Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det lyder utroligt, men trods det amerikanske handelsforbud, der gør det umuligt at bruge Google-tjenester på nye smartphones, stormer Huaweis fortsat frem.
I løbet af tredje kvartal er producentens markedsandel vokset med hele 29 procent, ifølge analyser fra Counterpoint Research og Canalys.
Ældre modeller driver salget
Det imponerende tal skal dog ses i lyset af et knap så imponerende andet kvartal, hvor salget for en stund stilnede af på grund af tøven hos partnere, der forståeligt nok holdt lidt igen efter handelsblokaden satte ind.
Kigger man nærmere på tallene, viser det sig da også, at salget af Huawei-mobiler primært sker på ældre modeller, fra før handelsblokaden satte ind. Disse kan fortsat køre fuldt Android. Billedet er knap så rosenrødt, når det gælder mobiler som eksempelvis de nye i Mate 30-serien, der er hæmmet af manglende adgang til Googles tjenester.
Som vi ser i Danmark, vælger Huawei i øjeblikket at fokusere indsatser på mellemklasse-modeller produceret inden handelsblokaden, da de er betydeligt nemmere at sælge. Det eksempelvis Nova 5T, som netop er lanceret.
iPhone-salget falder
Men uanset hvad er det imponerende at Huawei fortsætte sin vækst. Producenten har fortsat ikke overgået Samsung, som stadig er nummer et på mobilmarkedet, men bibeholder en stærk andenplads, men forøget distance til Apple, som ligger nummer tre. Apple har imodsætning til de to andre oplevet en nedgang på 7 procent i tredje kvartal.