Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

68 tips til Windows 10

Alt det, du har brug for at vide om Microsofts nye operativsystem.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

 

Med Windows 10 vil Microsoft kombinere de driftssikre aspekter hos Windows 7 med de revolutionerende elementer hos Windows 8. Desuden får brugerne en chance for at følge systemets udvikling med regelmæssige previews og levere feedback til Microsoft.

Der er mange mange nye funktioner i Windows 10, men vi møder også nogle gamle favoritter, herunder Start-menuen og Backup. På de følgende sider finder du tips til alt dette og meget mere. Ganske vist har Microsoft understreget, at man ikke har opgivet det touch-interface, der blev lanceret i Windows 8, men takket være den brede opbakning til det gode, gamle tastatur og musen giver Windows 10 lige så god mening på desktoppen som på touch-baserede enheder.

Windows 10 ligner, føles og fungerer som en poleret udgave af Windows 7. Microsoft har også droppet nogle af de udskældte funktioner i Windows 8, for eksempel Amuletter-bjælken, og de mere nyttige funktioner er nu nemmere at tilpasse. Nyt er også Universal Apps, der kan vises i fuld skærmstørrelse. Disse apps fungerer nu driftssikkert, også på tværs af forskellige enheder.

Windows 10 er afgjort den bedste version af Windows til dato, men der findes stadig masser af tips, som man kan bruge til at gøre systemet endnu bedre. Vi har samlet ikke færre end 68 af dem. Se frem til at bringe Windows 10 til et helt nyt niveau med vores essentielle powertips.

 

Få styr på Start-Menuen

Skift størrelse
Man kan manuelt ændre størrelse på Start-menu ligesom med ethvert andet vindue. Træk blot i enden til den nye størrelse. Man kan kun trække op og ned og til venstre og højre. Man kan ikke trække diagonalt.

Der er mange muligheder for at skræddersy Start-menuen, som man vil have den. Der er mange muligheder for at skræddersy Start-menuen, som man vil have den.


Tilføj biblioteker
Start-menuen viser som standard kun links
til Indstillinger og Stifinder. Hvis du vil se
Biblioteker i Start-menuen, skal du gå til ‘Start > Indstillinger > Personlige indstillinger > Start’ og klikke på linket ‘Tilpas liste’.

Omarranger fliser
Man kan flytte rundt på fliser, ligesom man kunne i Windows 8.1. Klik, hold og træk. Hvis det er Microsoft-fliser, kan man også vælge en af de fire forudindstillede størrelser. Hvis man selv har fastgjort fliserne, er der to størrelser at vælge imellem.

Skjul de nyligt åbnede programmer
Hvis du ikke vil have, at Start-menuen viser dine nyligt åbnede programmer og filer, går du til  ‘Indstillinger > Personlige indstillinger > Start’ og fravælger ‘Gem og vis senest åbnede programmer i menuen Start´.

Navngiv flisegrupper
Start-menuen arrangerer som standard alle fliser i to grupper – ‘Oversigt over dit liv’ og ‘Oplev og undersøg’. Du kan omdøbe dem til noget andet og mere sigende ved at klikke på deres fliser. Hvis du selv har fastgjorte fliser, fører du musen over dem og klikker på de to parallelle linjer og navngiver gruppen.

Føj dine Apps og mapper til fliser
Højreklik på en af dine mapper, og vælg ‘Fastgør til Start’. Nu bliver der dannet en flise i Start-menuen. Følg de forrige trin, når du skal omdøbe og flytte den. Du kan gøre det samme med enhver app, der er opført i menuen ‘Alle apps’.

Log ud af Windows
Hvis du får brug for at logge ind som en anden bruger, henter du Start-menuen og klikker på navnet, der bliver vist foroven. Nu får du en menu, der omfatter muligheden for at logge ud og ind igen som en anden bruger.

