Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Asus GTX 960 STRIX

2 GB er ikke længere nok.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

GTX 960 er nede omkring det nederste trin, når det gælder den moderne Maxwell-serie. I hvert fald indtil GTX 950 afløser de gamle GTX 750-gpu'er. Og det betyder, at vi her taler om et kort, der ikke skal højere op end 1080p-gaming.

Man kan naturligvis køre en 4K-skærm fra denne gpu, men selv ved 1440p-indstillinger får man bøvl med at spille de nyeste spil ved topindstillinger og få nogen god oplevelse ud af det. Hvis man derimod udsætter dette Asus STRIX-kort for noget, der kører på en 1080p-skærm, fungerer det fint. BF4 kører som en drøm ved topindstillinger, og man kan også få fremragende ydelse i GTA V. Shadow of Mordors teksturpakke er dog stadig meget krævende selv ved 1080p, og vi fik derfor kun et gennemsnit på 36 fps, og det er kun lige akkurat acceptabelt.

Det store problem med dette kort er framebufferen på 2 GB. Det var engang rigeligt, men i dag er det simpelthen ikke nok til de mest krævende spil, og man bliver sandsynligvis hægtet af, når der kommer nye spil.

Imidlertid er et kort, der er svøbt i Asus’ STRIX-rustning fristende til cirka 2000 kroner. Dets 0 dB-køler vågner kun op ved gaminghastigheder, og selv da er kortet køligt og tyst. I denne ende af markedet er det dog AMD, der regerer. Det konkurrerende R9 380 til samme pris har den 4 GB-framebuffer, der forlænger levetiden.