Home » Andet » Arbejd online med Windows Live Workspace
Arbejd
online med Windows Live Workspace

Arbejd online med Windows Live Workspace

Share

Få forenings- eller bestyrelsesarbejdet til at glide
nemmere med online samarbejde på Microsofts nye tjeneste til
dokumentsamarbejde.

Har du prøvet at rundsende et Word-dokument til gennemlæsning hos andre forældre eller foreningsmedlemmer og så fået tre forskellige kopier tilbage med rettelser i? Eller du sidder med seks mails med vidt forskellige kommentarer, du så skal arbejde ind i dokumentet? Så trænger du til at lære Office Live Workspace at kende.

Med Office Live Workspace får du et gratis online dokumentbibliotek, så alle medlemmer af foreningen, bestyrelsen eller udvalget kan arbejde sammen om ét dokument, uden at der gå kludder i mailvedhæftninger og versionsnumre. Nu samler du filerne ét sted, og Office Live Workspace-tjenesten holder øje med, hvem der har redigeringsadgang og sørger for, at du ikke kan videresende dokumenter som vedhæftninger, mens der arbejdes i dem.

Office Live Workspace er udviklet af Microsoft og er egentlig en ”lightudgave” af den omfattende og dyre Microsoft Office SharePoint Server til virksomheder.

Det er godt nok en såkaldt ”beta”, men den er altså ganske gratis og giver dig mange af de fordele, som du finder i SharePoint. Du får faktisk funktioner nok med til, at du kan bruge Office Live Workspace-tjenesten til en masse fornuftigt samarbejde om dokumenter.

[pt id=’2003478′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”For at bruge Office Live Workspace skal du have Office 2003 eller 2007 installeret og Windows Live Essentials-pakken den med Live Messenger i. Du kan downloade Essentials fra download.live.com. Derefter skal du besøge workspace.office.live.com logge på og melde dig til.”‘]

For at bruge Office Live Workspace skal du have Office 2003 eller 2007 installeret og Windows Live Essentials-pakken, den med Live Messenger i. Du kan downloade Essentials fra download.live.com. Derefter skal du besøge workspace.office.live.com, logge på og melde dig til.

Central styring for flere brugere

Når du har oprettet et gratis Office Live Workspace, kan du som ejer af Arbejdsområdet invitere andre brugere med, så de kan læse og skrive ting, hvis de altså har skriveadgang. Du kan oprette lister, kontaktpersoner og tildele rettigheder til hver enkelt, og du kan lave individuelle arbejdsområder med forskellige brugergrupper.

Et dokument gemt på i dit Work-space kan eksempelvis kun redigeres i af én person ad gangen, men alle kan se, hvor det er og læse imens. Du kan f.eks. sætte én person til at være redaktør og styre forløbet og resten blot til læsere. Ingen behøver gemme lokale kopier på harddisken og uploade derfra. Alle kan arbejde direkte fra Microsoft Word eller Excel og direkte på Office Live Workspace, som om det hele foregik på den lokale maskine.

Se også:  Fremtidens VR er mere end spil

Integreret med Office-pakken

Ved at downloade en Add-in til Office-pakken (XP, 2003 og 2007) kan du få direkte adgang til dokumenter gemt online på Arbejdsområdet, som du plejer at arbejde med dem på harddisken. Workspace holder selv øje med, om du har lov til at se dokumentet, og om det er tjekket ud af en anden – så kan du nemlig ikke få lov.

Sat rigtigt op og brugt fornuftigt er Office Live Workspace en fantastisk merværdi for Office-brugere, der skal samarbejde med andre om informa-

tionsarbejde af en eller anden art, fra blot at skrive breve til at se på budgetter og lave præsentationer. Du kan nu pludselig få gang i et udmærket samarbejde om formandsberetninger, medlemsskrivelser, budgetudkast og alle de andre filer og dokumenter, du ellers ville udveksle pr. mail. Det kræver bare, at deltagerne har et Office-program installeret på deres pc og en internetadgang. Og spørger de, hvordan de gør, så giver du dem bare Windows Magasinet.

Samarbejd om dokumenter

Værdien ved Workspace bliver mangedoblet, når du udvikler din arbejdsproces til også at samarbejde med andre folk. Du skal ikke kun tænke Workspace som et bekvemt online-arkiv til dine dokumenter.

Hvis du har inviteret en eller flere brugere med Redaktør-rolle, kan de selv gå ind at redigere dokumentet med deres egne Office-pakker. For at sikre dig mod dobbeltredigering, skal du bruge Tjek ud- og Tjek ind-funktionen i Office-menuen.

Samarbejdet kan udvides til alle brugere, også dem uden logind hvis du sætter flueben i Lad alle se dette uden at logge på-boksen. Men pas på med det, for du har ingen kontrol over, hvem der rent faktisk læser med, før du igen klikker på Del med flere-knappen og slår det fra igen.