AOD17_windows03

Windows’ skrivebord og stifinder

Ny app-skifter
Tryk [Alt]–[Tab] for at skifte mellem åbne vinduer og apps. Du får miniaturer af kørende programmer – blad igennem dem med [Tab]-tasten.

Flere brugerflader
Takket være Continuum skifter Windows 10 automatisk brugerflade på baggrund af det program, du kører. Desuden registrerer Windows 10 skærmstørrelse og skræddersyr skærmbilledet herefter.

Fastgør mapper
Man kan manuelt fastgøre mapper og hurtigere finde dem. Højreklik blot på en mappe, og vælg ‘Fastgør til Hurtig adgang’. Man fjerner en mappe fra Hurtig adgang ved at højreklikke og vælge ‘Frigør fra Hurtig adgang’.

Omarranger alle dine fastgjorte mapper
Du kan ændre mappernes rækkefølge i Hurtig adgang-visningen ved blot at vælge en mappe og trække den over eller under de andre mapper.

Slå Hurtig adgang-visning fra
Åbn Stifinder, og vælg derefter ‘Vis > Tilpas båndet’. Under ‘Mappeindstillinger’ klikker du ‘Åbn Stifinder’-menuen i toppen. Vælg derefter funktionen ‘Denne pc’.

Kig ind i skriveborde
Start Opgavevisning og før musen over en virtuel desktop. Nu kan du se alle de vinduer, der kører i den. Ved at klikke på en app-miniature bringer du vinduet helt op foroven.

Sus igennem dine åbne apps med [Alt]–[Tab]. Sus igennem dine åbne apps med [Alt]–[Tab].


Flyt et vindue til et andet skrivebord
Man flytter vinduer ved at hente Opgavevisning og trække et åbent vindue fra det aktuelle skrivebord og ind i det skrivebord, man ønsker. En anden mulighed er at trække et vindue til knappen ‘Nyt skrivebord’ og lave et nyt virtuelt skrivebord til vinduet. Hvis du har en skærm med høj opløsning, kan du højreklikke på Proceslinjen og gå til ‘Egenskaber’. Brug derefter menuen ‘Knapper på Proceslinjen’ funktionen ‘Kombiner, når proceslinje er fuld’.

Se apps fra andre skriveborde
Proceslinjen viser som standard vinduer og apps fra det aktuelle skrivebord. Det kan du ændre ved at gå til ‘Start > Indstillinger > System > Multitasking > Virtuelle skriveborde’ og vælge funktionen ‘Alle skriveborde’ i rulle-menuen.

Ryd op på Proceslinjen
Hvis du ikke bruger virtuelle skriveborde eller bruger tastaturet til at skifte mellem dem, kan du skjule Opgavevisning-ikonet ved at højreklikke på Opgavevisning og fravælge funktionen ‘Vis knappen Åbne vinduer’.

Gør proceslinjen halvgennemsigtig
Gå til ‘Start > Indstillinger > Personlige indstillinger > Farver’ og fravælg ‘Gør Start, proceslinjen og Handlingscenter gennemsigtige’. Så erstatter du den gennemsigtige effekt med en halvgennemsigtig baggrund for Start-menuen og Proceslinjen.

Læg papirkurven på proceslinjen
I stedet for at rode rundt i Stifinder eller minimere åbne vinduer for at finde Papirkurv-ikonet på skrivebordet kan man nu simpelthen højreklikke på ikonet og derefter fastgøre det til Start-menuen.

Slå meddelelser midlertidigt fra
Undgå distraktion ved midlertidigt at slå Meddelelser fra i Handlingscenter. Højreklik på Handlingscenter-ikonet i Proceslinjen, og gå til ‘Skjul meddelelser´. Du kan vælge mellem ‘1’, ‘3’ og ‘8 timer’.

