Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Gør dit site synligt med SearchMonkey

Nu kan du vise, hvad dit website har at tilbyde, på
søgemaskinens side.

Af Jeppe R. Børsting, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

SearchMonkey er et nyt værktøj fra Yahoo!, der gør det muligt for siteejere og udviklere at bruge strukturerede data til at forbedre søgeoplevelsen, så søgeresultaterne bliver mere tiltrækkende, end de før har været.

Tidligere var det sådan, at når et website var blevet oprettet, havde man meget lidt styr på, hvordan det fremtrådte i siderne med søgeresultater. Nu kan siteejere få mere styr på sagerne med SearchMonkey, i det mindste når det gælder regelmæssige besøgende. Hvis man vil inddrage et billede for at illustrere en sides indhold, kan man gøre det. Hvis man vil ændre resultatteksten til noget, der mere nøjagtigt beskriver siden, er det også muligt. SearchMonkey åbner Yahoo!’s søgemaskine over for siteejere og udviklere og giver dermed den enkelte fuld kontrol over, hvordan sitet fremstår.

Baggrunden for ændringerne af siden med søgeresultater er, at Yahoo! er begyndt at indeksere mikroformater og RDF-kodede data på websider. SearchMonkey indsamler disse data og leverer dem tilbage til brugervenlige objekter. Hvis man ikke har brugt mikroformater til at beskrive sine data med, er der andre muligheder – man kan også bruge XSLT og XPATH til at uddrage data.

Find ud af, hvem der skal have aben

I dette tilfælde vil vi bygge en Monkey til at fremvise en Facebookbrugers hovedbillede og få det søgeresultat til at ”springe” ud af siden. Grunden til at bruge Facebook som eksempel er, at Facebooks udviklere allerede har opmærket siden med mikroformatet hCard. Det betyder, at det er ufattelig nemt at få adgang til data. Selv hvis siden ikke havde været opmærket på denne maskinvenlige måde, kunne vi stadig få adgang til dataene, men processen ville have inddraget XSLT, og det ville gøre sagerne adskilligt mere komplicerede. Moralen er, at man bør opmærke sine data, så både maskiner og mennesker får nemt ved at bruge dem.

Nu kommer det sjove: Vi skal bygge en Monkey. Begynd med at besøge SearchMonkey Developer Tool-hjemmesiden (http://developer.search.yahoo.com). Bemærk, at man kun kan få udviklingsværktøjer fra .com-sitet. Gå ind i din Yahoo!-konto, hvis du bliver bedt om det, og klik på linket ”Create a New Application” øverst på siden.

Den første side, man ser, er ret enkel. Giv din Monkey et navn, måske også en beskrivelse, og vælg et ikon. Valget af ikon er meget vigtigt, for det kan ses under alle søgeresultaterne. Selv om man ikke gør meget andet for visuelt at fange brugeren, vil Monkey-ikonet tiltrække sig opmærksomhed. Ikonet kan også bruges til at gøre din Monkey genkendelig. En fiks egenskab ved værktøjet er, at man kan uploade favicon’et fra sit site, så konverterer SearchMonkey den automatisk til et format, der kan bruges på siden med søgeresultater.

Når man er færdig med at indstille vilkårene for ens Monkey på denne side, accepterer man betingelserne og klikker på ”Next”.

Sådan får man resultater

Vi vil have vores Monkey til at øge søgeresultaterne for Facebook-profilsider, og derfor stiller vi trigger-url-mønstret på den næste side til ”*.facebook.com/people/*”. Så knytter det sig selv til enhver side under ”people”-mappen på www.facebook.com og alle dets underdomæner. Efter at have indstillet triggeren skal man klikke på knappen ”Auto Find URLs”. Nu finder SearchMonkey 10 url’er, der svarer til den trigger, så man kan afprøve den på sin Monkey. Man skal huske, at den første url på denne liste er den, der bliver brugt til at lave et preview af ens Monkey i galleriet, så der er værd at overveje at indsætte noget manuelt her.

Når man trykker Next igen, kommer man til Data Services-siden, hvor vi kan se to tjenester: ”Default” og ”Feed”: com.yahoo.ufhcard”. Standardtjenesten kan man altid finde i SearchMonkey, og den indeholder de oplysninger, man normalt bruger til at oprette søgeresultater i Yahoo!. Dette hCard-feed bliver også vist i dette tilfælde, fordi Facebook opmærker deres profilsider med mikroformatet, hvilket gør det nemt for SearchMonkey at få adgang til data. Sørg for, at begge tjenester er markeret, og tryk Next.

Apperance-side og PHP

Den Appearance-side, der nu kommer frem, ser lidt mere skræmmende ud end de forrige sider, men den er faktisk lige så venlig og nem at bruge som de andre. I sidens hovedspalte kan man se en PHP-funktion, der bruges til at returnere en række data, som beskriver, hvordan søgeresultatet skal vises. Spalten til højre viser de data, der kan inddrages i resultatet. Det er nemt at ændre PHP-output. Man skal blot sætte markøren det rigtige sted og klikke på et stykke data på højre side af skærmen.

Vores Monkey har til formål at føje brugerens image til søgeresultatet, og vi skal derfor ændre værdien under ”$ret[”image”][”src”). Find den linje og slet værdien SMDEFAULT fra den. Lad markøren blive på linjen og klik på linket ”com.tahoo.uf.hcard” i spalten til højre. Klik dernæst på ”@resource” under ”vcard”:photo” i den sektion, der kommer frem. Bemærk, at der kommer et Data::get()-funktionskald i tekstboksen, og sørg for, at linjen stadig slutter med et semikolon. Klik på Save og Refresh. Nu kan du nyde synet af brugerens image.

Man kan føje mere til denne Monkey ved eksempelvis at bruge et regulært udtryk til at få adgang til bruger-id’en i enden af Facebook-url’en og derefter bruge det til at oprette andre url’er, der for eksempel kan tilføje denne bruger eller sende meddelelser. Så kan man føje disse url’er til $ret[”links”] og lave dybe links i Facebook.

Monkey’en skal offentliggøres

På den sidste side i Monkey-wizard’en får man mulighed for at dele sin applikation: ”Make the latest version of your application sharable”. Klik på dette link, og der kommer en

Når man klikker på Next, får man et link til en url, som ens brugere kan besøge, når de vil aktivere Monkey’en på deres søgeresultater.