Home » Bilen » Bilen griber rattet før det går galt
Bilen griber rattet før det går galt

Bilen griber rattet før det går galt

Share

Måske skal fremtidens bil ikke være helautomatisk, men blot gribe ind, når der et er nødvendigt. Bilproducenten Toyota er ved at udvikle en ”usynlig” medkører, der aktiverer alle bilens automatiske sikkerhedssystemer ved optakt

En amerikansk undersøgelse viste for nylig, at to ud af tre bilkunder er meget utrygge ved tanken om at sidde i en helt selvkørende bil – hvilket ellers er det mål, som mange bilproducenter er begyndt at arbejde sig hen imod. Men måske er automatikken og sikkerhedssystemer noget, vi skal vænne os til. Den er allerede så småt på vej ind i personbilerne – og det med god grund, for teknologien kan forbedre trafiksikkerheden.

Toyota, som er en af de store bilproducenter på verdensmarkedet, der aktivt forsker i automatiske funktioner til biler, har netop etableret Toyota Research Institute (TRI), der er et nyt forsknings- og eksperimentalinstitut for kunstig intelligens og robotteknik placeret nær University of Michigan i Ann Arbor i USA.

Det primære formål at gøre bilkørsel mere sikker og undgå uheld og sammenstød.

”Vi forsøger at udvikle et system, der aldrig selv vil være årsag til ulykker,” udtalte leder af laboratoriet Gill Pratt under en GPU Technology konference i Californien i forsommeren, og Toyota er klar til at skyde en milliard dollar over fem år i udforskning af autonom kørsel, kunstig intelligens og robotteknologi.

Pratt, der er tidligere MIT-professor og leder af Robotics Challenge ved det amerikanske forsvars afdeling for ny teknologi, fremførte, at en af de bedste løsninger er at udvikle en automatisk bil, der ikke er automatisk, før i det øjeblik en ulykke er under opsejling eller overhængende. Først da griber automatikken ind og redder både bilen og dens passagerer fra at kollidere eller køre galt. På den måde vil Toyota kombinere menneskelig kørerutine med lynhurtig robotpræcision i et blidt mellemskridt på vej mod den fuldt selvkørende bil.

Resultatet af denne lidt anderledes tilgang kalder Toyota ”Guardian Angel”, GA, med andre ord en personlig og altid årvågen skytsengel.

En virtuel medchauffør

Det nye forsøgssted i Ann Arbor omfatter også et område, der er specielt opbygget til afprøvning af selvkørende biler, Mcity, som har gader og huse, der kan opstilles på forskellig måde, så man kan teste selvkørende biler under realistiske omstændigheder.

Firmaets forsøg med GA-systemet udføres dog i et laboratorium i Palo Alto i Californien.

GA udnytter eksisterende sensorer som ABS-bremser, parkeringshjælpere, fartpiloter og afstandsautomatik. Føreren af sådanne biler har jo normalt fuld kontrol over sit køretøj, men bilens batteri af sensorer er konstant årvågne, og opstår en farefuld situation, griber det system, der er mest hensigtsmæssigt i øjeblikket ind, og bringer bil og passagerer frelst ud af faren. Guardian Angel går dog mere radikalt til værks. Den overtager 100 procent kontrol med bilen i enhver faresituation, men kun til situationen er fuldstændig under kontrol, hvorpå systemet straks giver føreren herredømmet over køretøjet tilbage.

Se også:  Gratis app forsvarer dig mod fuskere - alle de seneste advarsler ét sted

”Det er nemlig sådan,” fastslog Pratt under konferencen, ”at automatik, der gør biler autonome (med Google og Tesla som eksempler). enten er slået 100 procent til eller 100 procent fra.” Og han pointerede, at forsøg har vist, at det sagtens kan tage 8-10 sekunder for en bilist at vænne sig til at skulle styre bilen igen efter at have kørt fuldt automatisk i et stykke tid.

Toyota ser selv store fordele ved sit GA-system, fordi bilisten selv kontrollerer bilen med sin rutine og dømmekraft i 99 procent af tiden, hvorunder Guardian Angel dog aflurer kørestil og vaner for dermed at lære bilistens trafikadfærd at kende og kunne advare, hvis der foretages manøvrer, der potentielt kan lede til uheld.

