Home » Andet » Bing! Microsoft prøver igen
Bing! Microsoft prøver igen

Bing! Microsoft prøver igen

Share

Med lanceringen af søgemaskinen Bing har Microsoft vist, at de kan rejse sig ved det træ, de er faldet ved

At Google har været mange brugeres foretrukne søgeværktøj på internettet, siden de i 1997 introducerede deres revolutionerende, minimalistisk udseende, men algoritmemæssigt stærke søgemaskine, vil de færreste nok betvivle.

[pt id=’2004473′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Google var et simpelt søgefelt bag hvilken der lå en meget stærk søgemotor”‘]

Google var et simpelt søgefelt, bag hvilken der lå en meget stærk søgemotor

Mens andre søgemaskiner, som Yahoo, Jubii, Altavista og andre, plastrede skærmen til med tjenester, nyheder og andet og på den måde maksimerede indlæsningstiden for siderne, gik Google den anden vej: Brugerne skulle hurtigst muligt kunne tilgå et simpelt søgefelt, bag hvilken der lå en meget stærk søgemotor, og så skulle de nok selv finde frem til resten.

Dette mantra har holdt nu i over 10 år, og trods det at Google med iGoogle er begyndt at gå den anden vej igen ved at lade brugeren kunne tilpasse sin Google-søgemaskine med nyheder, vejrtjenester, kørselsvejledninger med mere, ja, så er det at google sig frem til informationerne stadigvæk det foretrukne valg for de fleste mennesker i verden.

[pt id=’2004475′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”iGoogle lader brugeren tilpasse sin Google-søgemaskine med nyheder vejrtjenester kørselsvejledninger med mere.”‘]

iGoogle lader brugeren tilpasse sin Google-søgemaskine med nyheder, vejrtjenester, kørselsvejledninger med mere.

Live Search var en fuser

I 2006 lancerede Microsoft søgetjenesten Live Search, men trods det at være indbygget som default søgemaskine i Internet 7.0-browserens søgefelt, kan Live Search næppe siges at have været nogen succes.

Dertil var søgningen for langsom og for tilfældig, og ofte fandt man slet ikke det, man søgte efter, og onde tunger har også sagt, at selv ikke Microsofts egne folk brugte deres egen søgemaskine.

[pt id=’2005137′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Onde tunger har ytret at selv ikke Microsofts egne folk brugte deres egen søgemaskine”‘]

Onde tunger har ytret at selv ikke Microsofts egne folk brugte deres egen søgemaskine

Microsoft prøvede på et tidspunkt at lokke sine amerikanske brugere til at bruge Live Search ved at stille præmier i udsigt, hvis man havde søgt tilstrækkeligt via Live Search. Men selv en sådan lokkestrategi kunne ikke dække over det faktum, at Live Search i bedste fald var skuffende.

Se også:  Det googlede danskerne på i 2019

Bing! så er den her

Den 3. juni 2009 lancerede Microsoft og administrerende direktør, Steve Ballmer, så søgemaskinen Bing, efter at den længe havde gået under arbejdsnavnet Kumo.

[pt id=’2004476′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Den danske Bing er neddroslet i forhold til flere andre lande hvor man også kan søge på videoer kort shoppe med Bing og mere som her vist i den engelske udgave af Bing.”‘]

Den danske Bing er neddroslet i forhold til flere andre lande, hvor man også kan søge på videoer, kort, shoppe med Bing og mere som her vist i den engelske udgave af Bing.

Man kan forestille sig, hvor spændte og også nervøse Microsoft-folkene har været, da de skulle forsøge sig igen oven på fiaskoen med Live Search. Kunne Bing levere et brugbart alternativ, der faktisk kunne levere de søgeresultater, brugerne havde forventninger om, og ville man oven i købet kunne trække nogle af de svorne Google-brugere over på Bing?

Ligesom med Live Search lokker Bing med et overskueligt layout, denne gang med en grå baggrund tilsat dagens maleriske foto af et landskab med bjerge, fiskerlandsbyer eller andet.

En søgemaskines TV2 Charlie og et forsøg på at fange et mere modent publikum, der foretrækker det rolige maleriske billede frem for det mere ”old school”-agtige Google, kan man måske forestille sig. Dertil et søgefelt midt i billedet, hvor man kan søge i Internet, Billeder, Nyheder og Mere, logge sig på MSN og Hotmail.

