Home » Streaming » Du belaster miljøet, når du ser Netflix
Du belaster miljøet, når du ser Netflix

Du belaster miljøet, når du ser Netflix

Share

Mens Apple, Google og Facebook er fremme i skoene og i høj grad bruger strøm fra sol- og vindenergi, så halter Netflix, verdens største streamingsite af serier og film, langt bagefter, viser den nye Greenpeace-rapport

Når vi klikker ind på sociale medier og videostreamer fra bl.a. Netflix, bruger de bagvedliggende servere store mængder strøm. Klimabelastningen afhænger af, om der er tale om “grønne” eller “sorte” klik – med andre ord om strømmen til de enorme datacentre er produceret med vedvarende energi eller fossile energikilder.

Mens Apple, Google og Facebook er fremme i skoene og i høj grad bruger strøm fra sol- og vindenergi, så halter Netflix, verdens største streamingsite af serier og film, langt bagefter, viser den nye Greenpeace-rapport “Clicking Clean: Who is Winning the Race to Build a Green Internet?”

“Netflix underholder hele verden med fantastiske film og serier, men det skuffer dybt, at selskabet gør det med fossile brændsler som kul. Netflix skylder de mange millioner filmelskere og ikke mindst klimaet at komme på banen og forpligte sig til 100 procent vedvarende energi. Videostreaming vokser massivt, og det skaber et stærkt pres på klimaet, hvis ikke selskaber som Netflix tager ansvar for klodens ve og vel og sikrer, at deres strømforbrug produceres med vind og sol fremfor kul,” siger Tarjei Haaland, klima- og energimedarbejder hos Greenpeace.

Se også:  Sony vil lade dig lytte til musik i 360 Reality Audio
Typen af energi er afgørende

I 2015 stod videostreaming for 63% af verdens samlede nettrafik, og tallet forventes at stige til 80% i 2020. Det er især selskabernes store datacentre, der driver trafikken, som får elforbruget og dermed CO2-udslippet til at stige – afhængig af, om strømmen produceres fra grønne eller fossile energikilder.

Greenpeace-rapporten har ranglistet knap 70 selskaber – apps, sociale medier og streamingtjenester mm. – og her placerer Netflix sig i bunden på flere parametre. Se casen (s.67) i rapporten.

Netflix bruger Amazon Web Service, der baserer sig på et særligt fossiltungt energimiks (30% kul, 24% naturgas og 26% atomkraft), hvorimod der kun bruges 17% vedvarende energi. Til sammenligning baserer Apple, Facebook og Google sig på henholdsvis 83%, 67% og og 56% på vedvarende energi.

“Når Netflix stormer frem, som de gør, betyder det, at de kan skabe efterspørgsel på kul og andre fossile brændstoffer, hvis ikke de tager klimaproblemerne alvorligt og sadler om til grøn strøm. De taler om, at de vil omstille til vedvarende energi, men de er desværre ikke åbne om deres strømforbrug,” siger Tarjei Haaland.

Se også:  Google laver fem kæmpestore solcelleparker i Danmark
Store strømslugere

De mulige klima- og energimæssige konsekvenser fra datacentre er også blevet højaktuelle i Danmark, hvor Apple vil placere sig i Viborg og Facebook i Odense. Ifølge Greenpeace-beregninger kan vi forvente, at Apple-centeret vil forbruge mellem 2,3-2,8% af Danmarks samlede strømforbrug, og Facebook-centeret kan komme til at stå for mere end 4%.

“Det er et stort skulderklap til den grønne omstilling i Danmark, når Apple og Facebook – to af de mest progressive selskaber – vælger at bygge sine datacentre i et af de mest progressive lande indenfor grøn energi. Men det er også vigtigt at være opmærksomme på, at centrene vil blive nogle seriøse strømslugere. Derfor er det afgørende, at selskaberne investerer i ekstra vedvarende energi, der svarer til de store mængder strøm, som det vil kræve at køre centrene,” siger Tarjei Haaland.

Greenpeace har siden 2009 analyseret og rapporteret om den grønne omstilling i IT-sektoren. Greenpeace stiller en række opfordringer til virksomhederne, heriblandt en langsigtet forpligtelse om at stille om til 100% vedvarende energi og være transparente i forhold til strøm- og energiforbruget.


TAGS
miljø
Netflix
streaming

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S