7 tips der skyder din hjemmeside op i toppen af Google

7 tips der skyder din hjemmeside op i toppen af Google

Share

Hvis du har noget vigtigt at fortælle på nettet – eller måske din egen webshop – så skal du selvfølgelig op i toppen af Google og de andre søgemaskiner. Dine tekster skal have høj kvalitet, så brugerne får, hvad de kommer efter

Hvordan sikrer du, at man kan finde din hjemmeside på Google? Uanset om du har en blog, en foreningsside eller drømmer om en hobbyshop, så er det sjovest, hvis der er mange mennesker, som besøger den.

Selvom søgemaskiner som Google ikke i detaljer afslører, hvad der skal til for at komme til at ligge højt i søgeresultaterne, så viser erfaringerne, hvad der skal til for at komme til tops.

Det er umagen værd at følge de tips, for som man siger i reklamebranchen: ”Det bedste sted at gemme et lig er på side to i Google.” Det er forsvindende få internetbrugere, der klikker videre til side to i en Google-søgning.

Og medmindre brugerne kender navnet på din side i forvejen, er Google indgangsvejen til alt dit herlige indhold for langt størstedelen af dit potentielle publikum.

Det handler om kvalitet, nøgleord og links til din hjemmeside
1 Indholdet skal have kvalitet

Det vigtigste er at producere indhold, som har høj kvalitet. Intet er bedre for din ranking i søgemaskinerne. Det er der især én grund til: Når brugerne søger efter information om et emne i for eksempel Google, bliver de mest tilfredse med søgemaskinens indsats, hvis den henviser til hjemmesider, der grundigt og korrekt giver svar på det efterspurgte.

Brugerne vil ikke spises af med letkøbt sniksnak, eller reklametekster. Google og andre søgemaskiner er de senere år blevet meget dygtige til at aflæse, hvilke sider der har kvalitetsindhold, så du kommer ikke langt med snydetricks.

Hvad er så kvalitetsindhold? Det er der mange bud på, men først og fremmest skal teksten holde sig tæt til emnet, være fortællemæssigt logisk opbygget, den skal være detaljeret, og den skal beskrive emnet så objektivt som muligt.

2 Find de bedste nøgleord

For at få din hjemmeside højt op i søgeresultaterne skal de respondere på de søgeord, brugerne skriver ind i Googles (og konkurrenternes) søgefelt. Disse søgeord bliver i dine tekster til keywords – på dansk: nøgleord – eller keyword-fraser.

Her gælder det om at sætte sig i brugerens sted. Hvis du for eksempel har en side om din kanariefugl, men kun omtaler fuglen som Georg, vil søgemaskinen have svært ved at koble søgninger på ordet kanariefugl med din side.

Hvis du opdager, at det mest brugte keyword i forbindelse med kanariefugl er ”spiser” og du har en artikel, der hedder ”Georgs livretter”, så kan du for eksempel omdøbe denne artikel til: ”Sådan spiser en kanariefugl – Georgs livretter”. Dine nøgleord skal som minimum findes i overskriften og i tekstens indledning.

Men du må ikke bruge nøgleordene for tit. Det kan søgemaskinerne ikke lide, for så tror de, at du forsøger at snyde dig til en god placering. Teknisk kalder man dette misbrug for ”keyword stuffing”. Det gælder om at finde en god balance.

3 Så lang skal teksterne være

Det er ikke nødvendigvis godt at skrive kort. Google og andre søgemaskiner belønner lange tekster, fordi de bedst svarer på det, som brugerne efterspørger.

Skriv gerne mere end 1000 ord pr. tekstelement, men organiser det på en måde, så det opleves overkommeligt: Indsæt mellemoverskrifter, billeder (med billedtekst), citater osv., så læserens øjne har orienteringspunkter og hvilepunkter, og så tekstbilledet ikke bliver massivt. Tjek, at det også ser spiseligt ud på din smartphone.

4 Mange links til din side er godt

Søgemaskinerne rangerer også hjemmesiderne ud fra, hvor mange andre hjemmesider, der linker til dem. Backlinks er den tekniske term. Jo flere, des bedre. Men det skal være backlinks af høj kvalitet, og dem kan du næsten kun skaffe ved at producere godt indhold, som andre har lyst til at linke til.

Du kan måske skrive til andre hjemmeside-ejere og nævne, at du har omtalt dem og høre, om de vil linke tilbage. Men køb ikke backlinks – sådan links har næsten altid lav værdi.

5 Skab en livlig side

Dynamiske sider, hvor der hyppigt er frisk indhold, falder i søgemaskinernes smag. Så skriv tit. Gør din hjemmeside livlig og aktuel.

6 Populære bliver mere populære

Mange besøgende er altid godt – også når det handler om at få endnu flere besøgende. Derfor kan du forsøge at blive mere kendt ved at være aktiv på sociale medier, for eksempel i Facebook-grupper om dine hjemmesides emne, ved at udsende et nyhedsbrev, oprette annoncer osv. Spred dit budskab!

7 Skriv forståeligt

Skriv ukompliceret og i korte sætninger: Google vægter klarhed og tydelighed. Og det gør de besøgende på din hjemmeside i øvrigt også.

Del denne