Ikke skabt til det danske marked

Bing er ikke rigtig skabt til det danske marked. Nok er Bing oversat til dansk for danske brugere, og man kan søge i såvel alle resultater, kun danske og kun resultater fra Danmark. Den danske udgave af Bing er dog neddroslet i forhold til flere andre lande, hvor man også kan søge på videoer, kort, shoppe med Bing og mere.

Se også:  Googles gaming-tjeneste åbner i dag

Lad os prøve at binge os lidt frem

Det springende punkt er, om Bing faktisk er en god søgemaskine og kan give brugeren nogle gode og relevante søgeresultater – og om de kan måle sig med Google?

For at få et nogenlunde retvisende billede af Bings evner til at levere noget brugbart, måtte denne skribent lige tænke sig om et øjeblik. Nu har han en søn, der kan lide at spille computerspil, så World of Warcraft er første søgeord.

Dertil har skribenten lige været ude at flyve og tænker på CO2-udledninger, så reducer CO2-udledningen fra flyrejsen er anden søgestreng. Danmark har jo netop mistet en af sine store politiske skikkelser, så Svend Auken er sidste søgeeksempel.

World of warcraft – nu med skudsikre veste

Søger du på World of Warcraft med Bing, får du knap 29 millioner hits op. Ud over at have et enkelt sponsoreret link i toppen, får du nogle af de mest populære links som tophits, men ikke ét af linkene er danske på de fire første sider.

Til gengæld skal du rode dig igennem både spanske, tyske og russiske links imellem de engelske. Et tilsvarende forsøg i Google giver mere end 54 millioner hits, og i modsætning til Bing præsenteres du allerede for en dansk guide til spillet i femte link fra toppen.

Derudover får du i bunden af Google både resultater, der relaterer sig til World of Warcraft samt videoresultater for World of Warcraft. Dertil præsenteres du allerede i søgefeltet for en rullemenu, der kan indsnævre din søgning, så du kan sikre dig mere relevante resultater.

[pt id=’2005132′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Rullemenu på Google der kan indsnævre din søgning så du kan sikre dig mere relevante resultater”‘]

Rullemenu på Google der kan indsnævre din søgning, så du kan sikre dig mere relevante resultater

På samme måde viser Google selv, når der er flere resultater fra samme websted, enten som underlinks til hovedsiden eller hvor det mest relevante link står overordnet, og mindre relevante links står indrykkede herunder.

[pt id=’2005133′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Google viser når der er flere resultater fra samme websted”‘]

Google viser, når der er flere resultater fra samme websted

Sådanne fine hjælpeværktøjer må du skyde en pind efter i Bing, men til gengæld er Bing ret fin, når det gælder om at finde og vise billeder. Med en meget overskuelig venstremenu kan du indsnævre dine billedresultater efter størrelse, layout, farve, stil og personer, ligesom du kan styre, hvordan du ønsker visningen af billedresultaterne.

[pt id=’2004474′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Bing er ret fin når det gælder om at finde og vise billeder “‘]

Bing er ret fin, når det gælder om at finde og vise billeder

Lidt mere forvirrende bliver det, hvis du sniger dig ind og søger under Nyheder for World of Warcraft. To styk nyheder omkring World of Warcraft blev det til, men hvorfor de begge to lige skal handle om skudsikre veste og bandekrig, ja det rækker vist ud over normal logik.

[pt id=’2005131′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Det er lidt forvirrende hvis du søger under Nyheder for World of Warcraft”‘]

Det er lidt forvirrende, hvis du søger under Nyheder for World of Warcraft

Svend Auken er død – også i Nyheder på Bing

Svend Auken døde den 4. august 2009, otte dage før denne artikel blev skrevet. Dermed er det stadigvæk nogenlunde en nyhed på internettet, og en nyhed man ville forestille sig, var fundet frem til søgeresultaterne.

Søger du bare på Svend Auken i Bing, er det imidlertid ikke hans død, der træder frem helt i toppen, men mere forskellige biografier, Wiki’er og andet. Søger du i Nyheder, er der bedre bid.

[pt id=’2005136′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Søger du på Svend Auken i Bing er det ikke hans død der træder frem helt i toppen men søger du i Nyheder er der bedre bid”‘]

Søger du på Svend Auken i Bing, er det ikke hans død, der træder frem helt i toppen, men søger du i Nyheder er der bedre bid

Her er topresultaterne yderst vedkommende artikler og nekrologer fra dagspressen og tv og slår faktisk Google, hvor både ældre artikler, ældre nyheder og nye nyheder ligger side om side.

