videoblog er meget mere visuel og kræver dine seeres fulde opmærksomhed i de minutter, din video varer. Videoblogs er hårdere at lave, men mere personlige. Det stiller også nogle krav til dit kamera og dine evner til video-redigering, men det er en enormt sjov og en spændende måde at udtrykke sig på, som jeg spår, vi kun kommer til at se mere og mere af i fremtiden.”

Den danske blog-ekspert
Celia Schow, der her deler ud af sin viden, er iværksætter, blogger, YouTuber og blogrådgiver. Du finder hende på YouTube under www.youtube.com/c/celiaschow. Hun har sit eget WordPress-tema, Bold, og har skrevet to e-bøger: en 50 siders gratis e-bog om blogging og en e-bog om at skrive bedre og flere indlæg på sin blog. Sidstnævnte indeholder flere end 300 ideer til blogindlæg. Du finder omtale og links til begge bøger på www.lavenblog.dk.

QM02_blog02

Hvad koster en blog?
Wordpress og Blogger er de mest kendte blogplatforme. Begge muligheder er gratis og kan hentes på https://da.wordpress.org og www.blogger.com. Du finder udbydere af domæne og webhotel overalt på nettet. Priserne begynder ved lige under 10 kroner (om måneden) for hotellet og 30-75 kroner for domænet.

Handy kamera
Dette spejlreflekskamera laver både film i full HD samt foto i høj kvalitet til din blog. Det er det mindste og letteste fra
Canon i sin klasse og er lige til at tage med. Du styrer det hele fra en 3” stor touchskærm.
Canon EOS 100D 18-55IS STM

QM02_blog04

Til arbejde på farten
En alsidig bærbar computer til arbejde på farten, og når bloggen lige skal opdateres. Den har masser af diskplads og grafiske muskler, og du kan bruge fingrene direkte på den 13,3” store touchskærm.
Lenovo U330 I3-4030/4/500HB

QM02_blog03