[pt id=’2003483′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Sæt kun kryds hvis du tør lade alle få læseadgang.”‘]

Sæt kun kryds, hvis du tør lade alle få læseadgang.

Dit nye arbejdsområde

Når du åbner dit Arbejdsområde første gang på Office Live Workspace, så har du kun en privat Dokumenter-mappe. Du kan oprette Word, PowerPoint og Excel-dokumenter direkte i Dokumenter-området, eller du kan vælge at uploade filer fra harddisken.

Se også:  Google gør det nemmere at være produktiv med nye Workspace-funktioner

Alle disse filer er beskyttet, og du kan ikke dele dokumenter med andre fra denne mappe. I stedet skal du oprette et nyt Arbejdsområde. Du kan sagtens have flere forskellige typer af Arbejdsområder ud fra skabeloner, så du f.eks. har lister og opgaver til eksempelvis jobsøgning og opgaver, der passer til.

Efter området er oprettet, skal du invitere brugere og give dem roller. Nu kan samarbejdet om dokumenterne begynde, men du kan også foretage planlægning i form af aftaler i den fælles kalender, som andre kan få besked om i deres mail-bakke som en mødeindkaldelse.

Opret møder og se dem i Outlook

Samarbejde i Workspace bliver lidt sjovere, hvis deltagerne også bruger Outlook. Hvis du opretter en kontaktliste, begivenhedsliste eller opgaveliste, kan du få dem til at synkronisere med din Outlook-klient, så de optræder i Kontaktpersoner, Kalender og Opgaveliste. På den måde får du både samarbejde om dokumenter, men også hele informationsarbejdet uden om dokumenterne flettet ind i hinanden.

[pt id=’2003485′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Du kan oprette forbindelse til Outlook for opgaver kontaktpersoner og aftaler.”‘]

Du kan oprette forbindelse til Outlook for opgaver, kontaktpersoner og aftaler.

Tilføj ny version

Hvis et dokument alligevel er ”skredet i svinget”, og nogen har glemt at tjekke ud eller ind, så kan du tilføje en ny version manuelt.

Klik på dokumentnavnet i fillisten. Dokumentvisningen åbnes nu.

Klik på Version | Tilføj en ny dokumentversion-knappen, og vælg dokumentet, du vil erstatte med, på din lokale disk.

[pt id=’2003479′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Ved Tjek ind skal du indtaste versionskommentarer.”‘]

Ved Tjek ind skal du indtaste versionskommentarer.

[pt id=’2003484′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Bemærk: Versionskataloget er i skrivende stund ikke helt fungerende på Office Live Workspace da tjenesten er i beta men det er meningen at der skal være adgang til et katalog af ældre versioner. Denne service kan eventuelt blive mod betaling.”‘]

Bemærk: Versionskataloget er i skrivende stund ikke helt fungerende på Office Live Workspace, da tjenesten er i beta, men det er meningen, at der skal være adgang til et katalog af ældre versioner. Denne service kan eventuelt blive mod betaling.

Sådan opretter du et nyt arbejdsområde med Office Live Workspace.

1. Nyt arbejdsområde

[pt id=’2003470′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Klik på Nyt arbejdsområde-knappen i Arbejdsområder-kolonnen til venstre og en af de 11 skabelontyper du vil benytte for at oprette det nye arbejdsområde.”‘]

Klik på Nyt arbejdsområde-knappen i Arbejdsområder-kolonnen til venstre og en af de 11 skabelontyper, du vil benytte for at oprette det nye arbejdsområde.

2 .Døb arbejdsområdet

[pt id=’2003472′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Det nye område oprettes med standardnavnet Arbejdsområde 1 hvis ikke navnet er brugt allerede. Indtast et passende navn og afslut med Enter. “‘]

Det nye område oprettes med standardnavnet Arbejdsområde 1, hvis ikke navnet er brugt allerede. Indtast et passende navn, og afslut med Enter.

3. Så er der adgang

[pt id=’2003473′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Du har nu adgang til standardaftaler -dokumenter og -lister afhængig af den valgte skabelon for Arbejdsområdet. Nu mangler du blot at invitere brugere og uploade filer.”‘]

Du har nu adgang til standardaftaler, -dokumenter og -lister, afhængig af den valgte skabelon for Arbejdsområdet. Nu mangler du blot at invitere brugere og uploade filer.

Sådan kommer du i gang med Office Live Workspace.

1. Besøg workspace.officelive.com

[pt id=’2003486′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Besøg workspace.officelive.com og log dig på dit eksisterende Windows Live ID – eller opret et med det samme det er ganske gratis. Hvis du bruger MSN Messenger har du allerede et Windows Live ID som du kan logge dig på.”‘]

Besøg workspace.officelive.com, og log dig på dit eksisterende Windows Live ID – eller opret et med det samme, det er ganske gratis. Hvis du bruger MSN Messenger, har du allerede et Windows Live ID, som du kan logge dig på.

