Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Billig opladning af elbilen: Her er 8 gode tips ...

Man kan faktisk oplade elbilen gratis i Danmark. Læs hvordan her, hvor der også er andre gode tips til at få billig strøm på bilen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der er en del at spare både for opladning af elbiler og plugin hybrider, hvis man ved hvordan. Det dykker vi ned i her, hvor vi med lidt hjælp fra barry har samlet otte gode tips.

Findes gratis opladning af elbilen?

Nogle har måske hørt den gode historie om, at Tesla før i tiden tilbød Tesla-ejere gratis opladning - og det passer faktisk. Dog kunne det ikke betale sig i længden for Tesla, så derfor eksisterer den fordelagtige aftale ikke længere. Men hvordan ser det ud i dag? Er det gratis at oplade en elbil? Og her er svaret nogle gange ja.

Generelt koster det selvfølgelig noget at bruge strøm, og derfor koster det naturligvis også noget at oplade en elbil. Men når det er sagt, er strøm billigere end både benzin og diesel pr. kørt km. Og så kan man selv gøre en del for at sænke kWh-prisen oveni købet. Først et tip til dig, der kører meget eller lader meget ude.

1. Lav en aftale hos en udbyder, hvis du lader ude ofte eller kører meget

Hvis man med jævne mellemrum bruger offentlige ladestandere, er det en god idé at købe en aftale til at bruge dem. Sådan betaler man ikke nær så høj en kWh-pris. Bruger man f.eks. E.ON-ladestandere uden nogen brik, app eller aftale, vil det blive dyrt i længden.
Hvis man kører mange km. om året og tit (eller altid) tanker ude, f.eks. fordi man har langt til arbejde, kan det ofte betale sig at tegne et flat-rate abonnement på strøm. Med det får man fri opladning af elbilen på operatørens ladestationer for et fast beløb hver måned.

2. Undgå alle abonnementer, hvis du kører under 5.000 km

Hvis man kører under 5.000 km. om året, er det typisk sådan, kan hverken abonnement på "fri strøm" eller serviceabonnement til ladeboksen med refusion af elafgift kan betale sig (Forbrugerrådet Tænk Penge, Juni 2021).

Flere udbydere begynder dog at have abonnementer på "fri opladning" målrettet de der kører mindre. Disse abonnementer har altså en øvre grænse, dvs. et bestemt antal kWh eller km inkluderet og koster derfor mindre. Hos E.ON har de f.eks. en løsning til bilister, der kører under 5.000 km. om året.

https://www.altomdata.dk/tesla-model-3-long-range-test-kan-tesla-klare-en-familietur-til-jylland/

3. Undgå abonnement på fri opladning, hvis du altid lader hjemme

Det kan som regel ikke betale sig at tegne abonnement på fri strøm til elbilen, hvis man altid lader hjemme - medmindre man kører over 35.000 km om året. Lader man ude 20% af gangene, skal man køre 22.000 km. om året før et flat-rate abonnement, kan svare sig (Forbrugerrådet Tænk Penge, Juni 2021).

4. Udnyt variable strømpriser hjemme og sænk elregningen

Hvis man har en ladestander hjemme, kan man oplade billigt, når kWh-prisen i bund. Det forudsætter naturligvis, at man har variable strømpriser hos sin el-leverandør, dvs. priser der svinger time for time. Priserne er ofte lavere om natten, når der er mindre efterspørgsel på strøm, eller når der er høj strømproduktion pga. vind.

Så spar unødige udgifter på din opladning, ved at undgå at oplade de dyreste timer.

https://www.altomdata.dk/stor-nyhed-for-elbilsejere-foetex-og-clever-skaber-danmarks-stoerste-lynladenetvaerk/

5. Optimér din opladning hjemme med strøm til spotpris

Med strøm til indkøbspris, svinger priserne hver time døgnet rundt - og faktisk er priserne en gang imellem negative, fordi der kan være stort overskud af strøm. Dog skal man betale lovpligtige transportafgifter og skatter, så det vil blot blive til ganske få øre per kWh og ikke en decideret indtjening. Alligevel er det en lille bonus, når man køber strøm til spotpris.

Elselskabet barry tilbyder strøm til indkøbspris og fuldt indblik i prisens udvikling. Så kan du planlægge din opladning og dit strømforbrug efter de billigste timer og spare på elregningen.

6. Sænk kWh-prisen med refusion af elafgift, hvis du lader hjemme

Hjemmeladning med et mindre abonnement på service til selve ladestanderen, kan bedst betale sig for de fleste - eller de der kører et sted mellem 5.000-30.000 km om året, og næsten altid lader hjemme. Med et serviceabonnement får man refusion af elafgift på ca. 1,12 kr per kWh til opladning af elbilen, og det kan faktisk halvere kWh-prisen nogle gange.

7. Oplad plugin hybriden eller elbilen gratis

Findes gratis strøm til elbiler og plug in hybridbiler? Ja, for en gang imellem tilbydes der gratis strøm på offentlige ladestationer, f.eks. når en ny station åbnes. Det sker over hele landet – ikke kun på ladestandere i København.
Cirkel K tilbyder f.eks. gratis opladning på en lang række stationer i en testperiode i 2021, mens de opsætter lynladestandere. Se hvor og hvornår, man kan få gratis opladning i nærheden af dig her.

https://www.altomdata.dk/gratis-stroem-til-elbilen-circle-k-saetter-endnu-flere-lynladere-op-i-danmark/

Skal man parkere på Montra Hotels enten til overnatning, konference eller middag, får man også gratis opladning af elbilen der. De vil nemlig gerne gå forrest og byde elektriske biler velkommen i hotelverdenen.

8. Spar med den rette abonnementsløsning til dit kørselsbehov

Det er alfa og omega at få afklaret bilens rækkevidde, lademuligheder og det daglige kørselsbehov, før man vælger ladeløsning og abonnement. Der er nemlig stor forskel på, hvad der kan betale sig for forskellige bilister. Så find ud af, hvor langt du kører, hvor ofte du skal tanke, og hvor meget du typisk vil lader ude eller hjemme. Der er mange tusinde kroners forskel årligt på den løsning der passer bedst og værst i forhold til kørselsbehov.

https://www.altomdata.dk/teslas-super-opladere-er-nu-aabne-for-andre-elbiler/