Tilføj flere skriveborde
Nu kan man tilføje flere virtuelle skriveborde. Klik ‘Opgavevisning’ på Proceslinjen, og klik derefter ‘Nyt skrivebord’. Du kan tilføje så mange, du vil, og blade gennem dem, hvis de rager ud over skrivebordets areal.

Bliv mere organiseret med flere virtuelle skriveborde. Bliv mere organiseret med flere virtuelle skriveborde.

Windows-Apps

Fastgør websites
Med Microsoft Edge kan man fastgøre websites til Start-menuen, så de er hurtigere at finde. Åbn det website du ønsker og klik på knappen ‘Flere handlinger’ (de tre prikker). Vælg derefter ‘Fastgør til Start’.

Læsevisning
Edge har også en distraktionsfri visning til læsning af websider. Man slår den til ved at klikke på ikonet ‘Læsevisning’ eller trykke [Ctrl]–[Shift]–[R]. Man kan konfigurere funktionen under Indstillinger. Blad ned til ‘Læsning’.

Gem websider til senere læsning
Man gemmer websider til senere læsning ved at klikke på ‘Stjerne’-ikonet, gå til ‘Læseliste’ og klikke ‘Tilføj’. Når du har fået stunder til at læse dem, klikker du på ‘Hub’-ikonet (mappen med stjernen) og vælger ‘Læseliste’.

Fastgør websites til Start-menuen, så de er hurtigere at finde. Fastgør websites til Start-menuen, så de er hurtigere at finde.


Undgå pop op-undtagelser
Fjern pop op-undtagelser for websites ved at gå til ‘Handlinger > Indstillinger > Vælg, hvad der skal ryddes’ under ‘Ryd browserdata’. Klik ‘Vis mere’, og sæt flueben ved Pop op-undtagelser’.

Afspil musik på dine enheder
Upload musik til OneDrive fra websitet eller ved at kopiere den til OneDrive-mappen. Gå ind i din Groove Music-app, Windows Phone eller en anden Windows-pc med samme Microsoft-konto. Nu bliver musikfilerne automatisk synkroniseret og opregnet i din samling.

Håndter fotos med OneDrive
Hvis du har en stor samling af billeder spredt over flere enheder, herunder iOS og Android, kan du kombinere dem via OneDrive, der også fjerner kopier for dig.

Fravælg Photos-appens automatisk forbedring
Photos er konfigureret til automatisk at forbedre dine billeder. Hvis du vil beholde dem, som de er, åbner du appens Indstillinger (tandhjulikonet) og går til ‘Visning og redigering’. Her kan du slukke for ‘Automatisk forbedring’.

Fastgør e-mail-mapper
Start mailprogrammet, og klik ‘Flere’ for at få vist alle mapperne i din indbakke. Højreklik på en mappe, og vælg ‘Fastgør til Start’ for at tilføje en titel i Start-menuen, der fører direkte til denne mappe i mailprogrammet.

Prøv de Touch-venlige Office-apps
Indtil den officielle lancering kan man gratis afprøve betaudgaver af Word, Excel og PowerPoint. Disse Office-apps er optimerede til touch og mobile enheder (uden tastatur og mus), og man finder dem i Store.

Bekvem integration med Google Calendar
Den nye Windows 10 Calendar understøtter også Google Calendar. Det betyder, at man kan reducere forvirringen og inddrage alle ens eksisterende kalendernotitser. Få forbindelse til tjenesten ved at gå til ‘Start > Indstillinger > Konti > Tilføj konto’. Vælg Google.

Understøttelse for Android og iPhone
En virkelig styrkelse i Windows 10 er systemets integrationsmuligheder. Med Phone Companion kan brugerne synkronisere indhold mellem deres forskellige pc’er og mobiltelefoner (uanset om det er Windows Phone, Android eller iOS). Man installerer de fornødne komponenter fra de respektive app-stores.