Kun hvis det virkelig brænder på, går systemet ind og overtager kontrollen over bilen, og bilisten skal derfor ikke omstille sig fra automatik til manuel kørsel. Alene af den grund appellerer Guardian Angel måske også umiddelbart bedre til både bilister og færdselslovgivere end udspil fra fabrikanter, der satser direkte på 100 procent automatiske førerløse biler. Og dermed falder GA også i tråd med den nyeste forskning inden for AI, der gør gældende, at kunstig intelligens fungerer bedst i forening med menneskelig intelligens, og at det ud fra dette synspunkt er uhensigtsmæssigt at gøre forsøg på at genskabe menneskets kognitive evner digitalt.

Desuden kan fuldt selvkørende biler distraheres af dårlige veje, modlys eller en uforudset begivenhed, der ikke i forvejen er programmeret ind i dens computer og på den måde blive stillet over for valg mellem liv og død i situationer, bilen selv har bragt sig ud i. Guardian Angel derimod er, som Pratt udtrykker det ”som at have en virtuel ekspertchauffør med i bilen klar til at gribe ind, hvis forholdene kræver det.”

Simulator oplærer systemet

Toyota tester sin teknologi i en noget særpræget kæmpesimulator i en stor fabrikshal nær det for alle fotofreaks kendte bjerg Mount Fuji i Japan. Her vil man også teste Guardian Angel-systemet i alle ender og kanter. På den måde kan Toyota aflure almindelige menneskers reaktioner i faretruende situationer, men uden reel risiko for mennesker eller materiel som i en praktisk test. Og klarlægge hvordan en gennemsnitlig bilist reagerer på en automatik, der pludselig vågner op og overtager kontrollen over bilen.

Se også:  360 graders sikkerhed bliver en nødvendighed

Stadig arbejder Toyota dog også intenst på at udvikle en komplet selvkørende bil. Men der vil uden tvivl gå endnu en del år, før den er klar. Guardian Angel kan realiseres meget hurtigere og i mellemtiden medvirke til at nedbringe det uhyggelige tal på over 1,2 millioner dødsfald, der på globalt plan hvert år skyldes trafikken.

Toyotas nye trafiksimulator til afprøvning af bl.a. systemer som Guardian Angel, kan bevæges og kippes som en flysimulator efter forholdene.

Lærredet i simulatoren er 4,5 meter højt

Simulatoren, der tester Toyotas nye teknologi, er opbygget i en stor hangar og udformet som en bevægelig kæmpekugle. Kuglen er anbragt på skinner og kan køre op til 35 m fremad og 20 m til siderne for at efterligne realistisk kørsel på vej. Testchaufføren sidder sikkert fastspændt i en rigtig bil, der er fastboltet til en platform, og ved hjælp af forskellige aktuatorer, dvs. bevægelsesmotorer, kan bringes til at rykke, kippe og krænge op til 12 grader i tre dimensioner. Derved gøres oplevelsen af vitterligt at køre bil noget nær komplet, inklusive accelerationstryk i ryggen, fremadpres ved nedbremsning og mærkbare sidekræfter ved krængninger og udskridninger.

For samtidig også at give føreren en visuel oplevelse, der svarer til bilens bevægelser, er der opsat et 4,5 m højt videolærred lidt over 7 meter rundt om bilen. Lærredet kan gengive hele horisontens 360-graders store synsfelt, og et avanceret lydsystem sørger for, at alle lyde og effekter kommer fra de rigtige kanter. Simulatoren kan på denne måde genskabe stort set alle trafiksituationer og kørselsforhold og dermed være med til at give et realistisk billede af, hvordan bilister opfører sig under de mest ekstreme omstændigheder.

Toyota har fået robotten og dens tilhørende software udviklet og konstrueret af MTS Systems Corporation, og simulatoren er bilfabrikkens bedste redskab til at gennemteste Guardian Angel og afprøve bilisters reaktion i stort set alle de trafik-situationer, det er muligt at komme ud for. Det sker uden at involvere rigtige biler på rigtige veje, hvilket kunne være for farligt eller for vanskeligt.

Se mere om Toyotas simulator på eYoutube


TAGS
Bilen
sikkerhed

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S