Betal på dit glatte ansigt

Betal på dit glatte ansigt

Share

Betalingskortet er truet. Men ikke kun af mobilen. Det næste skridt er, at vi betaler på vores glatte ansigt – ansigtsgenkendelse fastslår vores identitet

Kort eller kontanter? Vi kender det alle sammen fra supermarkedet. Dankortet er forsvundet i mængden af plastikkort i tegnebogen, og bag os er det som om køen bare vokser og vokser, for hvert sekund vi bliver ved at lede. Snart skal vi alle sammen betale med vores mobiltelefon. Men den skal vi så også lige have med os og have parat ved kassen.

Heldigvis ser fremtiden nemmere ud. Meget tyder på, at vi hverken skal have kontanter, plastikkort eller smartphone med i byen. Vi skal bare have os selv med. For vi betaler for varerne i forretningerne på vores glatte ansigt. Det eneste, du behøver at gøre for at få dine chokoladestænger med hjem til sofaen, er at smile til et kamera ved kassen. Dernæst vil systemet genkende dig og beløbet vil automatisk blive trukket fra din konto.

Se også:  MobilePay sender penge til heldige brugere

Allerede i dag er der flere steder rundt omkring i verden, hvor du kan bruge dit ansigt som betalingskort eller som billet. De fleste eksempler er dog fra Kina.

Tag for eksempel Alipay, som er en kinesisk app udviklet af firmaet Face++ og ejet af den kinesiske e-handelsplatform Alibaba. Den bruges til at overføre penge og har i dag 120 millioner brugere. Også Didi, en kinesisk, app-baseret service, hvor man ligesom hos køretjenesten Uber bruger sin bil som taxa, benytter teknologien fra Face++ til at lade kunderne verificere chaufførens identitet.

Du kan også bruge dit ansigt som nøgle: Flere virksomheder i Kina er begyndt at bruge teknologien til at lukke medarbejdere ind på arbejdspladsen som erstatning for de traditionelle personalekort med magnetstribe.

Ansigtet er din billet

For at komme ind i det kinesiske svar på Venedig, Wuzhen, skal man bruge sit ansigt som billet.

Baidu, der er kendt som Kinas svar på Google, er langt fremme med praktisk anvendelse af ansigtsgenkendelse. Det kan man for eksempel opleve i Wuzhen, der er en gammel kinesisk by, der på samme måde som Venedig er bygget med kanaler i stedet for gader.

Se også:  Ny iPhone bliver helt anderledes

Her flokkes turisterne, og ethvert tiltag til at få køerne til at glide hurtigere er nødvendigvis velkomment. I modsætning til Venedig er dele af Wuzhen omdannet til en historisk park med entré. Her gør teknologien fra Baidu det muligt for kunderne kun at stå i kø én gang, nemlig ved første seværdighed, hvor man betaler og får taget et billede.

Ved de efterfølgende seværdigheder genkender et kamera gæsten, som dermed kan passere uden at skulle vise billet. Det smarte er, at ansigtsgenkendelsen ikke kræver, at man stopper op og kigger ind i en ansigtsscanner. Softwaren er så stærk, at den kan filme og genkende ansigtet på nogenlunde samme tid, som det tager gæsten at gå forbi apparatet.

Del denne