Home » Transport » Gaming i forlygterne og 700 km rækkevidde: Så vild er Audis nye elbil
Gaming i forlygterne og 700 km rækkevidde: Så vild er Audis nye elbil

Gaming i forlygterne og 700 km rækkevidde: Så vild er Audis nye elbil

Share

Audi A6 e-tron concept er forløberen for en helt ny modelfamilie af elbiler på platformen PPE, som skubber både ydelse, opladning, rækkevidde og ikke mindst underholdning markant i vejret

Den Audi A6 e-tron concept, der præsenteres ved Auto Shanghai messen i disse dage, er langt mere end blot en simpel designøvelse – er en forsmag på Audi’s fremtidige serieproduktionsmodeller.

Audi A6 e-tron concept er nu det første medlem af en modelfamilie, baseret på PPE-platformen (Premium Platform Electric). Platformen er ved at blive udviklet under Audis ledelse sammen med Porsche AG, og de første Audi-serieproduktionsmodeller, der er bygget på PPE-platformen, vil løbende blive afsløret fra og med anden halvdel af 2022. Med PPE vil elbiler nu også være attraktive for kunder, der foretrækker andre bilmodeller end SUV’er – som f.eks. en Sportback, der er karakteristisk for mærket.

Derudover gavner platformen også det samlede flådeforbrug og CO2-emissioner. Helt kort vil PPE-platformen sikre, at Audis hurtige transformation mod elektrisk mobilitet via volumen og variation vil blive endnu en Audi succeshistorie.

Rendyrket luksus

At konceptbilen har fået navnet A6 understreger modellens plads i mærkets luksusklasse modelserie. Denne model har repræsenteret mærket i et af verdens højeste volumensegmenter siden 1968 – i første omgang og indtil 1994 som Audi 100. Først Limousine, Avant, og allroad, og senere rundede Sportback – der blev introduceret som A7 – modelfamilien af. Audi A6 har allerede en historik med elektrificerede drivlinjer startende med en hybridversion tilbage i 2011, og den nuværende Audi A6 TFSIe blev i 2019 lanceret med en plug-in-hybriddrivlinje og har nu en elektrisk rækkevidde på op til 68 kilometer (WLTP).

Se også:  Se billederne: Vild elektrisk sportsvogn med inspiration fra gaming

Audi A6 e-tron concept er i modsætning hertil 100% elektrisk og baseret på den fremtidige PPE-platform, der er udviklet under Audis ledelse. Samtidig repræsenterer den også et helt nyt designkoncept – det eneste, den har til fælles med den nuværende A6, er dens dimensioner. Den 4,96 meter lange, 1,96 meter brede og 1,44 meter høje konceptbil er designet som en Sportback, og dens linjer afspejler åbenlyst en udvikling af Audis nuværende designsprog.

Audi A6 e-tron concept.

Audi A6 e-tron concept.

PPE-teknologien vil sikre, at det, som bilens linjer antyder, rent faktisk omsættes til dynamiske køreegenskaber og en egnethed til dagligt brug. Konkret betyder det, at afhængigt af den valgte drivlinje og modelversion forventes en Audi A6 e-tron at få en rækkevidde på mere end 700 kilometer (WLTP), og de mest kraftfulde medlemmer af familien vil sprinte fra 0 til 100 km/t på mindre end fire sekunder.

Se også:  Gigantisk batteri hiver strøm direkte fra dansk vindmølle ned i elbiler
Umiskendeligt Audi

Aerodynamik har altid spillet en central rolle i Audis lange succeshistorie i luksusklassen. CW- værdien af Audi 100 er stadig legendarisk, og på det tidspunkt i 1982 var Audi 100 verdensmester i aerodynamik på tværs af alle klasser med sin cW-værdi på 0,30.

Audi A6 e-tron concept er ved at skrive et nyt kapitel i denne historie. En cW-værdi på kun 0,22 betyder det, at bilen frembringer minimal vindmodstand – hvilket udmønter sig i lavere energiforbrug og derfor længere rækkevidde.

A6 e-tron concept har de slanke, kamera-baserede virtuelle sidespejle, som er specifikt for Audi e-tron modeller og et karakteristisk træk er desuden den store lukkede Singleframe-grill, som er omkranset i bunden af luftindtag til køling af drivlinjen, batteriet og bremserne. De flade forlygter strækker sig langt ud i siderne af forenden og understreger den horisontalt fokuserede arkitektur, der giver bilen yderligere bredde.

Vindtunnelens er formet som den øverste er med til at skabe en aerodynamisk funktionel kant, og den nederste del har diffuserens store luftudtag integreret i spoilerområdet, hvilket reducerer turbulens i den luft, der strømmer under bilen – det reducerer vindmodstand og minimere opdrift.

TAGS
Audi
elbil
elektriske transportmidler
PPE

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S