2. Download og installer

[pt id=’2003487′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Download og installer Office Live Update add-in fra www.microsoft.com/downloads. Du har nu fire nye knapper i Office-menuen: Åbn fra Office Live Gem i Office Live Server og Workflow. De to sidste er kun synlige når et Workspace-dokument er åbent.”‘]

Download, og installer Office Live Update add-in fra www.microsoft.com/downloads. Du har nu fire nye knapper i Office-menuen: Åbn fra Office Live, Gem i Office Live, Server og Workflow. De to sidste er kun synlige, når et Workspace-dokument er åbent.

3. Log på

[pt id=’2003488′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Log på med Live ID fra Word Excel eller PowerPoint: Klik på Office-knappen | Åbn fra Office Live | Log på betaversion af Office Live Workspace. Log på med e-mailadresse og password.”‘]

Log på med Live ID fra Word, Excel eller PowerPoint: Klik på Office-knappen | Åbn fra Office Live | Log på betaversion af Office Live Workspace. Log på med e-mailadresse og password.

4. Rediger og gem dit dokument

[pt id=’2003489′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Rediger dit PPTX- DOCX- eller XLSX-dokument og gem det ved at klikke på Office-knappen | Gem i Office Live-knappen og så vælge et arbejdsområde.”‘]

Rediger dit PPTX-, DOCX- eller XLSX-dokument, og gem det ved at klikke på Office-knappen | Gem i Office Live-knappen og så vælge et arbejdsområde.

5. Giv dokumentet et navn

[pt id=’2003490′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Angiv et filnavn i dialogboksen og klik på Gem-knappen. Det kan godt tage lidt tid før processen er færdig.”‘]

Angiv et filnavn i dialogboksen, og klik på Gem-knappen. Det kan godt tage lidt tid, før processen er færdig.

6. Workspace.officelive.com igen

[pt id=’2003496′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Besøg workspace.officelive.com igen for at administrere dit dokument uploade eller oprette flere lave nye workspaces oprette lister lave aftaler osv.”‘]

Besøg workspace.officelive.com igen for at administrere dit dokument, uploade eller oprette flere, lave nye workspaces, oprette lister, lave aftaler osv.

Du styrer dit arbejdsområde i browseren fra workspace.officelive.com.

Du kan altid åbne filer og gemme filer direkte fra Office-programmerne Word, PowerPoint og Excel, men yderligere administration skal du foretage via din browser.

[pt id=’2003494′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”A. I menuen Arbejdsområder ser du dine oprettede Arbejdsområder øverst. B. Omdøb navnet på arbejdsområdet ved at venstreklikke i overskriften én gang.C. Menneske-ikonet til venstre for et arbejdsområdes navn indikerer om du har valgt at dele det det med andre brugere.D. Du kan indtaste en forklaring i Beskrivelse af arbejdsområdet-feltet.E. Klik på Nyt arbejdsområde-knappen for at starte et nyt Workspace op. F. Under Deles med mig-knappen ser du hvilke fælles arbejdsområder du er blevet tildelt adgang til af andre Workspace-brugere. Klik på et link for at åbne Arbejdsområdet.G. Klik på Ny-knappen for at oprette et dokument direkte i et Office-program.”‘]

A. I menuen Arbejdsområder ser du dine oprettede Arbejdsområder øverst. B. Omdøb navnet på arbejdsområdet ved at venstreklikke i overskriften én gang.C. Menneske-ikonet til venstre for et arbejdsområdes navn indikerer, om du har valgt at dele det det med andre brugere.D. Du kan indtaste en forklaring i Beskrivelse af arbejdsområdet-feltet.E. Klik på Nyt arbejdsområde-knappen for at starte et nyt Workspace op. F. Under Deles med mig-knappen ser du, hvilke fælles arbejdsområder, du er blevet tildelt adgang til af andre Workspace-brugere. Klik på et link for at åbne Arbejdsområdet.G. Klik på Ny-knappen for at oprette et dokument direkte i et Office-program.

[pt id=’2003491′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”H. Du administrerer dokumenter og andre filer fra knappanelet over listen af filer. Du kan kopiere omdøbe og slette filer.I. Fra Del-fanen kan du se og redigere listen af deltagere f.eks. invitere flere brugere til arbejdsområdet.J. Under Kommentar-fanen kan du og de andre Workspace-brugere som er inviteret udveksle bemærkninger.K. Den seneste tids handlinger på sitet er logført under Aktiviteter-fanen.”‘]

H. Du administrerer dokumenter og andre filer fra knappanelet over listen af filer. Du kan kopiere, omdøbe og slette filer.I. Fra Del-fanen kan du se og redigere listen af deltagere, f.eks. invitere flere brugere til arbejdsområdet.J. Under Kommentar-fanen kan du, og de andre Workspace-brugere som er inviteret, udveksle bemærkninger.K. Den seneste tids handlinger på sitet er logført under Aktiviteter-fanen.

