Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Annobike A1: Dansk-designet elcykel med rå kræfter

Annobike er en helt ny elcykel designet fra bunden af et erfarent dansk team. Konstruktionen er solid, motorkræfterne store, og så er der en række smarte features i støbeskeen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Vi har tidligere testet elcyklerne fra danske MateBike og må konstatere, at de trods en del kontrovers omkring markedsføring og kundeservice er ganske udmærkede. Men det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er meget dansk i deres design.

Ligeledes har danske Annobike sat sig for at vise et originalt dansk design, velfungerende elcykelmekanik og en nogenlunde fornuftig pris ikke er utopi.

Solid cruiser

Teamet, der har erfaring fra elcykelbranchen, har skabt designet fra bunden. Cyklens ydre er udformet med unikke detaljer. Især stangen ned til baghjulet falder i øjnene med sit sirligt udformede mønster. Det må være en smagssag, hvad man synes om det, men det får i hvert fald cyklen til at skille sig ud.

Resten er mere konventionelt, hvis man altså kan bruge det ord om et monster af en cykel med dæk så brede som en scooter, hydraulisk affjedring og et klippemassivt stel, der får cyklens vægt op i cirka 10 gange en almindelig bedstemor-cykel.

Det hele er konstrueret bundsolidt, og tyngden i cyklen betyder, at man ligger stabilt og sikkert på vejen. Det er lidt af en cruiser. Man flyder behageligt over cykelstien med den grad af hjælp, man nu ønsker fra motoren.

Power på cykelstien

Med nul hjælp fra motoren fungerer Annobike som en almindelig cykel og faktisk en ganske fin en af slagsen. Hjulene er nemme at træde, og trods tyngden er cyklen faktisk rimelig let at få frem. Du har endda syv gear at gøre godt med.

På fuld assistance skal du nærmest ikke røre pedalerne, så suser cyklen derudad. Modellen, vi testede, var med 750 W motor og derfor ikke lovlig i Danmark. Der var ikke sat fartbegrænsning på, og det betød, at vi kunne nå en fart på 36 km/t. ud ad en lige vej (selvfølgelig på et lukket område uden anden færdsel). I cyklens historik kunne vi se, at den før vores test havde været oppe på 41 km/t.

Annobike A1 vil også kunne fås med EU-lovlig 250 W motor samt fartbegrænsning på 25 km/t., så den møder de danske lovkrav. Batteriet klarer op til 60 kilo-meter på en opladning. Hvor meget du reelt får, afhænger helt af måden, du kører på. Kører du med fuld assistance, skal du ikke forvente mere end det halve, men ved moderat brug af motoren, stemmer de 60 kilometer helt fint.

Der følger en 2 Ah-oplader med. Den er skånsom mod batteriet, men lader langsomt. Lige langsomt nok til vores smag. En fuld opladning tog 8-10 timer. Man kan tilkøbe en kraftigere model, hvis man vil have hurtigere opladning.

Nem at betjene

Der er en fin farveskærm midt på styret. Den betjenes med knapper på venstre håndtag, så du ikke skal løfte hånden. Du kan se fart, batteri m.m. og ved at klikke lidt på navigationsknappen, finder du en triptæller samt oplysninger om maks-fart og andet. Det er ret simpelt at gå til, uden en masse fnidrede menuer.

Annobike arbejder på at bygge en GPS ind i cyklen, så kan man tracke sine ruter. Med en mobil-app bliver det muligt at se, hvor cyklen befinder sig, og ved hjælp af geofencing kan man blive advaret, hvis cyklen flyttes, eller nogen er ved at stjæle den. Man kan så deaktivere motoren via mobilen. Disse features skulle være klar, når de første kunder modtager deres Annobike inden for de kommende måneder.