Bilen griber rattet før det går galt

Bilen griber rattet før det går galt

Share

Måske skal fremtidens bil ikke være helautomatisk, men blot gribe ind, når der et er nødvendigt. Bilproducenten Toyota er ved at udvikle en ”usynlig” medkører, der aktiverer alle bilens automatiske sikkerhedssystemer ved optakt

En amerikansk undersøgelse viste for nylig, at to ud af tre bilkunder er meget utrygge ved tanken om at sidde i en helt selvkørende bil – hvilket ellers er det mål, som mange bilproducenter er begyndt at arbejde sig hen imod. Men måske er automatikken og sikkerhedssystemer noget, vi skal vænne os til. Den er allerede så småt på vej ind i personbilerne – og det med god grund, for teknologien kan forbedre trafiksikkerheden.

Toyota, som er en af de store bilproducenter på verdensmarkedet, der aktivt forsker i automatiske funktioner til biler, har netop etableret Toyota Research Institute (TRI), der er et nyt forsknings- og eksperimentalinstitut for kunstig intelligens og robotteknik placeret nær University of Michigan i Ann Arbor i USA.

Se også:  Spear phishing: Virksomhedens værste fjende

Det primære formål at gøre bilkørsel mere sikker og undgå uheld og sammenstød.

”Vi forsøger at udvikle et system, der aldrig selv vil være årsag til ulykker,” udtalte leder af laboratoriet Gill Pratt under en GPU Technology konference i Californien i forsommeren, og Toyota er klar til at skyde en milliard dollar over fem år i udforskning af autonom kørsel, kunstig intelligens og robotteknologi.

Pratt, der er tidligere MIT-professor og leder af Robotics Challenge ved det amerikanske forsvars afdeling for ny teknologi, fremførte, at en af de bedste løsninger er at udvikle en automatisk bil, der ikke er automatisk, før i det øjeblik en ulykke er under opsejling eller overhængende. Først da griber automatikken ind og redder både bilen og dens passagerer fra at kollidere eller køre galt. På den måde vil Toyota kombinere menneskelig kørerutine med lynhurtig robotpræcision i et blidt mellemskridt på vej mod den fuldt selvkørende bil.

Se også:  Farlig vane: Hver syvende sover med mobilen i sengen

Resultatet af denne lidt anderledes tilgang kalder Toyota ”Guardian Angel”, GA, med andre ord en personlig og altid årvågen skytsengel.

En virtuel medchauffør

Det nye forsøgssted i Ann Arbor omfatter også et område, der er specielt opbygget til afprøvning af selvkørende biler, Mcity, som har gader og huse, der kan opstilles på forskellig måde, så man kan teste selvkørende biler under realistiske omstændigheder.

Firmaets forsøg med GA-systemet udføres dog i et laboratorium i Palo Alto i Californien.

Del denne