Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Billig vej til en veloptimeret hjemmeside

Det danske system Ehavior måler, hvordan brugerne klikker på din hjemmeside, og viser det som visuelle heatmaps, der gør det let at se, hvor der kan optimeres.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Dit indhold kan være nok så godt og webdesignet ligeså, men hvis navigationen på din side ikke er logisk, eller hvis der ligger usete forhindringer og lurer, er det ikke sikkert, brugerne kommer så ubesværet rundt på siden, som du kunne ønske. Der kan også være døde områder, som du måske bare skulle få fjernet. Ehavior er skabt for at gøre dig bevidst om disse problemer, så du kan tage hånd om dem og få en veloptimeret hjemmeside.

Browserbaseret system

Systemet er dansk og udviklet af Jan Flora og Mikkel Clausen, som har sat sig for at skabe et værktøj, der gør det nemt for webmasteren at få overblik over de besøgendes færden på hjemmesiden.

Det kræver ganske få klik at komme i gang. Et lille stykke kode sættes ind på din hjemmeside, så er den klar til, at du kan måle på den. Systemet er browserbaseret, og du logger ganske enkelt ind med din Google-konto. Herefter kan du lave en analyse på den side, du ønsker, og vælge, over hvilken periode den skal strække sig, samt hvor mange klik der skal måles på.

Nemt overblik

Mens analysen kører, og når den er afsluttet, kan du se resultatet som et visuelt heatmap, der klart og tydeligt viser, hvor brugerne klikker mest på siden. Også de steder, som ikke er klikbare, men hvor brugerne alligevel har klikket, vises i analysen. Det kan være en hjælp til at udrydde elementer, der er forvirrende, og som brugerne forgæves klikker på.

Det er hurtigt at danne sig et overblik over, hvor der er størst aktivitet på hjemmesiden. Foruden prikkernes farveintensitet kan ”Insights” give en helt konkret rangering af de mest klikkede elementer.

Hent data fra Google Analytics

Ligesom Google Analytics er Ehavior et værktøj til at analysere trafikken på din hjemmeside. Den skal dog ikke betragtes som en konkurrent, men snarere et supplement til Googles glimrende tjeneste. Med Ehavior får du en ny måde at måle brugernes færden, som Google Analytics ikke tilbyder, og samtidig en anderledes måde at illustrere målingen på.

Dette kan nemt kombineres med Googles måleværktøjer, for i Ehavior kan du trække data fra Analytics ind og få dem vist med de nemt overskuelige heatmaps. Ved at klikke ’Segmentation’ kan du eksempelvis få Ehavior til at vise, hvordan klikkene fordeler sig på de kilder, hvorfra brugerne har klikket sig ind på siden – søgemaskiner, mobiltelefoner, sociale medier og andre hjemmesider.

Det gør det nemt at få overblik over forskelle i adfærden mellem forskellige brugere. Samtidig er det en brugbar funktion til sælgeren, som vil se, hvordan brugerne klikker ind, når de kommer fra betalte kampagner, eller om deres adfærd konverteres til profit, når der er tale om webshops eller andre sider med salg af varer eller ydelser.

Betal pr. klik

Lige så simpel og gennemskuelig som betjeningen er betalingsmodellen. Du betaler ganske enkelt pr. klik. Når du registreres, får du automatisk 2.000 gratis klik, så du kan komme i gang, og herefter betaler du 19 dollars for 10.000 klik, hvilket kan omregnes til omkring 130 kroner med moms.

Bruger du 8.000 klik på den første analyse, har du således 4.000 kliks tilbage, som du kan bruge på den næste, før du så skal tanke op igen. På den måde slipper du for en løbende udgift til et målesystem, som du måske kun har behov for at bruge en gang imellem.

Som særligt tilbud til Alt om DATAs brugere, giver Ehavior dig de første 5000 klik gratis. Du kan finde Ehaviors hjemmeside her.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Ehavior

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]