Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Corona-pandemien har tvunget virksomheder og institutioner til at sætte spot på hjemmekontorets udstyr. Der bliver brugt langt mere tid og flere penge på ergonomi, mødeapplikationer og pc-skærmes billedkvalitet end tidligere. Men ikke nok med det. nu er der også kommet fokus på et helt andet område, som ikke tidligere stod allerhøjest på prioritetslisten: lyd. Det viser en ny undersøgelse.
Undersøgelsen er godt nok foretaget af den danske hovedtelefonproducent Epos, men hvis vi alligevel tør tro på konklusionerne, er de værd at bide mærke i.
Den globale undersøgelse viser, at hver anden virksomhed vil skrue op for investeringer i lydudstyr til medarbejderne inden for de næste år, blandt andet for at imødekomme den nye arbejdskultur, som corona-pandemien har skabt.
Flere vil øge lydinvesteringer
Virksomheder over hele kloden er begyndt at investere store summer i nye headsets og speakerphones til deres medarbejdere, så de kan forbedre kommunikationen med kolleger og kunder.
Otte ud af ti (83 procent) beslutningstagere i virksomheder siger, at lydudstyr er blevet mere vigtigt for dem inden for de sidste to år. Mere end halvdelen (57 procent) forventer en øget investering i lydudstyr inden for de næste par år.
I undersøgelsen har Eos spurgt knap 2000 virksomhedsledere, heraf 208 danske, om deres fremtidige investeringer i teknologi og udstyr.
Ikke kun nice-to-have
”Mange virksomheder er lige nu midt i en forandringsproces, der ændrer måden at være på arbejde og holde møder med kunder, samarbejdspartnere og kolleger på. Når vi taler med virksomhederne i Danmark og udlandet, kan vi tydeligt mærke, at lyd får større opmærksomhed. God lydkvalitet går nu fra at være nice-to-have til at blive en vigtig investering for virksomheden," siger Jesper Kock, vice president, R&D, i Epos og tilføjer:
”Det er ret interessant at følge, hvordan virksomheder nu retter blikket mod virtuelle møder som en reel erstatning for fysiske møder. Det så vi ikke i samme grad før coronakrisen. Mange virksomheder har erfaret, at det godt kan fungere og måske endda kan spare dem både tid og penge. Derfor tror jeg heller ikke, at investeringer i teknologi er begrænset til coronakrisen. Det bliver lige så vigtigt, når vi er på den anden side af pandemien,” lyder vurderingen fra Jesper Kock.
Undersøgelsen lister også, hvad de danske virksomheder vægter højest, når de vælger nyt udstyr. Og her ligger lydkvalitet som nummer et med 42 procent efterfulgt af nem opsætning (33 procent), kompatibilitet (28 procent), lav pris (26 procent) og brugerkomfort (25 procent).