Home » Underholdning » Stærke mobiloplevelser skal få de helt unge til at gribe bøgerne igen
Stærke mobiloplevelser skal få de helt unge til at gribe bøgerne igen

Stærke mobiloplevelser skal få de helt unge til at gribe bøgerne igen

Share

Med et nyt smart book-koncept ønsker forfatter og spiludvikler Søren Jønsson at tænde læselysten hos de helt unge. Nøglen er mobiltelefonen, som skal låse op for lysten og nysgerrigheden til igen at have den fysiske bog mellem hænderne

Den 10. juni er Søren Jønsson aktuel med bogudgivelsen ”Ærkemestertårnet”, som er den anden i rækken af en hel smart book-serie. ”Ildmesteren” var debuten, som udkom i november 2019 og søsatte hele smart book-konceptet.

I mere end 15 år var Søren Jønsson producer og manuskriptforfatter på de populære Pixeline-spil og hev med leg og læring børnene hen til skærmen. Nu ca. 20 år senere ønsker han med sit smart book-koncept, der er den første af sin art i Danmark, at hive børnene væk fra skærmen igen og tilbage til den fysiske bog – og det ved hjælp af teknologien.

“Jeg tror, vi kan få flere børn til at læse mere. Der er nogle børn, der ikke læser ret meget overhovedet. Men ved at give børn nogle nye læseoplevelser og vise, hvordan man kan lege med bøger på en anden måde, tror jeg, at man vil tænde læselysten hos mange af de helt unge, siger Søren Jønsson”, der netop har modtaget Innobooster bevilling fra Innovationsfonden til videreudvikling af smart book-konceptet.

Mobilen åbner nye dimensioner

Kort og godt går smart book-konceptet ud på at kombinere den fysiske bog med digitale små opgaver på telefonen – en såkaldt Augmented Reality læseoplevelse, hvor der ved at se gennem telefonens skærm dukker et animeret digitalt lag op, ovenpå bogens flotte tegninger. Et eksempel på en ny AR-funktionalitet i den aktuelle bog er, at læseren kan se ind i virtuelle hemmelige rum inde i bogen. Ved at kigge ind gennem et nøglehul tegnet i bogen, vil et rum dukke op på den anden side af døren, når smartphonen holdes op til nøglehullet.

Se også:  Google bringer dinosaurer til live lige om ørerne på dig

Målet er at vise de 8-13-årige drenge og piger, hvad den fysiske bog og dens taktile format kan sammen med en app, og samtidig motivere dem til at vælge den fysiske bog endnu mere til, når der skal læses.

“Vi har udviklet en app, som sammen med bogen giver en helt særlig oplevelse. Når man læser bogen og kommer til en af de mange logiske opgaver i historien, scanner man bogens side med sin smartphone og så dukker opgaven op på smartphonen eller tablet’en. Man løser opgaven ved at tænke sig om, bruge matematik eller sin logiske sans, og så laver man løsningen på opgaven på smartphonen, der derefter sender læseren videre i historien”, fortæller Søren Jønsson.

Handlingen i ”Ærkemestertårnet”: I bogens historie skal læseren hjælpe Mestrene i Magtens Cirkel med at bekæmpe Sjælemagien, som kontrolleres af Den onde troldmand Nexus. Man er Førsteelev hos Ildmesteren og sammen med ham er man taget til Ærkemestertårnet for at tage kampen op mod Nexus. Undervejs i historien skal man samle magiske formularer og genstande, der kan hjælpe en i denne kamp.

Se også:  Sådan kan du opleve OnePlus' store AR-lancering i eftermiddag

Ærkemestertårnet giver Nexus kontrol over magien, og man må derfor forsøge at ændre tårnets magiske symboler for at have en bedre chance mod Sjælemesteren. I historien kan man møde sjove troldmænd, spændende udfordringer og mystiske logikopgaver, der giver en helt ny og anderledes læseoplevelse.

Forskellig historie hver gang

I løbet af bogens 126 sider er man som læser helten i sin egen historie og vælger, hvordan ens historie skal være ved selv at vælge vej gennem bogens kapitler. Det betyder, at bogen kan læses flere gange. Som læser kan man ikke træffe forkerte valg, lige så vel, som der er heller ikke et ”game over” – men blot en alternativ slutning.

“Jeg vil gerne give børnene muligheden for at tage historien i egen hånd. Ved at give valg i historien leger vi med de mange valgmuligheder, man har i livet. I en fiktiv historie er det en “sikker” måde at teste og prøve at lave fejl uden der sker noget ved det. Det kan fremme børns mod og selvtillid og måske rokke lidt ved den perfekthedskultur, de vokser op i”, siger Søren Jønsson.

Ærkemestertårnet kan købes nu. Der medfølger en gratis app, som kan downloades fra Google Play eller Apples Appstore. Den vejledende pris er 199 kroner.

Ærkemestertårnet.

Ærkemestertårnet.


TAGS
AR
augmented reality
børn

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S