Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Batavus Finez Ego Power: Robust elcykel med imponerende rækkevidde

Batavus Finez Ego Power er godt bygget og giver dig lang rækkevidde, men er upålidelig i batteriangivelsen og klodset i batterihåndteringen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er surt at løbe tør for strøm midt på den lange cykeltur. Risikoen for det er lille, hvis du investerer i Batavus Finez Ego Power. Det er klart den mest udholdende elcykel vi har testet.

På en enkelt opladning nåede vi over 90 kilometer med fuld assistance.

Cyklen kommer da også med et stort batteri. Vores testmodel havde 500 Wh og den fås desuden med endnu større 625 Wh batteri eller med et mindre 400 Wh batteri. Batteristørrelsen betyder selvfølgelig en del for prisen.

Startprisen er 25.999 kroner for 400 Wh batteri, mens det koster 2.000 kroner ekstra at få 500 Wh og 4.000 mere at få 625 Wh. De fleste vil så rigeligt kunne klare sig med 500 Wh eller for den sags skyld 400 Wh, hvis det primært er bykørsel pendlerture til jobbet eller, det drejer sig om.

Besværlig batterihåndtering

Cyklen er baseret på et Powertube-system, hvis batteriet er integreret i stellet. I den unisex-model vi testede sad det i den skrå stang op mod styret.

Det er for så vidt en fin løsning, den er bare ikke særlig smart udført her. Batteriet låses fas i cyklen, men du kan ikke bare klikke det på, når det har været ude. Man er nødt til at have nøglen i og dreje først.

Over batteriet sidder et stort plastikdække, som skal af og på, hver gang batteriet sættes i eller tages ud. Det er lidt findret at have med og er med til at gøre processen mere tidskrævende end nødvendigt. Vi overvejede om man kunne undlade at sætte det på, men frygtede at det kunne skade elektronikken, hvis det regnede ind, hvor batteriet sidder.

Det hele gør tilsammen håndteringen af batteriet lige lovlig besværlig. Heldigvis skal man dog ikke gøre det så, tit takket være den lange batteritid.

Moderne bedstemor-cykel

I sin stil er cykel moderne og ganske nydelig om end ret stor og tung. Den testede model var en stor str 61, men havde lav indstigning, hvilket ikke længere er forbehold kvinder. Det er også blevet almindeligt for elcykler til herrer.

Man sidder godt. Cyklen er behageligt at køre på med bred, affjedret sadel, gode greb på styret og støddæmpning i forgaflen. Der er lagt vægt på komfort, og det vil næppe være helt ved siden af at kalde det en moderne "bedstemor-cykel".

Det er en praktisk cykel med bagagebærer, mulighed for kurv og smarte Vizi-lygter, integreret i forskærmen, hvor lyset ikke bare kan ses forfra men også fra siden og i under bagagebærret, hvor den kaster også en aftegning ned på asfalten bag dig, så billister bedre kan se dig.

Pålidelig fremdrift

Den er til de lange ture, hvor det ikke behøver at gå stærkt, men hvor den jævne pålidelige fremdrift er det vigtigste. Den Bosch-producerede Active Line Plus centermotor yder stabilt. Der skal benkraft til at få cyklen op på de maksimale 25 km/t, og du må forvente sved på panden, hvis du skal højere op, men sådan er det med centermotorer. Til gengæld ligger cyklen godt på vejen, og den er nem og stabil at styre.

Vi oplevede dog lidt problemer med elektronikken. På en af vores ture stoppede elmotoren og displayet gik ud, når vi standsede ved lyskryds. Og så var batteriangivelsen ikke særlig påidelig. Det tog lang tid, før de første par batteristreger i displayet forsvandt, hvorimod gik det betydeligt hurtigere med de næste. Det gør det lidt svært at vide, hvad man kan forvente, når man tager afsted på sin tur.

En robust slider

Småknaster som disse, kombineret med en lidt uelegant batterihåndering og ikke mindst en temmelig pebret pris, gør indtrykket af Batavus Finez Ego Power ender på det jævne.

Den høje kørekomfort, den stærke byggekvalitet og den imponerende rækkevidde, kan man dog ikke fornægte den, og er det en robust slider du er ude efter, kan Batavus Finez Ego Power være værd at overveje, om end der findes mere spændende elcykler på markedet til billigere penge.