Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

8 biler med vilde lydanlæg

Hvis du tror, bilstereo hører fortiden til, så kig lige med her, hvor vi løfter sløret for otte af dagens mest lækre musikanlæg til fire hjul. Du får også overblik over, hvilke lydproducenter der leverer til hvilke bilfabrikater.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Stort set alle biler leveres i dag med stereosystemer eller infotainmentanlæg, hvor musikunderholdningen er bygget sammen med navigation og bilcomputer til et komplet og kompakt info-system.

Men ligesom nogle biler er bedre end andre, er nogle lydsystemer også bare bedre end andre. Biler i luksusklassen nyder godt af bilfabrikanternes samarbejde med verdens ypperste producenter af lydsystemer. Bestemte bilmærker hænger uløseligt sammen med bestemte lydmærker. Og bilproducenterne indgår til stadighed nye alliancer. 

Her viser de otte mest sagnomspundne leverandører af sublim billyd, hvad de kan tilbyde de heldige bilmærker, som de samarbejder med.

1 Revel i Lincoln

Omgivet af lyd fra 28 højttalere

Amerikanske Revel Ultima 3D er et af de største lydanlæg til biler i dag. Det er monteret
i kæmpe-SUV’en Lincoln Aviator. Selskabet fra 1997 ejes i dag af Harman Kardon.



2 B&O i Ford

Dansk luksuslyd til amerikansk luksus-elbil

Mange fine tyske bilmærker såsom Audi, BMW og Mercedes Benz har samarbejdet med B&O. Også engelske Aston Martin og nu Ford med den nye elektriske Mustang Mach-E har indgået alliance med Bang & Olufsen.

En tredjedel af instrumentbordet er optaget af lydsystemet, og her har blandt andet to 25 mm-diskanter en 8 cm mellemtone-enhed fundet plads. Dette arrangement sikrer ikke mindst en tydelig gengivelse af menneskelige stemmer, der ellers ofte ”mudres” på bekostning af musikgengivelsen. For at tilføre et hjemligt udtryk har B&O betrukket de to tweetere med frontstoffet Heathered Grey, der også anvendes på nogle af B&O’s hjemmehøjttalere.

Anlægget omfatter desuden en Externally Coupled Subwoofer (ECS), der udnytter hele kabinen som klangbund og dermed skulle give samme basoplevelse som en op til 80 procent større og dobbelt så tung traditionel sub. I alt omfatter Ford Mustang Mach-E-anlægget 10 højttalere, der drives af 560 watt.

B&O har måtte erkende, at nok støjer elektromotorerne mindre, men pumper, generatorer og andre systemer støjer så meget mere, og det skal regnes ind i lydanlægget.

3 Harman Kardon i BMW, Land Rover, Mercedes-Benz og Alfa Romeo

Alsidig leverandør til mange biler 

Megen high-end bilstereo i dag har afsæt i den amerikanske elektronikproducent Harman International, som i 2017 blev opkøbt af Samsung. Harman Kardon er en selvstændig enhed, der var med til at grundlægge hi-fi-industrien i USA.

Mens Harman er leverandør af komponenter til utallige topmærker som Infinity, Lexicon og Mark Levinson, hvor sidstnævnte specielt samarbejder med Toyotas premium-mærke Lexus, leverer Harman Kardon lydanlæg til blandt andet BMW, Land Rover, Mercedes-Benz og Alfa Romeo.

Alfa Romeos model Giulia er eksempelvis udstyret med 14 højttalere fordelt på fire 25 mm-tweetere, fem 80 mm-mellemtoner, fire 160 mm-woofere og en 224 mm-subwoofer. 

Lydanlægget i Alfa Romeo Giulia drives af en heftig 900-watt-forstærker og omfatter også Logic 7 Surround Sound-infotainment med en 8,7” stor berøringsfølsom skærm.

Alfa Romeo lægger ikke skjul på, hvem der leverer højttalerne.

4 Burmester i Mercedes, Porsche og Bugatti

Intelligente algoritmer giver suveræn surround

Tyske Burmester Audiosysteme producerer hi-fi for kræsne øregange. Topmodellerne fra Mercedes-Benz i den nye E-klasse nyder godt af blandt andet et Burmester-lydsystem, der omfatter 23 højttalere og en forstærkerenhed på 1450 watt fordelt på 25 forstærkerkanaler.

Dertil kommer et Burmester High-End 3D Surround Soundsystem med intelligente algoritmer, der er i stand til at skabe surround-lyd i både mono og stereo og flere kanaler, så man får fornemmelsen af koncertsal eller musikscene. 

Burmeister kan også påtræffes i luksussegmentet endnu højere oppe repræsenteret af eksempelvis Mercedes Maybach, Porsche og Bugatti.

Burmesters højttalere side om side med det lækre Mercedes Benz-design – det ser da raffineret ud!

5 JBL i Toyota

Studiemonitors i minibil

JBL har gennem tiden leveret nogle af verdens bedste professionelle studiemonitors. I dag ejes JBL af Samsung og har siden 1996 arbejdet tæt sammen med japanske Toyota.