Tegn direkte på en webside
En af de mest omtalte funktioner i Microsofts nye Edge-browser er evnen til at skrive notater, tegne kruseduller og fremhæve tekst på enhver webside. Web Note-ikonet fremkalder en værktøjspalet, hvormed man kan skrive løs på websider.

AOD17_windows07

Køb musik og videoer
Windows Store har fået et større udvalg. Her kan man købe apps, spil, musik, film og tv-udsendelser. Man kan ose og købe musik fra Music-siden, og man kan købe og leje videoer fra siden  ‘Movies & TV’.

AOD17_windows08

Få Maps til offline-brug
Maps omfatter en offlinefunktion. Gå til ‘Start > Indstillinger > System > Offlinekort og klik på knappen  ‘Download kort’. Kør ned til den lokation, du søger.

AOD17_windows09

Indstillinger

Gå uden om login
Man logger direkte ind i Windows ved at skrive “netplwiz” i Cortanas søgefelt. Det åbner vinduet Brugerkonti. I fanen Brugere skal man fravælge den funktion, der kræver brugernavn og kodeord.

Synkroniser mapper med OneDrive
OneDrive er nu mere fleksibel og brugervenlig. Man kan skræddersy de mapper, den synkroniserer, ved at højreklikke på ikonet i meddelelsesområdet, vælge ‘indstillinger’, gå til fanen ‘Vælg mapper’. Her vælger man de cloudmapper, der skal være lokalt tilgængelige.

Fjernadgang til filer
Under fanen Indstillinger kan du med funktionen ‘Lad mig bruge OneDrive til at hente mine filer på denne pc’ nemt få adgang til alle de filer, du har gemt i cloudlageret fra en hvilken som helst netforbundet computer. Du skal blot logge ind på OneDrive-websitet (www.onedrive.com).

Frem med app-ikonerne
Tablettilstand skjuler app-ikonerne i Proceslinjen, men du kan få dem frem igen. Højreklik på ‘Tablettilstand’ i Handlingscenter, og klik på ‘Gå til Indstillinger’. Her skal du fravælge den funktion, der gemmer app-ikoner på Proceslinjen.

Se, hvilke apps der dræner dit batteri
Under ‘System > Strømsparetilstand > Batteribrug’ kan du se, hvor megen energi der går til spilde på processer i baggrunden. Hvis dette tal er større, end du bryder dig om, skal du måske se på, hvad der starter sammen med Windows.

Forlæng Batteriets levetid
Begrænsning af baggrundsaktivitet forlænger batteritiden, navnlig hvis det forrige tip viser, at der foregår en masse. Gå til ‘Start >  Indstillinger > System > Strømsparetilstand > Indstillinger for strømsparetilstand’. Aktiver funktionen, og vælg den procentsats, der skal udløse en handling.

Slå proceslinjesøgning fra
Hvis du ikke bruger Proceslinjesøgning ret ofte og hellere vil bruge pladsen til noget andet, højreklikker du på Proceslinjen, vælger ‘Søg’ og vælger ‘Vis søgeikon’ for at erstatte bjælken med et mindre lup-ikon eller ‘Deaktiveret’ for helt at fjerne det fra Proceslinjen.

Hej, Windows
Med ‘Hej’-funktionen kan man logge på uden et kodeord. Funktionen bruger biometrisk godkendelse af ansigt, regnbuehinde eller finger til at genkende brugeren. Man kan starte den ved at gå til ‘Start > Indstillinger > Konti > Indstillinger for logon’.

Privatlivets fred
Gå til ‘Start > Indstillinger > Beskyttelse af personlige oplysninger’. Her kan du styre generelle, app-specifikke og hardware-specifikke funktioner, og du kan bestemme, hvilke apps der skal have adgang til hardwaren.

Vis en logon-meddelelse
Skriv “secpol.msc” i Kør-vinduet, og gå til ‘Lokale politikker > Sikkerhedsindstillinger’. Find ‘Interaktivt logon: Meddelelsestitel til brugere, der prøver at logge på’. Højreklik på dem, klik ‘Egenskaber’, og skriv din meddelelse.

