“Forbrugernes magt overfor brands vokser. De bestemmer hvornår, hvor og hvordan de vil købe og forventer i stigende grad en øjeblikkelig eller nær interaktion med brands – om det er dagligvarer leveret til døren på under to timer eller en videospilkonsol bestilt via smartphone og leveret samme dag. Dialogen skal ske på kundernes præmisser – og det vil ofte sige nu. Og for at gøre det endnu sværere for konkurrerende brands, der forsøger at levere overbevisende kundeoplevelser, anvender forbrugerne i stigende grad flere apps, enheder og kanaler til dialogen med brands.
Derfor er det afgørende for brands at anvende data for at kunne imødekomme kundernes forventninger. Ved at gøre dette kan brands få en klar forståelse for forbrugeren og omdanne disse indsigter til personlige og konceptualiserede oplevelser”. Det mener Håkan Cedell, Specialist Sales Manager hos Adobe, Nordics.
Håkan Cedells svar på problemstillingen er Adobe Journey Optimizer. “Platformen skaber en enkelt centraliseret profil af kunden ved at kombinere flere datatyper, herunder adfærdsmæssige, transaktionsmæssige, økonomiske og operationelle data på tværs af kundens berøringspunkter. Derved kan brands skabe og levere alt fra personaliserede interaktioner til brede push-annonceringer og planlagte, målgruppebaserede kampagner.
Hvordan ser det så ud i praksis? Forestil dig en tøjbutik, der typisk udsender kundetilfredshedsundersøgelser til de kunder, der har købt et produkt den seneste uge. Få kunder har på grund af dårligt vejr oplevet forsinkelser på deres leveringer. Hvis tøjbutikken kan se, hvilke kunder der ikke har modtaget deres forsendelser i tide, kan den planlagte kundetilfredshedsundersøgelse, der ellers ville blive sendt til alle, annulleres. I stedet kan tøjbutikken sende en personlig e-mail til få, udvalgte kunder med en undskyldning for forsinkelsen og tilbyde en rabatkode med produktanbefalinger baseret på tidligere køb”, forklarer Håkan Cedell.
“Den nye løsning lader den marketingansvarlige oprette og optimere både skræddersyede interaktioner i realtid og bredt baserede beskeder i den samme applikation. Helt konkret kan man kommunikere personligt til kunderne baseret på deres geografiske placering, tidligere handlinger og lignende – alt sammen mens markedsførerne kan afholde planlagte produktlanceringer. For at imødekomme behovene hos de største globale brands er Adobe Journey Optimizer i stand til, hurtigt og skaleret, at levere relevante og personlige meddelelser.
Tag eksempelvis et sportshold, der lige har annonceret en større handel og er klar til at dele denne spændende nyhed med sine fans. Med Adobe Journey Optimizer kan sportsholdet få nyheden ud til sine millioner af fans inden for bare få minutter”, siger Håkan Cedell og slutter:
“Antallet af kunderejser har aldrig været større – og det vil sikkert aldrig være mindre. Med Adobe Journey Optimizer kan virksomheder holde sig på forkant med forbrugernes krav og sikre, at de oplever relevante og personaliserede oplevelser – uanset hvor på kunderejsen de befinder sig.”