Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Arturia OB-Xa V: Få den dyre 80'er-lyd uden at rippe kontoen

Den legendariske og hundedyre Oberheim OB-Xa er genskabt i digital form, med en pris der er overkommelig og en lyd, der rammer den originale lige på kornet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Du har muligvis aldrig hørt om den, men du har helt sikkert hørt den. OB-Xa er lyden af nogle af de største 80'er-hits. Alt fra det potente synthesizertema i Van Halens Jump, til de funklende åbningsakkorder i Princes 1999 til de pinglende appegios i Billy Idols punkede Rebel Yell.

Var man noget i firserne og havde råd til de dyre produktion, havde man en OB-Xa med i mixset (alternativt en Prophet-5 eller en Jupiter-8, som var i samme liga - dem har Arturia også genskabt).

Oberheims synthesizer var state of the art, da den kom frem i 1980. Det polyfoniske instrument havde hele otte stemmer, og den var i stand til at gemme minimum 34 lyde (nogle af de senere versioner kunne gemme 128).

Den var dog hundedyr, og den er ikke billigere, hvis du vil købe den i dag. Du skal om på den smertefulde side af 50.000 kroner, hvis du skal have fingrene i et velfungerende eksemplar.

Samtidig har den visse begrænsninger i forhold til dagens standarder. Der er eksempelvis ikke midi.

Genskabt som en software

Vil du have lyden, så er der imidlertid nu kommet en langt billigere mulighed. Franske Arturia, som har genskabt et væld af legendariske tangent instrumenter, er nu også klar med en virtuel udgave af Oberheim OB-Xa.

Den udkommer i dag, og vi har allerede smugkigget på den.

Lige ud af landevejen

Ligesom producentens øvrige software instrumenter, er det originale interface smukt gengivet, så man har fornemmelsen af at betjene den, ligesom den oprindelige synth. Vil man have fysisk kontrol kan man tilslutte et midikeyboard og nemt sætte det op til at styre de forskellige parametre på instrumentet.

Grundlæggende er det en ret ligeud-af-landevejen synthesizer, bygget op som man forventer en god polyfonisk synthesizer skal være.

Arturia OB-Xa har samme brugerflade som den originale synthesizer. Arturia OB-Xa har samme brugerflade som den originale synthesizer.

Der er to oscillatorer pr stemme med mulighed for sawtooth, triangle og square bølgeformer, der er et low pass filter, der kan skifte mellem 12dB og 24dB og så er der en enkelt lfo, der dog er i stand til modulere flere kilder samtidig med to forskellige dybder. Her adskiller den sig lidt fra normen.

Der er to envelopes, portamento, chord memory og en arpeggiator. Nok til at nå ud i selv de mest langt ude lyde, men nemt at overskue. OB-Xa vil være en god introduktion til dem, som for første gang skal lære en synthesizer at kende, da den har en struktur, man vil genkende i mange andre.

Lyden er en fryd

Men det er også en synthesizer, der vil være svært tilfredsstillende for selv de mest garvede musikere. Den har nemlig en lyd, der er ganske særlig.

Blot lyden af de rene oscillatorer i sig selv er en fryd med sin rå og varme karakter. Skru op for resonanssen på filtret og få lækre overtoner, på kanten af selvosccilation, men ikke helt ude i Moog-territorie. Man kan måske ærgre sig over at man ikke får det karakteristiske SEM-filter, som var en del af forgængeren OB-8, men det har Arturia til gengæld genskabt i SEM-synthen, som er en del af sortimentet, og når der samtidig også er en Matrix-12, så er man godt dækket ind på Oberheim-lyde.

Begynd at moduler lyden, giv dem lidt pulsewidth eller læg stemmerne samme i unison, og den bliver umådeligt stor. Den kan blive gigantisk, faktisk alt alt for meget. Præcis som det skulle være i firserne. Men uanset hvad du gør, så bevares den karaktiske Oberheim-klang, som får tankerne hen på dyre stilfulde produktioner.

Masser af muligheder

Som det er kutyme har Arturia udvidet mulighederne i forhold til den originale synthesizer betragteligt ved at tilføje en omfattende modulations- og effekt-del, som du får frem ved at klikke på pilene i toppen. Der kan tilsættes tre effekter samtidig, her iblandt delay, reverb. chorus og andet, der hører sig den store 80'er-lyd til.

Derudover er det muligt at lade komponenter modulerer hinanden på kryds og tværs.

Vil man skyde genvej til en bestemt lyd, er der et væld af forudprogrammerede presets at kaste sig over. Desværre er mange af dem ret overgjorte. De er læsset til med effekter, og lyder måske imponerende i sig selv, men fylder alt for meget i et mix. Man kan dog heldigvis hurtigt pille nogle lag af og finde ind til en god grundlyd.

Alsidig synthesizer

Uagtet hvordan du griber den an er mulighederne enorme, og vigtigst af alt er lyden spot on. Du får en forrygende og alsidig synthesizer, der er i stand til at levere den dyre 80'er-lyd, men også meget andet. Og så koster den en brøkdel af den oprindelige, vejer væsentligt mindre, og kan bruges i så mange eksemplarer, som computer er i stand til at håndtere.

Arturia OB-Xa V fås både som plugin til Cubase, Logic, Protools og diverse andre DAWS, samt som stand alone synthesizer til Mac og PC. Den købes fra Arturia. Prisen er almindeligvis 199 euro, men Arturia kører et introduktionstilbuds på 149 euro lige nu. Alternativt kan man købe Arturia OB-Xa V sammen med V Collection 7, der rummer resten af Arturias software-instrumenter til en pris på 299 euro.

https://www.altomdata.dk/musiksoftware-test-et-professionelt-musikstudie-i-din-pc/