Home » Internet » 6 netværk, du skal holde øje med
6 netværk, du skal holde øje med

6 netværk, du skal holde øje med

Share

De fire store har nye konkurrenter i hælene. Vi ser på seks tjenester

www.diasporafoundation.org

[pt id=’2021545′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Diaspora.”‘]

Diaspora.

Da Google+ blev lanceret, var fokus på privatlivets fred. Så skete der to ting. Først begyndte folk at bruge tjenesten til at blogge offentligt. De brugte cirkler til at skrabe brugere sammen i stedet for at blokere eller fitrere. Så integrerede Google det hele. Man begyndte at dele data fra Google+ med andre applikationer, hvilket irriterede fortalere for privatlivets fred.

Det er her, Diaspora kommer ind. Det er et lukket, distribueret netværk, der ligger på forskellige brugeres pc’er i stedet for på én central placering. Man kan tilmelde sig eller oprette en ”pod”/node. Her kan du bruge pseudonym i stedet for dit rigtige navne. Google+ er berygtet for at holde en politik med rigtige navne, så brugere, der er kendt under deres øgenavne, fjernes eller tvinges til at bruge det rigtige navne.

http://instagr.am

[pt id=’2021546′ size=’large’ link=’file’]

 

Andre fototjenester har indbyggede sociale funktioner, men det er kun Instagram, der har ramt den rette balance. Selvom den er onlinebaseret – og med et åbent api, der har affødt et væld af tredjeparts-sites – tilgår man bedst den officielle tjeneste via den officielle kanal: en iOS-app.

Dette værktøj kombinerer tre ting: iPhones kamera, en række indbyggede filtre, der kan få alt til at ligne et kunstværk, og muligheden for at dele billeder med venner, der også bruger Instagram. Den enkle brugerflade har mere tilfælles med fotoblogging-tjenester som Tumblr end med galleriværktøjer som Flickr/Picasa. Instagram har stor succes blot på iOS med over 10 millioner brugere. En Android-version er under udvikling.

Se også:  Guide: 6 smarte måder at bruge Word på

www.disqus.com

[pt id=’2021547′ size=’large’ link=’file’]

 

For brugerne ligner Disqus de fleste registreringsbaserede kommentarsystemer. Forskellen er, at man kun behøver at melde sig til én gang. Næste gang man finder et site, der understøtter tjenesten, er man parat til at kommentere.

Brugerne opdager hurtigt, at alle de kommentarer, man fremsætter, bliver arkiveret og kan findes via www.disqus.com. Her bliver der opbygget en oversigt over ens interaktion med blogs. Andre Disqus-brugere kan rose kommentarer eller følge en – ligesom hos Twitter og Google+.

Vi vil gerne tro, at Disqus opfordrer til en mere modereret holdning til kommentarer – en god mellemting mellem anarkistisk anonyme bidrag og Facebooks invasion af privatlivets fred. Det har ført til, at adskillige højtprofilerede sites har inddraget tjenesten, fra Telegraph til CNN.

www.quora.com

[pt id=’2021548′ size=’large’ link=’file’]

 

I den digitale økonomi er viden valuta – og det er på Quora, man bruger den. Medlemmerne stiller spørgsmål i kategorier, og andre brugere
besvarer dem. De bedste svar bliver vurderet af den oprindelige poster og af de øvrige brugere. Til gengæld får man det mest værdifulde af alle virtuelle aktiver: et godt omdømme.

Quora drejer sig blandt andet om synspunkter. Ligesom i kommentarsektionerne i blogs kan alle her sige, hvad de mener. Et sorteringssystem gør standpunkterne værdifulde for andre brugere. Ligesom Wikipedia indfanger Quora massernes visdom, og ligesom onlineleksikonnet gør den det i to trin: med bidragydere og redaktører. I Wikipedias tilfælde kan redaktørerne gå ind og ændre indholdet. Med Quora er mekanikken enklere: De redigerer ved at række tommelfingeren i vejret.

www.glitch.com

[pt id=’2021549′ size=’large’ link=’file’]

 

Glitch er en omfattende muliplayer-platform i 2D. Her opbygger man verdner og spiller. Den har også alt, man forventer af sociale medier. Der er profiler, intern mail og chatsystemer. Man kan føje venner til en liste og oprette chatgrupper.

Se også:  Undgå katastrofer på de sociale medier

Det at alt dette finder sted i et spil, er både tilfældigt og grundlæggende. De mest succesrige spil på Facebook udnytter den interaktion, der finder sted mellem mennesker. Man kan gøre den samme iagttagelse i forbindelse med mmporg-spil som World of Warcraft.

Der er her tale om netværk, hvor man kommer frem ved at skabe forbindelser og få venner. De værktøjer, der muliggør dette holdarbejde, fremmer også afslappet konversation. Ligesom de gamle MUD-spil afholder Glitch fester, hvor brugerne ikke logger på for at spille, men for at hygge og chatte.

www.tumblr.com

[pt id=’2021550′ size=’large’ link=’file’]

 

Tumblr er en platform med redskaber, der gør, at man kan følge venner og selv blive fulgt. Man kan poste fotos, tekst og video på Tumblr, og hovedparten af indholdet bliver hentet og delt fra andre sites.

Sitet blev lanceret omtrent samtidig med Twitter og er ældre end Google+, men mekanikken er den samme. Hvorfor er det så ikke så velkendt og udbredt? Med 34 millioner brugere har det færre faste brugere end de to andre sites.

Vi tror, at svaret skal findes i demografien. Twitter er elsket af medietyper, og Google+ er sagen for teknisk begavede pionerer. Tumblr har en meget ungdommelig teenagestil. Det betyder ikke, at man bør afskrive tjenesten. Den er glimrende til fotoblogging og offentliggørelse af billeder. Den kan befales til dem, der er mindre ordrige og mere til det visuelle.

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Andre guider i dette tema:

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
diaspora
disqus
glitch
Guide
instagram
quora
sociale medier
tumblr

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S