Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Symantec har netop udgivet et whitepaper, der giver et overblik over de seneste tendenser inden for mobil adware (’madware’) og andre typer malware.
Madware er en meget aggressiv form for mobile reklamer. Det er ikke almindelige online-annoncer, men mange typer indtrængende pop-up annoncer, der fx fylder hele din skærm, SMS-beskeder du modtager når du ikke selv bruger den pågældende app, eller ændringer af din ringetone der tilsyneladende sker tilfældigt.
Hovedpointer fra Symantec Whitepaper:
• Andelen af madware (aggressiv mobil adware) på Google Play stiger støt – i år indeholder 23 % af alle apps i Google Play aggressive reklamer, sammenlignet med 15 % i 2012. Mange tredjeparts app-stores har mere madware end Google Play.
• Aggressive handlinger af diverse madwares – to tredjedele af alle madware-apps indsamler oplysninger om mobile enheder, såsom IMEI-nummer, telefonproducent og model. Derudover viser en tredjedel af madware apps, ofte til brugernes store irritation, reklamer i notifikationsmenuen.
• Android malware vokser fortsat eksponentielt – fra juni 2012 til juni 2013 er antallet af kendte malware-familier vokset med 69 procent, og antallet af kendte malware-tilfælde er næsten firdoblet.