Home » Hovedtelefoner og højttalere » 70 år med elektronik og lyd i verdensklasse
70 år med elektronik og lyd i verdensklasse

70 år med elektronik og lyd i verdensklasse

Share

I syv årtier har den verdenskendte tyske virksomhed Sennheiser gennem udvikling og fornyelse formået at leve op til sit ry som producent af lydudstyr af ypperste kvalitet til både private og professionelle. I år kan det anerkendte kvalitetsmærke fejre 70 års jubilæum. Men egentlig blev Sennheiser grundlagt på rørvoltmetre

Ingen tv-seer tilbage i 60’erne kunne undgå at lægge mærke til en stor lysegrå mikrofon med karakteristisk firkantet og mørk vindskærm. Danmarks Radio brugte den både til tv-interviews og reportager samt til underholdning og sceneoptræden som foretrukken sangmikrofon. Opmærksomme øjne kunne læse navnet Sennheiser skrevet med snirklede bogstaver på mikrofonens top.

Mange såkaldte “båndamatører” dvs. nørder, der legede med lyd på datidens store spolebåndoptagere, anskaffede sig også Sennheisers dynamiske studiemikrofon MD 421, som var dens modelbetegnelse (og stadigt er med et romertal II tilføjet).

Grundlagt i en kælder
Sennheiser havde allerede da skabt sig respekt i audioverdenen og vedbliver at gøre det den dag i dag, hvor virksomheden nu ledes af tredje generation efter grundlæggeren professor Fritz Sennheiser, der etablerede virksomheden i 1945.

Fritz Sennheiser var elektroingeniør og beskæftigede sig bl.a. med at udvikle og producere en række fine rørvoltmetre, som han markedsførte fra et kælderforetagende under navnet Laboratorium Wennebostel (forkortet Lab W) med hjemsted i den lille tyske kommune Wedemark nær Hannover. Fritz Sennheisers rørvoltmetre solgte ganske godt. Ambitionerne voksede, og produktudbuddet blev udvidet. Men grundlæggerens hjertebarn var lyd og formidling af lyd, og i løbet af 1946 gav han sig til at udvikle sin første mikrofon, der blev lanceret året efter som model DM1. Og endnu samme år fik DM1 følgeskab af DM2 og tre år efter af DM4, der var verdens første støjundertrykkende mikrofon.

I 1955 havde Sennheiser 250 medarbejdere og udviklede og producerede lydudstyr over en bred front som eksempelvis miksere, hovedtelefoner og forskelligt andet audio-apparatur. Men stadig udgjorde mikrofoner det centrale produkt, og i 1958 tog virksomheden, der nu kunne tilbyde over 100 forskellige produkter inden for lyd og lydteknik, navneforandring til “Sennheiser Electronic”.

Nu fulgte den ene legendariske mikrofontype efter den anden. Den legendariske nyremikrofon MD 421 kom i 1960, og den første såkaldte “shotgun” mikrofon fulgte i 1964. Navnene illustrerer, hvordan mikrofonen ”hører”. En mikrofon med nyrekarakteristik hører godt til begge sider, men ikke ret godt bagfra, og med en shotgun kan du nærmest udpege den ønskede lyd.

Hovedtelefoner med bløde ørepuder
Legenden voksede til en kæmpe, da Sennheiser i 1968 slog igennem med et lydbrag, der kom til at tone i ørerne på over 10 mio. brugere. Det år sendte Sennheiser nemlig verdens første åbne hovedtelefon HD 414 på markedet. Det var en revolution, for hvor alle hovedtelefoner hidtil havde været af den lukkede type med to store og tætte ørekopper, der totalt lukkede brugeren inde i en varm klokke, hvilede ørekopperne af iøjnefaldende kulørte skumgummipuder nu uden på øret og medførte slet ikke den samme indelukkede fornemmelse. Alligevel leverede hovedtelefonen en god og dyb bas, hvilket ellers havde været et af argumenterne for lukkede ørekopper.

Sennheiser HD 414 blev forbillede for alle efterfølgende hovedtelefoner fra både Sennheiser og andre producenter, og den enkle, men meget velspillende hovedtelefon vandt hurtigt indpas i både professionel sammenhæng og i amatørlydstudier. Typen lever endnu i dag og bruges også af mange computermusikere og gamere, da den er behagelig at have på selv over lang tid.

Legenden vokser og breder sig
Siden er mange nye lanceringer og patenter fulgt trop, og Sennheiser var da også blandt de første, der udviklede trådløse mikrofonanlæg, digitale lydsystemer og headsets til telefoni og teletjenester foruden store flyselskaber som bl.a. Lufthansa. I 1991 indledte Sennheiser under paraplyen Sennheiser Group fast samarbejde med bl.a. Georg Neumann GmbH i Berlin, som er kendt for sine fremragende studiemikrofoner og studiemonitors, og året efter grundlagde virksomheden et nyt center for innovative streaming-løsninger ved navn Sennheiser Streaming Technology GmbH.