Skift ikoner for beskedcenter
Du kan skræddersy de ikoner, der bliver vist i Beskedcenter, ved at gå til ‘Start > Indstillinger > System > Beskeder og handlinger’ og derefter klikke på de fire ikoner og vælge et andet ikon.

Sådan skiftes computerens navn
Gå til ‘Start > indstillinger > System > Om’, og klik på knappen ‘Omdøb pc’. Du skal genstarte pc’en, før ændringen træder i kraft.

Skræddersy Synk-indstillinger
Få styr på de indstillinger, der bliver synkroniseret fra den aktuelle installation til din onlinekonto: Gå til  ‘Start > indstillinger > Konti > Synkroniser indstillingerne’, og fravælg eventuelle indstillinger, som du ikke vil have synkroniseret med din Microsoft-konto.

AOD17_windows10

Peer-to-peer-opdateringer
Nu kan man downloade opdateringer med peer-to-peer-teknologi. Funktionen er tilsluttet som standard, men man kan justere indstillingerne. Gå til ‘Start > indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Windows Update > Avancerede indstillinger > Vælg, hvordan du vil downloade opdateringer’.

AOD17_windows11

Skift logon-funktioner
Man skifter til en alternativ logon-mekanisme ved at gå til ‘Start > Indstillinger > Konti > Indstillinger for logon’. Herfra kan man erstatte et kodeord med en firecifret pinkode, der er nemmere at huske, eller et billedkodeord, hvis man foretrækker det.

AOD17_windows12

Planlagt genstart
Hvis du vil sætte pc’en til at installere opdateringer på bestemte tidspunkter, går du til ‘Start > Indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Windows Update > Avancerede indstillinger’. Under rullemenuen ‘Vælg, hvordan opdateringer installeres’ vælger du funktionen ‘Giv besked for at planlægge genstart’.

AOD17_windows13

Avancerede Tricks

JumpLister i Startmenuen
Spar tid ved at bruge jumplister med dine hyppigst brugte programmer. I Registrerings-databaseeditor går du til to ‘HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced‘ og opretter en ny DWORD ved navn ‘EnableXamlJump
View’. Sæt dens værdi til ‘1’. Genstart så pc’en.

Prøv ‘GodMode’
Superbrugere har længe holdt af ‘GodMode’, der åbner en superbrugermenu, som samler alle systemets skøre indstillinger og konfigurationer på et enkelt sted. Opret en ny mappe og kald den ‘GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}’.

Slip af med affald
Hvis du ikke har planer om at vende tilbage til din forrige Windows-version, kan du spare diskplads ved at smide gamle operativsystemfiler ud. Gå til kontrolpanel > System og sikkerhed > Administration > Diskoprydning’ og vælg ‘Tidligere Windows-installationer’.

Tilpas diskplads med henblik på beskyttelse
Du tilpasser diskpladsen ved at starte Kontrolpanel og gå til ‘System og sikkerhed’ > System > Systembeskyttelse’. Klik så ‘Konfigurer’ (under ‘Indstillinger for beskyttelse’), og brug skyderen ved siden af ‘Maks. diskplads’ efter behov.

Hurtigere indlæsning
På en hurtig maskine kan man frakoble forsinkelsen af app-start. Kør regedit, og gå derefter til ‘HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer’. Højreklik på Explorer, vælg ‘Ny > Nøgle’, og giv den navnet ‘Serialiser’. Under denne nøgle opretter du en DWORD-værdi ved navn ‘Start-upDelayInMSec’ og sætter den til ‘0’.

Registreringsdatabse-editor!
Glæd jer, superbrugere. Microsoft har omsider besluttet at forbedre Registreringsdatabase-editoren. Nu kan man springe mellem de samme tekster under ‘HKEY_LOCAL_MACHINE’ and ‘HKEY_CURRENT_USER’ ved hjælp af en speciel kontekst-menu.

