Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

AMD A10-6800

Som ren cpu klarer den sig godt over for AMD’s nye Kaveri-chips.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med fremkomsten af AMD’s tapre nye Kaveri-baserede A10-7850K og dens fancy nye cpu-kerner må dette tilbud da være helt uden interesse? Her er jo ingen GCN-grafik eller smart heterogen optimering i 6800K.
Pudsigt nok er det sådan, at hvad der er skidt for 7850K, virker faktisk i 6800K’s favør. For eksempel betyder kombinationen af nye cpu-kerner og skuffende clockhastigheder, at den nye 7850K har svært ved at løbe fra den gamle 6800K.

Hvad angår forskellen på grafik, er der ingen diskussion om, at 7850 og dens 512 GCN-kerner er et stort skridt fremad. Men her er der tale om et stort fremskridt indenfor integreret grafik. Hvis man tager gaming alvorligt, skal man have et diskret grafikkort. Så enkelt er det.
Hvad angår hele historien med heterogen computerkraft og Mantle, er det meget svært for os at anbefale en cpu, der bygger på disse spændende nye teknologier.

Det betyder ikke, at 6800K automatisk er det bedste bud på en billig cpu. Prisen er bestemt attraktiv – 1100 kroner er røverkøb for en quad core-cpu med en ret sej grafikkerne oven i hatten – men vi har nogle ret alvorlige forhold angående dens gaming-muskler. Af alle vores benchmarks er den mest problematiske Total War: Rome II. Den maksimale rate var på 1080p, og den minimale framerate faldt til otte frames i sekundet.

Bevares, man kan tvinge det tal i vejret ved at skrue ned for visse funktioner. Men konklusionen er, at denne cpu bliver en flaskehals nu og da, når det gælder framerates i spil, og det problem bliver kun værre, efterhånden som der kommer mere krævende spil på markedet.