Home » Transport » Audi afslører vild sportsvogn på el: Se de danske priser på e-tron GT
Audi afslører vild sportsvogn på el: Se de danske priser på e-tron GT

Audi afslører vild sportsvogn på el: Se de danske priser på e-tron GT

Share

Audi e-tron GT er en fire-dørs coupé i sporty design, der klarer 0-100 km/t på 3,3 sekunder og kan oplades fra 0-80 procent på 22,5 minutter. Den er klar i Danmark til maj. Se priserne her …

”Den smukkeste bil, som jeg nogensinde har tegnet”, lyder det fra Audis chefdesigner Marc Lichte om den nye e-tron GT.

Lang akselafstand, bred sporvidde, store hjul og en slank kabine kendetegner den nye Gran Turismo model. Dens designsprog er udgangspunktet for kommende elektriske modeller fra Audi.

Audi e-tron GT er 4,99 meter lang, 1,96 meter bred og kun 1,41 meter høj. Fælgstørrelserne går op til 21 tommer, og bremseskiverne – der kan tilvælges i både tungstenkarbidbelagt stål og kulfiberkeramik – har en diameter på op til 420 millimeter.

Interiøret har klassisk Gran Turismo design. Forsæderne er installeret i en sportslig lav position og adskilt af en bred midterkonsol.

Bagsæderne giver tilstrækkelig plads til voksne passagerer. I nogle af sædebetrækkene er brugt genbrugsmaterialer som polyesterfibre, der er lavet af gamle plastflasker, tekstiler eller fiberrester. Fx er der 119 genbrugte plastflasker i hvert sæt af ”Kaskade” sædebetræk. Gulvtæppet og gulvmåtterne er lavet af materialet Econyl, der består af 100% genbrugte nylonfibre fra produktionsaffald, rester af stof og tæpper eller gamle fiskenet.

En rigtig Gran Turismo

En Gran Turismo er en sportslig og samtidig komfortabel bil, der både mestrer dynamiske kørsel og afslappede langture. Afhængigt af modellen yder elmotorerne hhv. 350 kW (476 hk) og 630 Nm i e-tron GT samt 440 kW (598 hk) og 830 Nm i RS e-tron GT. Launch control giver en boost-ydelse på hhv. 390 kW (598 hk) og 475 kW (646 hk) i op til 2,5 sekund, hvilket giver mulighed for dynamiske spurter fra 0 til 100 km/t på hhv. 4,1 og 3,3 sekunder. 200 km/t er klaret på 11,8 sek. i RS e-tron GT, og tophastigheden er på hhv. 245 km/t og 250 km/t.

De to permanent aktiverede synkronmotorer i e-tron GT er placeret på for- og bagaksel. Den bageste elmotor sender sine kræfter til en 2-trins gearkasse, hvor 1. gear med kort udveksling giver en vild acceleration ved igangsætning med Launch Control og den tilhørende boost-funktion.

Se også:  Nyt udspil: Mange elbiler bliver betydeligt dyrere

Launch Control er muligt i Audi drive select køreprogrammet Dynamic, hvor e-tron GT altid sætter i gang i 1. gear. I køreprogrammerne Efficiency og Comfort sætter e-tron GT i gang i 2. gear, men det er muligt at aktivere 1. gear i Comfort ved kickdown. Generelt set forbedrer det 2. gear med lang udveksling effektiviteten og muliggør kørsel med høj hastighed.

Bilen byder også på firehjulsstyring, reguleret støddæmpning, 3-kammer-luftaffjedring, elektrisk quattro firehjulstræk og bagakseldifferentialespærring.

Sin helt egen lyd

Audi har komponeret en unik lyd til e-tron GT. Den er kraftfuld og afhænger af acceleration og hastighed, men også af Audi drive select mode. Det er muligt at tilvælge e-tron sportslyd, hvor højtalere både giver lyd inde i bilen og uden for bilen.

270 kW opladning

e-tron GT har to ladeporte, der er placeret bag forhjulene. I begge sider er der mulighed for AC-opladning med op til 11 kW (22 kW som tilvalg følger efter markedsintroduktionen), mens DC-opladning sker i højre side. 800 volts teknologi muliggør hurtig DC-opladning med en effekt på op til 270 kW, hvilket giver korte ladetider, hvor man på kun 5 min. får ca. 100 km rækkevidde. Det giver samtidig en ladetid fra 5-80 procent på 22,5 min. ved optimale ladeforhold.

Lithium-ion-batteriet er placeret mellem akslerne og giver et lavt tyngdepunkt, som en sportsvogn skal have, og en vægtfordeling mellem for- og bagaksel meget tæt på den ideelle 50:50. Batteriet har en nettokapacitet på 85 kWh (brutto 93 kWh), hvilket muliggør en rækkevidde på op til 479 km for e-tron GT og 465 km for RS e-tron GT (WLTP).

High-tech termostyring

Fire separate kølekredsløb regulerer temperaturen i højspændingskomponenterne og i kabinen, og de kan sammenkobles efter behov. Hvis fx føreren ønsker kraftig acceleration adskillige gange i træk, kobles batteriets kølevæskekredsløb sammen med klimaanlæggets kølemiddelkredsløb, og drivlinjens ydeevne kan derved holdes på et konstant højt niveau. Kølemiddelkredsløbet hjælper også med afkøling under DC-opladning, der kan varme batteriet op til 50 grader.

Se også:  Jaguar I-Pace [TEST]: Muskelbil til den modne drengerøv

e-tron GT er samtidig som standard udstyret med en varmepumpe, der opvarmer kabinen med overskudsvarme fra højspændingskomponenterne. Dette kan kraftigt reducere det tab af rækkevidde, der forårsages af klimaanlægget – især om vinteren.

Remote parkeringsassistent

Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT introduceres med en bred vifte af førerassistentsystemer. Remote parkeringsassistenten manøvrerer Audi e-tron GT ind og ud af en parallel eller vinkelret parkeringsbås ved blot at trykke på en knap. Føreren er stadig ansvarlig for manøvren og kan forblive inde i bilen eller stige ud og starte samt overvåge parkeringsmanøvren via myAudi-appen på sin smartphone. Ved at holde den tilsvarende knap nede, kører bilen langsomt ind i parkeringsbåsen, i flere manøvrer hvis nødvendigt. Når bilen har nået sin endelige position, slukker den motorerne, aktiverer parkeringslåsen og låser dørene.

Klar i Danmark fra maj

Audi e-tron GT er den første 100% elektriske Audi, der bygges i Tyskland, hvor den ruller af samlebåndet på Audi Böllinger Höfe fabrikken i Neckarsulm.

Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT kan opleves hos de danske Audi forhandlere i maj 2021. Der åbnes dog allerede for bestillinger i Danmark fra den 18. februar, og bestiller man som en af de første, får man leveret sin e-tron GT quattro eller RS e-tron GT allerede til maj. Prisen på e-tron GT quattro er 929.990 kr., mens RS e-tron GT starter på 1.419.990 kr.

Audi anbefaler, at man bestiller et Clever Unlimited abonnement, hvor man kan tilvælge installation af en ladeboks derhjemme. Så er man sikret ubegrænset opladning til en fast månedlig pris.

Læs også:

Tesla Model 3 Long Range [TEST]: Kan Tesla klare en familietur til Jylland?


TAGS
Audi
elbil
elektriske transportmidler

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S