Ikke alle Toyota-modeller nyder JBL-luksus, men den japanske bilproducent har spændende nok valgt at lægge et komplet JBL Sound System ind i den lille Aygo. Bilen har tilnavnet JBL Edition og rummer det mest kraftfulde og sofistikerede lydanlæg i en Aygo nogensinde. Anlægget er bygget op omkring to 225 mm-tweetere oven på den lille bils frontpanel samt to 150 mm fuldtonehøjttalere nederst i dørene. En 160 mm subwoofer har fundet plads i bilens reservehjulsbrønd.

Den tilhørende forstærker yder 600 W, hvilket er ekstremt meget i en så lille bil og mere end nok til at give en “live gig feel”, ”rock venue vibe” eller en ”koncertsal med dybt rum” – alt efter, hvad ejeren nu foretrækker. 

Musikken kan afspilles gennem både Apple CarPlay og Android Auto.

6 Lexicon i Rolls-Royce

Lexicon til ”Fantomet”

Du har nok ikke hørt om Lexicon. Dette selskab blev grundlagt i 1971 i USA og ejes nu af Harman International Industries, der igen ejes af koreanske Samsung Electronics.  Lexicon er navnlig berømt for sit engagement med det engelske luksusmærke Rolls-Royce, hvor alle lydanlæg er designet som et intensivt samarbejde mellem Rolls-Royces egne lydingeniører og de ypperste eksperter fra lydbranchen som helhed.

Rolls-Royce Phantom er udstyret med et Logic-7 audiosystem, der er bygget op omkring ni forstærkere på samlet 900 watt samt 13 højttalere og to subwoofere i gulvet. Betjeningen foregår på et overskueligt 8,8”-display. Endnu større, dyrere og bedre er imidlertid det lydanlæg, der leveres til Rolls-Royce Ghost Series I. Dette system betjenes via en højopløst 10,25”-touchskærm i midterkonsollen, hvorfra du for eksempel kan vælge mellem to lydmiljøer ”Theater” og ”Studio”.

To mikrofoner indbygget i kabinen overvåger det samlede frekvensområde og reagerer ved fravær eller overdreven fremhævning af visse frekvenser og sender besked til forstærkerne om at indstille tonekontrollerne, så lyden bliver så lineær som muligt.

Systemet omfatter 18 højttalere med magnesium-keramiske membraner, og hver højttaler drives af sin egen forstærkerkanal med en samlet effekt på 1300 watt. 

Rolls-Royce og Lexicon forkæler sine kunder med personlig musik ved alle pladser, for eksempel i dørene og nakkestøtterne.

7 Bowers & Wilkins i Jaguar, Maserati, Volvo og BMW

Mestre i bilsurround

Bowers & Wilkins er et britisk firma, der producerer især højttalere og leverer lydsystemer til blandt andet Jaguar, Maserati, Volvo og flere BMW-modeller. Man har udviklet et sublimt surround sound-system med avancerede aluminiums-tweetere og subwoofere baseret på Rohacell, et skummateriale, der bruges udbredt i luftfarten og rumfartsindustrien. Systemet omfatter også B&W’s QuantumLogic Surround Sound-teknologi, der genskaber signalerne digitalt og sammen med Clari-Fi-funktionen (et varemærke under Harman Kardon) genskaber den originale åbne lyd fra selv stærkt komprimerede signaler. Bilanlægget hedder Diamond Surround Sound System og omfatter 20 højttalere, hvoraf fire er anbragt i loftet, mens andre er placeret midt på instrumentbrættet eller i dørstolperne. Til systemet hører også to 21,7 cm bas-enheder til placering under forsæderne. 

De panelmonterede diskanthøjttalere i Volvo XC90 er Nautilus-tweetere med spredningskanaler på bagsiden.

Nogle af metalgitrene foran højttalerne har Fibonacci-mønster, hvilket skulle give bedre spredning af lyden. Desuden kan de belyses indefra. 

8 Dynaudio i Volkswagen

Made in Denmark

Den danske højttalerfabrik Dynaudio i Skanderborg er med i den seneste generation af Volkswagen Passat B8 – med Dynaudio Confidence Sound System. Her spiller to 3-vejs højttalere med samme materiale som i firmaets højt estimerede hjemmehøjttalere, dertil kommer mellemtonedrivere og softdome-diskanter med ferritmagneter i bilens fordøre. En fuldtone centerkanalshøjttaler er monteret i instrumentpanelet, to 2-vejs højttalere er anbragt i bagdørene, og dybbassen varetages naturligvis af en subwoofer.

Dynaudio har fintunet lyden ud fra hver eneste lille kurve og fremspring i kabinen på baggrund af lang erfaring med nærfeltshøjttalere til lydstudier og højttalere til private hjem. Det giver det bedste fra begge verdener, for også i bilen vil du have den bedste lyd, selv om du sidder relativt tæt ved kabinens højttalere og langt fra den ideelle lytteposition, som du givetvis har sikret dig derhjemme.

Ud over de tolv højttalere er en 16-kanals digital forstærker og en avanceret digital signalprocessor (DSP) solide bestanddele af anlægget. Det hele reguleres nemt fra et display.