Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Alle data i samme digitale gryde

Skellet mellem design og marketing er forsvundet. I hvert fald hvis man arbejder på Adobe platformen. Nu er de samme data – og især metadata – det fælles omdrejningspunkt for alle aktiviteter.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Integrationen af Adobes værktøjer på tværs af det, man vel kan kalde for samtlige platforme, blev mere end nogensinde tydelig på den årlige Adobe MAX udviklerkonference i Los Angeles i starten af oktober. Ingen er i tvivl om, at Adobe er den grafiske verdens svar på Microsoft, men det interessante er, at virksomhedens løsninger i dag også rækker langt ind i virksomhedernes marketingunivers.

Det betyder, at løsninger som Creative Cloud, Digital Publishing Solution, Experience Manager samt ikke mindst Marketing Cloud har alle virksomhedens ressourcer som fælles omdrejningspunkt, og det i princippet er komplet ligegyldigt, om de skal bruges til en brochure, en annonce, en hjemmeside eller en app. I den digitale verden kan filer - såvel tekst som grafik, video eller strategiske kundedata - transporteres lige præcis derhen, hvor der er brug for dem og i den form, der er brug for dem.

Integrationen er komplet
På MAX blev det også offentliggjort, at integrationen nu ligeledes omfatter Document Cloud, således at hele det digitale bagkatalog af PDF-filer nu også kan integreres i virksomhedernes kommunikation. Tidligere på året offentliggjorde Adobe desuden et samarbejde med Microsoft, der byder på muligheden for at integrere Microsofts Dynamics CRM i en Adobe Marketing Cloud-løsning og dermed få de vigtige kundeinformationer helt ud på app-niveau.

Ligeledes har Adobe opkøbt det canadiske firma Ensemble, der laver løsninger til digital annoncering, blandt andet til Adobe Marke-ting Cloud og Digital Publishing Solution platformene. Det er løsninger, der ligeledes spiller sammen med Adobe Media Optimizer og som vil gøre det muligt i endnu højere grad at gøre brug af data - og altså kombinere kreative værktøjer med marketing værktøjer.

Senior Vice President og General Manager for Digital Marketing Brad Rencher fra Adobe annoncerede tidligere i år samarbejdet med Microsoft. Senior Vice President og General Manager for Digital Marketing Brad Rencher fra Adobe annoncerede tidligere i år samarbejdet med Microsoft.



Metadata kommer i fokus
I sommer lancerede Adobe deres nye platform til digital publicering - Digital Publishing Solution - og i forbindelse med den blev det på MAX også helt tydeligt, at digital publicering handler om meget mere end blot udgivelse af kundemagasiner eller brochurer. I den forbindelse spiller eksempelvis forbedret håndtering af metadata en stor rolle.

Hidtil har det nemlig ikke været muligt at søge på indhold i en app på samme måde, som vi kender det fra nettet, men det bliver der lavet om på med den kommende funktion InApp Search. Inden for en overskuelig fremtid vil det således være muligt at søge på kryds og tværs af alt indhold - afhængig af de metadata, der er tilgængelige - hvilket blandt andet også vil være en klar fordel, hvis en virksomhed integrerer en web-shop i deres app.

Eksakt brugeranalyse
Netop på den baggrund er det væsentligt at kunne følge brugernes vej gennem f.eks. en app, og derfor har Adobe også kigget på analysemulighederne, der er blevet væsentligt forbedret. Således kan nævnes, at man i Digital Publishing Solution nu får adgang til funktionen Analytics Essentials for Apps, der som standard er inkluderet. Når det gælder integration med det selvstændige produkt Adobes Analytics, kræves stadig en separat licens.

Omkring selve workflowet i hele denne digitale verden kan endvidere nævnes, at det nu også er blevet langt nemmere både at arbejde samtidigt på såvel iOS som Android og Windows-platformene og at skræddersy specifikt indhold til tablet og smartphone. Selv om begge enhedstyper er mobile, kan brugermønstret nemlig sagtens variere alt efter enhedens karakteristika - og i fremtiden kommer vi til at se nye enheder, vi endnu ikke har set så meget som konturerne af.

Under Adobe MAX i Los Angeles præsenterede Adobes øverste chef for digital publicering, Nick Bogaty, deltagerne for nogle af de spændende nyheder. Under Adobe MAX i Los Angeles præsenterede Adobes øverste chef for digital publicering, Nick Bogaty, deltagerne for nogle af de spændende nyheder.