Home » Andet » Betal på dit glatte ansigt
Betal på dit glatte ansigt

Betal på dit glatte ansigt

Share
Ansigtet registreres som tal

Der er forskellige former for ansigtsgenkendelse og mange konkurrerende virksomheder om buddet, men grundlæggende virker de alle ved at omfortolke et billede eller en video af et ansigt til en talbaseret ansigtsprofil. Denne består ikke af et ansigt i profil, men af en lang række tal. Man kan sige, at den er et numeralt 3D-billede af personens ansigt – typisk baseret på et startbillede taget forfra.

Tallene er bestemt ud fra en række ”nodale punkter”, i de fleste sammenhænge omkring 80. Tallene kan beskrive afstanden mellem øjnene, næsens bredde, øjenhulernes dybde, kindbenenes vinkel, kæbens længe o.a. Det er alt sammen afstande i ansigtet, der ikke ændrer sig meget med alderen eller i forhold til make-up og lys.

Samtidig lærer man genkendelsessoftwaren at kende ansigter fra forskellige vinkler. Tallene i en aktuel ansigtsfotografering kan måske afvige en lille smule, afhængigt af lysindfald, vinkel, skygger osv. Men hvis det aktuelle billedes talværdier ligger meget tæt på originalbilledets, vil softwaren identificere personens ansigt.

Selvfølgelig kan teknologien narres. Det mest oplagte er at tage maske på eller simpelthen bare at holde et fotografi foran sit ansigt. Begge dele kan i dag afsløres ved at vurdere ansigtets ”liveness”, hvor systemet bliver trænet i at registrere et vist niveau af bevægelse i de nodale punkter for at kunne acceptere ansigtet som værende levende.

Se også:  MobilePay klarer dine regninger til halv pris

Andre har eksperimenteret med ansigtsmaling og hår, der bevidst driller teknologien og får systemet til at fejlregistrere de nodale punkter. Mest succesrigt har et hold fra Carnegie Mellon University i Pennsylvania,

USA opfundet en metode, hvor man ved at printe et tilsyneladende uskyldigt farverigt mønster på et par brilller kan forvirre registreringen af de nodale punkter så målrettet, at ansigterne (af forskerne) i forsøget kunne blive fejlgenkendt eller ligefrem blive identificeret som forskellige berømtheder. Begge disse teknikker har dog den praktiske ulempe, at de er temmelig synlige for alle andre end computersystemet og derfor nemt vil kunne blive stoppet.

Butikstyve bliver genkendt

Kairos er et af de firmaer, som udvikler tyverisikrende ansigtsgenkendelse. Den kan i mange tilfælde også registrere personer med tildækket ansigt.

Ansigtsgenkendelse stormer ind i sikkerhed og overvågning. Bliver man taget i butikstyveri, risikerer man ud over straf også at blive bandlyst fra butikken og eventuelt andre filialer i kæden. Men hvem kan egentlig holde øje med det? Her kommer ansigtsgenkendelsesteknologien på banen.

Den nye teknologi fungerer så godt, at den på få sekunder kan sammenholde billeder fra et overvågningskamera af samtlige kunder med en database af ”mugshots” – vel at mærke på trods af, at kunderne er i bevægelse, når de passerer kameraet og ikke opdager, at de bliver fotograferet. Systemet advarer med det samme en butiksvagt eller en manager, der i så fald kan bede vedkommende om at forlade butikken.

Se også:  Butikker dropper MobilePay efter nyt gebyr

Teknologien befinder sig naturligvis i en etisk gråzone. Det er nemlig også muligt at registrere kunder, som blot er mistænkt for butikstyveri, hvilket vil udløse en advarsel om at holde ekstra godt øje med personen – som altså i princippet kan være fuldstændig uskyldig.

Ekstra service på restauranten

Ansigtsgenkendelse kan med den rette software også registrere mere almene træk som humør, alder og køn. Det kan for eksempel give et hint om, hvad du har lyst til at spise. På en KFC-restaurant i Beijing kan du få en personlig anbefaling baseret på en maskinlæsning af dit ansigt.

Det sker i samarbejde med den kinesiske søgemaskine Baidu. Og på en restaurant i Shanghai er det muligt at afgive sin bestilling mundtligt til en robot, der først foreslår en menu baseret på en scanning af dit ansigt.

Ifølge en pressemeddelelse vil systemet for eksempel anbefale en mandlig gæst i 20’erne at vælge en ”kyllingehamburger, stegte kyllingevinger og en cola”. Hvorimod en kvindelig gæst i 50’erne vil blive opfordret til at købe en ”grød med soya-mælk.”

Det lyder måske som en oplagt måde at skaffe restauranten fornærmede kunder på, men er selvfølgelig kun forslag. Systemet vil også kunne huske tilbagevendende kunder og på den måde basere sin anbefaling på, hvad man tidligere har bestilt. 

TAGS
Ansigtsgenkendelse
mobilbetaling

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S