[pt id=’2003492′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”L. Klik på et dokument for at åbne det i visningstilstand. Du kan se både billeder Word Excel og PowerPoint-dokumenter direkte på Workspace-sitet.M. Klik på Rediger-knappen for at åbne dokumentet i det tilsvarende Office-program hvor du kan lave et Tjek ud. N. Vil du bare have en kopi med så klik på Gem-knappen for at downloade dokumentet.”‘]

L. Klik på et dokument for at åbne det i visningstilstand. Du kan se både billeder, Word, Excel og PowerPoint-dokumenter direkte på Workspace-sitet.M. Klik på Rediger-knappen for at åbne dokumentet i det tilsvarende Office-program, hvor du kan lave et Tjek ud. N. Vil du bare have en kopi med, så klik på Gem-knappen for at downloade dokumentet.

[pt id=’2003493′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”O. Klik på Sprog-linket hvis du vil ændre sprogvisningnen på arbejdsområdet fra Dansk til Engelsk Svensk eller et af de mange andre tungemål.”‘]

O. Klik på Sprog-linket, hvis du vil ændre sprogvisningnen på arbejdsområdet fra Dansk til Engelsk, Svensk eller et af de mange andre tungemål.

[pt id=’2003495′ size=’large’ link=’file’]

 

Bliv klar til at samarbejde

1. Del arbejdsområde

[pt id=’2003474′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Fra dit åbne Workspace skal du klikke på Del-fanen eller dobbeltpilen for at rulle ned for delingsoplysningene. Klik på Del med flere-knappen.”‘]

Fra dit åbne Workspace skal du klikke på Del-fanen eller dobbeltpilen for at rulle ned for delingsoplysningene. Klik på Del med flere-knappen.

2. Send invitation

[pt id=’2003475′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Indtast e-mail-adresser på de nye personer og husk at kun Redaktører kan både læse og skrive filer. Klik på Send-knappen for at afslutte.”‘]

Indtast e-mail-adresser på de nye personer, og husk, at kun Redaktører kan både læse og skrive filer. Klik på Send-knappen for at afslutte.

3. Invitationen modtages

[pt id=’2003476′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Invitationen dukker nu op i modtagernes indbakke. De bliver bedt om at logge sig på og har de ikke et Live ID i forvejen at oprette et samtidig. Så er de klar til at samarbejde.”‘]

Invitationen dukker nu op i modtagernes indbakke. De bliver bedt om at logge sig på, og har de ikke et Live ID i forvejen at oprette et samtidig. Så er de klar til at samarbejde.

Lås dokumetet til din pc.

1. Åbn dokumentet

[pt id=’2003480′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Åbn dokumentet fra serveren enten fra dit Workspace eller Office-knappen | Åbn fra Live Workspace-knappen. Du kan også vælge at åbne fra Seneste dokumenter-vinduet i Office-menuen.”‘]

Åbn dokumentet fra serveren, enten fra dit Workspace eller Office-knappen | Åbn fra Live Workspace-knappen. Du kan også vælge at åbne fra Seneste dokumenter-vinduet i Office-menuen.

2. Tjek dokumentet ud

[pt id=’2003481′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Når dokumentet er åbnet skal du tjekke det ud. Klik Office | Server | Tjek ud. Dokumentet er nu låst til din pc indtil du vælger Tjek ind eller Slet udtjekning i Office-menuen | Server-menuen.”‘]

Når dokumentet er åbnet, skal du tjekke det ud. Klik Office | Server | Tjek ud. Dokumentet er nu låst til din pc, indtil du vælger Tjek ind eller Slet udtjekning i Office-menuen | Server-menuen.

3. Se dokumentets status

[pt id=’2003482′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Slå Dokumenthåndtering-fanen til så du kan se dokumentets status. Klik på Office-knappen | Server | Dokumenthåndteringsoplysninger. Du kan også foretage Tjek ind her.”‘]

Slå Dokumenthåndtering-fanen til, så du kan se dokumentets status. Klik på Office-knappen | Server | Dokumenthåndteringsoplysninger. Du kan også foretage Tjek ind her.


TAGS
Arbejd online
Arbejdsområde
Guide
Live Essentials
Live Messenger
Livekonto
Microsoft Office 2003
Microsoft Office 2007
Microsoft Office XP
Office
Outlook
Samarbejde
Tips og trick
Workspace

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S