Se også:  Musikken bliver klædt i vinterfarver – B&O iser sine produkter

Sennheisers engagement viser sig også i åbningen af et helt nyt innovationscenter på koncernens grund i Wedemark, hvor internationale teams af forskere samarbejder om at forny audiobranchen med nye banebrydende løsninger og produkter. Det har altid været et af koncernens store erklærede mål at rette udviklingen af nye produkter tæt ind efter kundernes ønsker og behov, det være sig ude på scenerne, i lydstudierne eller hvor som helst mennesker arbejder med lyd og lytter til musik.

For alle sine tiltag og innovative løsninger har firmaet Sennheiser modtaget adskillige patenter og anerkendelser gennem årene.

Dansk ekspertise udvalgt til samarbejde
I 2003 etablerede virksomheden et nyt udviklingscenter på dansk grund under navnet Sennheiser Communications A/S – eller i daglig tale SennCom – i samarbejde med den danske virksomhed William Demant Holding Group (WDH). Sennheiser medbragte sin erfaring med high-end audio-udstyr, og WDH, der i en årrække har været internationalt kendt for udvikling, fabrikation og salg af bl.a. høreapparater, diagnoseudstyr samt udstyr til telekommunikation og ikke mindst udstyr til hørehæmmede under navnet Oticon, stillede op med sin kunnen inden for miniaturisering og digital lydteknologi.

Allerede i 1991 lancerede Oticon verdens første fuldautomatiske høreapparat MultiFocus, der selv indstillede sig mod talende personer. Og siden er der kommet en lang række banebrydende produkter til, der udnytter såvel digital mikroteknik som kunstig intelligens og er blevet kendt og anerkendt over hele verden for kvalitet og nytænkning. Sammen begyndte de to navnkundige virksomheder bl.a. at udvikle nye state-of-the-art headsets til både mobiltelefoner, kontorer og callcentre kendetegnet ved uovertruffen stemmeforståelighed, tidssvarende design og fremragende bærekomfort. Derudover producerer og markedsfører Sennheiser Communications også computerhøretelefoner til gaming inden for både pc og Mac-verdenen.

Både Sennheiser og danske William Demant Holding Group bygger på årtiers erfaring og solid viden om avanceret audioteknologi samt en dybfølt interesse for forbrugernes ønsker og behov. Og dermed også en vilje til at levere de bedst mulige produkter uanset omkostningerne. Også pålidelighed tæller, når hele afdelinger skal udstyres med headsets. Der er jo tale om en vis investering, og derfor er alle eksisterende som kommende headset-modeller bygget af de bedste solide materialer og underlagt streng kvalitetskontrol, så de kan fungere fejlfrit i årevis og leve op til de krav, moderne kommunikation stiller. SennCom-afdelingen har til huse i Ballerup.

”Set fra en dansk synsvinkel er der meget store perspektiver i samarbejdet med Sennheiser, der er så kompetent og stiller med en så stor viden på audio-området”, siger Jeppe Dalberg-Larsen, der er Managing Director for Sennheiser Communciations A/S. ”Et parløb med WDH og Oticon, der er absolut førende på sit område, er nok det bedst tænkelige udgangspunkt for SennComs kommende udvikling og produktion af først og fremmest nye headsets til både private virksomheder og offentlige institutioner. Det giver naturligvis også mange danske muligheder at have SennCom etableret på dansk jord. Og jeg har faktisk svært ved at forestille mig en bedre form for synergi”, fastslår Jeppe Dalberg-Larsen, der glæder sig til at være med til at præsentere nye konkrete resultater af samarbejdet i form af produkter og stadigt forbedrede teknologiske løsninger som det synlige udkomme af det succesfulde dansk-tyske joint venture.

En af årsagerne til, at Sennheiser inddrog dansk knowhow i et samarbejde er, at den tyske virksomhed på et tidligt tidspunkt blev klar over potentialet i produkter til det globale “Contact Centre and Office” marked (CC&O). Og her er samarbejdet med den danske specialist i miniaturisering af digital audio i højeste kvalitet naturligvis en vigtig forpost i udviklingen af nye headsets.