Kør ISO-images
Man behøver ikke tredjepartssoftware for at blade i et ISO-images indhold. Højreklik på det, og klik ‘Mount’. ISO-images bliver kørt som virtuelle diske, og man kan få adgang til dem fra Stifinder.

Genstart stifinder
Udfør ændringer, der kræver genstart af computeren ved, at køre Jobliste: Højreklik på Proceslinjen. Klik på knappen ‘Flere detaljer’. Under fanen ‘Processer’ finder du teksten ‘Windows Explorer’. Højreklik på den, og vælg ‘Genstart’.

Opret en Genoprettelsesdisk
Indsæt et USB-drev, og gå til ‘Start > Indstillinger’. Skriv “genoprettelse” i tekstboksen ‘Find en indstilling’, og vælg funktionen ‘Opret et genoprettelsesdrev’. Det åbner en wizard, der rydder USB-drevet og omdanner det til et genoprettelsesdrev.

Opret et system-image
Gå til ‘Start > indstillinger’, skriv “file” i tekstboksen, og vælg ‘Filhistorik’. Klik dernæst på linket ‘Sikkerhedskopi af systemafbildning’, således at du kan vælge destinationsdrevet til lagring af dit backup-image.

Tilpas superbrugermenuen
Du omorganiserer eller fjerner detaljer i superbrugermenuen ved at gå til ‘C:
\Users\username\AppData\Local\Microsoft\Windows\WinX’. Her vil du bemærke tre mapper, der rummer detaljer til superbrugermenuen. Du kan flytte dem rundt eller fjerne dem efter behag.

Aktiver den praktiske Administrator-konto
Den indbyggede Administrator-konto er som standard skjult. Du aktiverer den ved at starte Kommandoprompten som Administrator og skrive “net user administrator /active:yes”. Log så ud for at se den nyoprettede Administrator-konto på login-skærmen.

Tilpas Automatisk vedligeholdelse
Start Kontrolpanel, og gå til ‘System og sikkerhed > Handlingscenter’. Åbn Vedligeholdelse, og klik på linket ‘Skift vedligeholdelsesindstillinger’. Brug rullemenuen til at vælge et passende tidspunkt.

Start i fejlsikret tilstand
Hold [Shift] nede, og klik ‘Genstart’. Under Avanceret start går du til ‘Fejlfinding> Avancerede indstillinger > Indstillinger for start’ og klikker ‘Genstart’. Når computeren genstarter, får du en liste over muligheder, herunder Fejlsikret tilstand.

Forbedret kommando-prompt
PowerShell bliver ofte overset, men den har fået en række nye funktioner, der gør den mere brugervenlig. Den understøtter nu tekstombrydning, og man kan ændre dens størrelse, hvilket også ændrer dens bufferstørrelse. Den har også stærkt forbedret tastaturstyring af redigering og udvælgelse.

AOD17_windows14

Opret en lokal konto
Hvis du ikke vil nyde godt af en OneDrive-konto, kan du oprette en enkeltstårende offline-konto. Gå til ‘Start > Indstillinger > Konti’, og klik på linket ‘Log på med en lokal konto i stedet’.

AOD17_windows15

Vælg standard-apps efter protokol
Hvis du vil definere standard-apps efter protokol, går du til ‘Start > Indstillinger > System > Standard-apps’. Gå ned til bunden, og klik på funktionen ‘Vælg standardapps efter protokol’.   

AOD17_windows16

Opret en ‘ryd udklipsholder’-genvej
Til hurtigt at rydde Udklipsholderen for uønsket materiale kan man nemt oprette en fiks genvej. Højreklik (eller tryk og hold) på et tomt område på skrivebordet, og klik på ‘Ny’ efterfulgt af ‘Genvej’.

AOD17_windows17