Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
E-handlen er i konstant vækst og sætter år efter år nye rekorder. Desværre medfører den udvikling også en stigning i omfanget af svindel på nettet. På verdensplan estimeres det, at 15 millioner butikker og virksomheder bevidst snyder deres kunder.
Danskerne er blandt de folkefærd, som handler allermest på nettet, og det gør os til et oplagt mål for svindlere. Myndighederne lukker med jævne mellemrum svindelbutikker, men da bagmændene ofte opererer fra udlandet, er de svære at holde ansvarlige, og nye butikker skyder op med det samme. Den udfordring vil den nystartede certificeringsvirksomhed Biggrey Trust nu forsøge at komme til livs.
Myndighederne svigter
Biggrey Trust er stiftet af den danske it-iværksætter Torben Linnet Albrekt og har som mål at bekæmpe svindel og styrke tilliden mellem forretning og forbruger.
”Udfordringerne med svindel på nettet har været påpeget længe og fra mange sider. Men mange af de virksomheder og instanser, som burde hjælpe forbrugerne har forsømt at løse udfordringen globalt. Derfor lancerer vi nu med Biggrey Trust ét globalt certifikat, som sikrer forbrugerne en række grundlæggende rettigheder, når de handler i webshops verden over,” forklarer Torben Linnet Albrekt, der er direktør i virksomheden.
Biggrey Trust kan bedst beskrives som en kombination af Trust Pilot og det danske E-mærket, men med global dækning, som også gælder i fysiske butikker.
Falsk tryghed for tusindvis af kroner
Torben Linnet Albrekt peger på, at mange webshops i dag bruger rigtig mange penge på forskellige mærkningsordninger og ratingtjenester. Det skaber ifølge ham en falsk tryghed hos forbrugerne, idet mange af ordningerne kun er med til at vejlede forbrugeren og ikke reelt dækker svindel.
”Det kan ikke passe, man som webshop skal ofre tusindvis af kroner på mærkningsordninger af mere eller mindre tvivlsom karakter bare for at være med i kampen om forbrugerne. Med Biggrey Trust vil vi tilbyde en prisbillig løsning, som både giver tryghed og dækker juridisk og økonomisk - lokalt og globalt,” siger han.
Certifikatet giver forbrugeren en købsbeskyttelse på op til 5.000 USD., de samme købsbetingelser i hele verden og fjerner sprogbarrierer i dialogen mellem kunde og sælger.
Foruden Biggrey Trust-certifikatet, som koster omkring 2.000 kr. om året, får butikkerne også deres helt egen platform, hvor de kan præsentere og markedsføre sig selv, og kunderne blandt andet kan anmelde oplevelser. Alt sammen for at skabe en bedre købsoplevelse for både butik og kunde, forklarer Torben Linnet Albrekt.