Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når detailhandlen igen får mulighed for at slå dørene op, kan det være, at butikkerne samtidig skal byde helt nye teknologier velkommen. Verizon Business og Deloitte har nemlig indgået samarbejde om en digital platform for 5G og mobile edge computing (MEC), som giver detailhandlere mulighed for at effektivisere driften og udvikle kundeoplevelsen.
Den innovative platform kan ganske enkelt analysere in-store data i næsten realtid og derigennem forbedre kundeengagement, lagereffektivitet og produktiviteten i øvrigt. Det giver ikke blot overblik over aktuelt salg og lager, men giver samtidig mulighed for at automatisere indkøb.
I løsningen indgår også videokameraer, sensorbaseret analyse, kunstig intelligens (AI) og augmented reality (AR). De to organisationer udviklet en række brugercases, der kan aktiveres af platformen.
Lagerstyring fra SAP integreres
Verizon Business og Deloitte samarbejder med SAP om at integrere SAP’s softwarepakke i platformen, herunder SAP Customer Activity Repository og SAP S / 4HANA.
”Vi går ind i en ny æra af teknologiledet udvikling, samtidig med at detailhandlere over en bred kam ønsker at fremskynde deres digitale transformation, øge produktiviteten og forbedre kundeoplevelserne. Vi er klar til at åbne dørene til Verizons transformative 5G og mobile edge computing-platform, og vi ser frem til at hjælpe vores kunder med at gentænke alt fra medarbejderoplevelse over forsyningskæder til kundeoplevelser,” siger Tami Erwin, CEO, Verizon Business.
Der er udviklet en række brugercases, og en af dem anvender såkaldt actionable intelligence i næsten real-tid til at håndtere situationer, hvor varer er udsolgt eller udgået fra lageret.
Her sørger platformen for automatisk at sende besked om behov for bestilling af yderligere varer til butiksansatte og til distributionscentre. Det kan hjælpe detailhandlere med at styrke salget, med at forbedre deres marginer og med at give associerede virksomheder bedre mulighed for at engagere sig med kunder, når de ikke behøver at bruge så meget tid på lagerstyring.