Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Audi Q4 40 e-tron: Elektrisk kvalitetsbil med Sonos ombord

Audi Q4 e-tron er en elbil af bundsolid kvalitet, med stærke køreegenskaber og et flot udvalg af udstyr. Vi er dog ikke imponerede over batteriets ydeevne.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Audi er med i forreste geled, når det gælder elektrisk omstilling. Med e-tron-serien er det lykkedes at skabe elektriske biler, der hviler på en solid bund af kvalitet. De første modeller var ret dyre, men med Q4 e-tron er vi nede i et fornuftigt mellemleje, der matcher konkurrenter fra Tesla, Polestar m.fl.

I sine dimensioner er det en mere beskeden bil end den dyre e-tron 55 quattro, men det gør os intet. Den store 55 quattro er en fornøjelse at køre i, men en udfordring at parkere. Den fylder simpelthen hele båsen ud.

Q4 er mere medgørlig. Der er fin plads til både fører og passagerer, men bilen måler ikke nær så meget i vidden. Bagageplads er der lidt mindre af, men med over fem hundrende liter, er der nok til de fleste – herunder børnefamilier, der skal på tur. Vil du køre større læs, kan der påsættes anhænger på op til 1000 kilo.

Nem at køre

For førstegangskøberen af en elbil vil Q4 være en blid start. Blidere end eksempelvis en Tesla. Der er en betryggende genkendelighed i betjeningen. Blandingsforholdet mellem fysisk kontrol og digitale funktioner – henlagt til de store touchskærme – er velafmålt. Man får en klassisk køreoplevelse, blot gjort betydeligt nemmere takket være et fremragende autogear-system kombineret med intelligente kørefunktioner, som du kan bruge eller lade være.

Sonos uden det smarte

Testbilen er forsynet med et imponerende udvalg af udstyr. Særligt begejstrede var vi for det nyttige head up-display i forruden samt de gode sikkerheds- og parkeringsfunktioner, som gør Q4 til en tryg og nem oplevelse.


Det indbyggede infotainment-system er udmærket, og som standard er der også Google Auto og trådløst Apple CarPlay.

Lydsystemet er udviklet af Sonos, men desværre ikke koblet på Sonos’ smarte multirums-system. Det ville ellers være smart, hvis man kunne sende musikken fra hjemmehøjttalerne direkte ud i bilen. Højttalersystemet er ikke det bedste, vi har hørt, men det er tunet, så man hører musikken klart og tydeligt, når man kører.

Q4 er ikke selvkørende i samme grad som eksempelvis Tesla. Den vil rette kursen ind, hvis du er ved at ryge uden for vejbanen, men du kan ikke slippe rattet og lade den køre selv. Til gengæld er det guld værd, at bilen selv kan ændre hastighed, når du eksempelvis kører ind og ud af småbyer på landevejsstrækninger.

Batteriet er den største svaghed

Kræfterne er fornuftigt doserede. Den testede model er forsynet med en 150 kW-motor. Det svarer til 204 hestekræfter. Accelerationen er ikke lynhurtig, men bilen reagerer behageligt og responsivt. Man er i godt selskab med Q4 fra første tur.

Det forholdsvis store 77 kWh-batteri skal levere en rækkevidde angivet til knap 500 kilometer. Den slags skal selvfølgelig tages med et gran salt, da den reelle rækkevidde er helt afhængig af køreforhold, vejr m.m. Vi oplevede ikke desto mindre, at rækkevidden skuffede en anelse. Ved blandet kørsel på motorvej, landevej og i småbyer fik vi ikke meget mere end 350 kilometer ud af den.

Opladehastigheden er maks. 125 kW. Ved en 300 kW-oplader nåede den dog ikke over 60 kW. Og så kan man ende med at vente længe ved laderen. Batteriet må således siges at være største svaghed ved en ellers glimrende bil.