Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nissan Leaf har været en af de største elbils-succeser på det danske marked. Det er dog ikke en kæmpestor bil, og selvom den for nylig blev opgraderet med større batteri, er den teknologisk set ikke helt så fremme i skoene længere, som da den kom frem.
Snart er Nissan imidlertid klar med en helt ny model. Ariya er den japanske bilproducents bud på en fuldt elektrisk coupé crossover. Den blev præsenteret i sommers, og i denne uge fik vi så mulighed for at se den med egne øjne.
Plads til familien
Ariya er stor nok til at rumme en hel familie plus masser af bagage, og så fås den også med krog, så den kan trække trailere eller campingvogne op til 1.500 kilo.
Den kommer ikke til at slå nogen rekorder på rækkevidde eller opladning, men Nissan mener, den vil yde tilstrækkeligt til, at man ikke kommer til at bekymre sig, selv på langturen ned gennem Europa.
Tanken er, at man skal kunne køre 400 kilometer for hvert ladestop, som med en hurtigoplader vil kunne klares på en halv times tid. Det passer med de fleste familiers vaner på motorvejen, elbil eller ej.
Ved almindelig kørsel er rækkevidden op op til 500 km efter WLTP-standarden og lademulighederne inkluderer op til 22 kW tre-faset hjemmeopladning og 130 kW opladning. Modsat Leaf, som bruger ChaDeMo til hurtigopladning, anvender Ariya den mere udbredte CCS-standard.
Ariya fås i fem forskellige varianter:
• ARIYA 63 kWh – tohjuls-træk
• ARIYA 87 kWh – tohjuls-træk med opgraderet motor og længere rækkevidde.
• ARIYA e-4ORCE 63 kWh – firehjuls-træk med dobbelt elmotor og e-4ORCE kontrol teknologi.
• ARIYA e-4ORCE 87 kWh – firehjuls-træk og længere rækkevidde
• ARIYA e-4ORCE 87 kWh Performance. Topmodellen, der kombinerer rækkevidde, flere hk og super teknologi.
Nissan Ariya kan bestilles fra den kommende sommer, og vil være klar til levering i starten af 2022. Priserne starter lidt under fire hundrede tusind kroner.
De resterende features kan du læse om her:
Vores indtryk af bilen er ,at den har en ret ideel størrelse til familien, i alle dens stadier. Fra den tidligere fase med barnevogne og bunker af skiftetøj og bleer til den senere, hvor det måske nærmere er skiudstyr eller cykler, der skal med på turen. Der er mulighed for at montere tagbagage på den.
Se billederne fra præsentationen i galleriet herunder:
Foto af Ania Gregersen