Fordelen ved Bing er her, at nyhederne viser de senest opdaterede nyheder først og herefter de lidt ældre. På den måde kan du hurtigt og overskueligt danne dig et nyhedsoverblik over en større begivenhed.

Reducer CO2-udledning fra flyrejsen – kom nu!

Ofte har du brug for at søge på mere sammensatte begreber eller emner, og her kan der virkelig være tale om svingende kvalitet af de resultater, der fremkommer.

Ved at søge på reducer CO2-udledningen fra flyrejsen, kan Bing blot diske op med fire hits. Af disse er de to lige på kornet, mens de sidste to er noget længere væk fra emnet.

[pt id=’2005135′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Resultatet af søgestrengen: reducer CO2-udledningen fra flyrejsen på Bing”‘]

Til sammenligning kan Google præstere 597 hits, hvoraf de samme to er lige på kornet, en hel del meget tæt på og så nogle stykker der er mere langt fra. Dog ses det, at Googles resultater er mere ”intelligente” end Bings.

På samme måde er Googles indstillingsmuligheder og kriterier for at indsnævre din søgning også langt mere intelligente end i Bing, der blot har nogle få valgmuligheder inden for Søgeord, Websted/domæne, Land/område og Sprog.

Yahoo, en trumf i Bings ærme

Som altid når Microsoft lancerer et større produkt, sidder de glammende anmeldere klar på alverdens computermagasiner. Klar til at kaste sig over det nye produkt eller den nye opdatering.

Ville Bing kunne aftvinge Googles hegemoni på markedet for søgemaskiner, var et af de første spørgsmål, mange anmeldere måtte stille sig, og svaret var, at det kunne Bing nok ikke.

Til gengæld er der en anden ting, der er begyndt at interessere computerskribenterne rundt omkring i verden – Microsofts samarbejdsaftale med Yahoo. Microsoft og Yahoo har nemlig indgået en aftale, der skal løbe over 10 år, og som betyder, at Microsoft får eksklusivretten til Yahoos søgeteknologi i 10 år, mens Yahoo på den anden side skal bruge Bing som søgemaskine.

Yahoos brugere beholder så alle de teknologier og features, der er på Yahoo, mens den algoritmiske søgning og crawling af nettet leveres af Bing.

Den danske SEO (Search Engine Optimization) guru, Mikkel DeMib Svendsen, er en af dem, der har undret sig over samarbejdsaftalen på sin blog www.deMib.dk.

DeMib mener, der nærmest er tale om et maskeret salg, idet en eksklusiv aftale i 10 år i softwareverdenen mere er et regulært salg end en aftale. For hvem gider købe nogle gamle forældede kodestumper om 10 år, hvor de i bedste fald er et kuriosum fra en svunden tid?

DeMib reflekterer ligeledes over de muligheder, der opstår i samarbejdet mellem Microsoft og Yahoo omkring dominansen på søgemarkedet.

Her kan det ifølge DeMib blive spændende at se, hvor meget Microsoft/Yahoo kan bide sig fast i haserne på Google, og om Google måske vil forsøge at forpurre aftalen med konkurrencemyndighederne bag sig.

Måske vi bliver vidne til en kyklopernes kamp på markedet for søgemaskiner efter 12 års total hegemoni fra Google?

Konklusion

Microsoft er nok klar over, at de ikke lige sådan vil kunne slå Google med Bing, men med et marketingbudget på 80 millioner dollar og samarbejdsaftalen med Yahoo må Microsoft alligevel have et ønske om at bide sig alvorligt fast i knæhaserne på Google.

Som der er nogle vittige hoveder på nettet, der har foreslået, er Bing et akronym for: ”But It’s Not Google”. Det er også rigtigt. Google er stadigvæk en bedre søgemaskine, men Bing haler ind og har vist, at også Microsoft kan levere et brugbart alternativ, der på enkelte områder endda er bedre end Google.

Så måske varer det alligevel ikke så lang tid, førend kontorfolk verden over råber gennem storkontorerne på adskillige sprog: ”Hey, jeg binger det lige”. Om det så også bliver på dansk, vil tiden vise, og inden bør Microsoft så nok få peppet den danske udgave af Bing lidt op.


TAGS
Bing
Google
søgemaskiner

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S