Home » Software » Avanceret ansigtsgenkendelse ser hvad du føler
Avanceret ansigtsgenkendelse ser hvad du føler

Avanceret ansigtsgenkendelse ser hvad du føler

Share

Kameraer, iris- og ansigtsscannere og kunstig intelligens er blot nogle af ingredienserne, vi i fremtiden skal vænne os til, når vi går på gaden eller tjekker ind i lufthavnen. Systemerne til ansigtsgenkendelse breder sig, og de bygger på selvlærende systemer

Forestil dig at ankomme i lufthavnen, gå gennem sikkerhedskontrollen og sætte kursen mod gaten uden overhovedet at have haft papirer fremme, uden at have talt med et menneske eller taget skoene af og på. Visionen er ikke så langt ude i fremtiden, som du måske tror.

Lufthavne verden rundt får i disse år scannere, kameraer og biometriske enheder, som ved hjælp af algoritmer kan beregne, sammenligne og bruge indsamlede data til at blive endnu bedre til at udføre en given opgave. Det er kunstig intelligens, men den særlige variant, hvor systemerne bliver klogere, jo mere de arbejder på opgaven – også kaldet deep learning eller maskinlæring.

Se også:  Kunstig intelligens laver bilreklame

Den stigende brug af selvlærende enheder skyldes især, at vi har fået computerkraften til det. I 2012 krævede Googles Brain-projekt 16.000 mikroprocessorer-kerner for at køre algoritmer, som var i stand til på egen hånd at identificere en kat. I 2018 præsenterede kinesiske Huawei to AI-chipsæt, Ascend 910 og 310, som er i stand til at beregne op til 512 milliarder operationer i sekundet. Firmaets chips skal anvendes i alt fra smartphones, der for eksempel selv kan sortere dine billeder, til servere, der så at sige lærer sig selv at sortere i indkomne informationer.

Ansigtet opmåles i tolden

Denne sommer planlægger Londons Heathrow-lufthavn at installere biometriske scannere, som opmåler menneskelige træk gennem en række punkter, og i USA har lufthavne som JFK og Los Angeles International Airport fået scannere, som afsøger det offentlige i jagten på mulige trusler. De indsamlede data håndteres ved hjælp af maskinlæring, som vurderer gestik og ansigtstræk. Processen foregår hurtigere, end når en lufthavnsansat tjekker, at ansigtet svarer til det i passet, eller vurderer, om manden ved sodavandsautomaten har tænkt sig at efterlade sin håndtaske.

Ansigtsgenkendelsen bliver mere effektiv, jo tættere analysepunkterne ligger. Derefter sammenlignes punkterne med eksisterende data og kalder oplysninger frem.

Ansigtsgenkendelsen bliver mere effektiv, jo tættere analysepunkterne ligger. Derefter sammenlignes punkterne med eksisterende data og kalder oplysninger frem.

Fremover vil vi få flere robotbetjente check-in-skranker, og vi vil måske i tolden få målt vores ansigtstræk via punktscanning. Systemerne arbejder i tandem med tjek af fingeraftryk og irisscanninger, som allerede bruges i flere internationale lufthavne. Et af systemerne er udviklet af Evolv Technology. Firmaets platform kombinerer kamera, ansigtsgenkendelse og helfigur-kropsscanner. Ved hjælp af maskinlæring kender systemet forskel på en pistol og en tube solcreme, og vurderingen sker på en hundrededel af et sekund. Op til 900 mennesker kan passere gennem et AI-styret sikkerhedstjek i timen uden at skulle tømme lommer, fjerne livremmen eller tage den bærbare frem.

AI bruges også på gaden. Enheder, som kan aflæse vores krop og ansigt, hjælper blandt andet den offentlige trafik ved at fremskynde køer. I stedet for papirlapper, tryk på automatknapper og famlen med kreditkort, aflæser et computerkamera nummerpladerne og kan på et splitsekund afgøre, hvilke skygger på en hurtigt affotograferet plade der giver hvilke tal. Betalingen ordnes efterfølgende via en app.

25 slags gangart

Der, hvor AI for alvor kommer på arbejde, er håndteringen af individuelle personer. Vores positur, gangart, ansigtstræk og udtryk er forskelligt, og i kombination giver det uanede mulige udfald. Alene vores gangart har 25 forskellige grundtræk. Visse programmer, for eksempel det europæiske iBrderCtrl, testes for tiden ved fiktive grænseovergange, hvor en person af en virtuel grænsevagt bliver adspurgt om indholdet i sin kuffert.

TAGS
Ansigtsgenkendelse
Huawei
Kunstig intelligens

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S