Produkterne tilgodeser derfor ikke mindst ”Unified Communication” (et samlebegreb for alle tekniske og praktiske aspekter inden for både erhvervsmæssig og privat telekommunikation). I nutidens kontormiljø er det vigtigt ikke at være låst til sin fastnettelefon, men have mulighed for efter behov at gøre brug af mange mulige former for telekommunikation, og derfor fungerer den daglige telekommunikation i moderne kontorlandskaber bedst med headsets. Og det er grunden til, at 50-70 % af alle virksomheder, der investerer i en total UC-løsning, også vælger headsets, og her kommer en række nye headsets og Bluetooth-enheder, som Sennheiser har produceret fra SennCom-samarbejdets start i 2003 som bl.a. den velanskrevne DW Serie fra 2010 og den nye Presence-model, ind i billedet. Senest i 2013 har SennCom også indgået i partnerskab med Headsets.com og medlanceret en serie fast forbundne hovedtelefoner kaldet “DeskMate”.

Se også:  Sennheiser har solgt sine lydprodukter til forbrugere fra

Præsidentens ord: Vi når vores mål
Samtidig har virksomheden øget sit antal af medarbejdere beskæftiget med salg og distribution på de seks nøglemarkeder i USA, Tyskland, Storbritanninen, Frankrig, Benelux-landene samt Kina fra 2012 og vil yderligere frem til 2018 styrke sin indsats på et marked, der forventeligt vil runde en omsætning på 2.2 mia. dollar i 2019. Ifølge internationale rapporter forventes omsætningen på det globale UC-marked at ligge på 20.8 mia. dollar.

Den dansk-baserede afdelings erklærede mål er med præsidenten for SennCom Andreas Bachs ord, at ”undersøge hver eneste tendens og udvikling inden for trådløs teknologi og alle relevante teknologier, der kan forbedre elektronisk håndfri kommunikation”. Samtidig tilføjer han: ”Og på baggrund af Sennheisers 70-årige erfaring og førerskab inden for lyd er vi sikre på, at vores mål for vækst er inden for rækkevidde. Vores arv af fremragende audioteknologi fra mikrofoner, hovedtelefoner og audiologi-produkter er simpelt hen så dyb, at den ligger i vores DNA”.

Rundt om Sennheiser
Sennheiser har i dag næsten 3000 ansatte, hvoraf et lille flertal arbejder i virksomhedens tyske hovedafdeling, og omsætningen ligger årligt omkring 600 mio. Euro.

Virksomheden begyndte at fremstille trådløse hovedtelefoner i 1982, samme år som grundlæggeren Fritz Sennheiser (foto ovenfor) overgav ledelsen til sin søn Jörg Sennheiser. I 1988 åbnede Sennheiser en afdeling i Frankrig, og blot to år efter i Irland og Storbritannien. I 1991 kom turen til en udviklingsafdeling i USA. I dag ledes Sennheiser Electronic GmbH & Co. KG, som nu er koncernens officielle navn, af Jörg Sennheisers to sønner Daniel og Andreas Sennheiser.

Sennheiser Communications har desuden som led i sine vækstbestræbelser indledt samarbejde med store UC-spillere som Microsoft, IBM, Cisco, Aastra Telecom, Alcatel-Lucent, Polycom og Avaya, ligesom man vil satse på nye salgskanaler inden for nye it-systemer generelt.

Nyt superudspil fra en erfaren 70-årig
Den har ikke noget navn og endnu ikke nogen pris, og den ligger på en blok af ægte Carrara-marmor. Det er Sennheisers nye state-of-the-art hovedtelefoner, som netop er blevet præsenteret i anledning af the Grand old Firms 70-års jubilæum, hvor man også løftede sløret for et komplet nyudviklet 9.1-kanals audioformat.

Og at Sennheiser mener det alvorligt, ses af at de nye hovedtelefoner er forsynet med  2,4 mikrometer tykke platin-pådampede membraner, der hævdes at kunne præstere et frekvensområde på  8 Hz-100 kHz. Eller ”hvad en elefant og en flagermus kan høre ved fælles anstrengelse”, som dr. Andreas Sennheiser udtrykte det ved præsentationen.

Derudover er der tale om store halvåbne hovedtelefoner, og selv om de endnu ikke er prissat, tror vi næppe, de bliver billige. Umiddelbart er det æstetiske design ikke milevidt fra Sennheisers højt værdsatte dynamiske hovedtelefoner model HD 800, der er blevet berømmet for sin klare, åbne og naturlige lyd og koster omkring 1600 dollar eller små 11.000 kr. Det er teknologi for audiofiler og et værdigt udtryk for Sennheisers ekspertise og formåen i jubilæumsåret.  

I anledning af mærkedagen præsenterede Sennheiser også et nyt sæt trådløse Wi-Fi-luksushovedtelefoner, der også er DLNA-certificerede og muligvis klare til Bluetooth også. Lyden er i hvert fald overlegen, mens Sennheiser selv er tavs. Flere oplysninger ventes først i november.


TAGS
Elektronik
lyd
sennheiser

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S