Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Arlo Pro 3: Tredje generation af en klassiker

Billedkvaliteten er frem-ragende, og der er masser af tekniske lækkerier – herunder kunstig intelligens.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Arlo kan prale af at have opfundet en kommercielt levedygtig udgave af det kabelfri overvågningskamera, som strømforsynes af et genopladeligt batteri og kommunikerer med hjemmets Wi-Fi-netværk via en stærk basestation eller hub.

Pro 3 er det seneste medlem af Arlos Pro-produktfamilie og kommer ikke alene med dobbelt så høj opløsning som det stadig tilgængelige og noget billigere Pro 2. Den forholdsvis høje 2K-opløsning i billedsensoren udnytter Arlo også til at zoome ind på en del af billedet, for eksempel en person eller et køretøj, på smart-phone-skærmen.

Naboens kat

Derefter kan kameraet ved hjælp af AI følge dette motiv, så længe det befinder sig inden for sensorens bruttoareal. Hvis et kamera registrerer bevægelse, kan det være rart at vide, om det drejer sig om en person i indkørslen, naboens kat på nattevandring eller en pakke, som et fragtfirma har stillet ved hoved-
døren. Disse handlinger analyseres af elektronhjernen, og træf-sikkerheden er virkelig god.

2 TB lager kapacitet

Den tilhørende SmartHub VMB4540 gør det muligt at bruge et tilkøbt USB-drev til lokal datalagring, og man kan vælge enten en USB-nøgle eller en harddisk på helt op til 2 TB. At få et Arlo-system op at køre, er noget af det mest idiotsikre, vi kender, og det er oplagt at bruge firmaets app på en smartphone.

Billedkvaliteten er der sket enormt meget med, siden de første Arlo’er ramte markedet. Pro 3 er klart bedre end Pro 2, og farve-nattesynet fungerer fint, når motivet er ret tæt på kameraet.

HDR (High Dynamic Range) billedteknologien skal gøre det nemmere at se detaljer i motiver med både lyse og mørke områder, men nogen dramatisk forbedring er der i vores øjne dog ikke tale om. Lydsiden er det godt at have med, for den kan give en fornemmelse af, hvad der rører sig uden for kameraets synsfelt.