Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

CMS-ekspert: 5 veje til succes for websites og webshops i 2022

Hvad kan virksomhederne pejle efter, når de starter elle justerer deres hjemmesider og onlineshops her i 2022? AOD PRO har talt med en onlineekspert, der sidder med fingeren på pulsen hver dag.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvordan tiltrækker og fastholder man besøgende på virksomhedswebsider og i webshops her i 2022? Hvilke nye tendenser er der? Storytelling og gode digitale oplevelser bliver nøgleordet i 2022, og der er specielt fem tendenser, som danske virksomheder skal holde øje med.

AOD PRO har talt med medstifteren af Storyblok (firmaet bag Headless CMS-system), Dominik Angerer. Han sidder med fingeren på pulsen i det daglige arbejde med virksomhedens webkunder og kan herfra følge de seneste trends.

Tendens 1: Søgning

”Det er vigtigt, at dine kunder kan finde de rigtige data, når de besøger din hjemmeside eller webshop. Der findes en lang række søgesystemer, der kan netop det, og det bliver stadig mere afgørende,” forklarer Dominik Angerer.

Algoritmer, der kan tilbyde anbefalinger, skal være en integreret del af søgningen – baseret på tidligere køb eller tendenser i markedet.

”Her kommer vi også til at se, at algoritmer anbefaler alternative produkter, hvis ikke et givent produkt er på lager, så man ikke går glip af salget.”

Tendens 2: AR/VR

I løbet af 2022 vil det blive mere almindeligt, at forbrugerne ønsker at afprøve produkter online og ikke blot besøge en webshop. Tendensen er født ud af pandemien, men ifølge Dominik Angerer, vil den fortsætte med uformindsket styrke i 2022.

”Vi kommer til at se websites, der bruger briller, og nogle der forsøger at levere AR-oplevelsen direkte. Der vil komme flere enheder og teknologier, der understøtter det her i 2022.”

Dominik Angerer tror mest af alt tror på AR, for VR kan være besværligt at bruge både for forbrugeren og virksomhederne.

”Det handler jo om at sikre en god kundeoplevelse.”

Tendens 3: Krypto-teknologi

Selvom kryptovaluta næppe bliver specielt dominerende i 2022, så ser Dominik Angerer, at teknologien bag vil blive brugt langt mere i 2022, men i form af digitale pengepunge, ”digital wallets”.

”Det skal være let at afslutte en handel i en onlinebutik, og her kan en digital wallet hjælpe. Der vil komme en række standardløsninger i løbet af 2022, som vil gøre det let for virksomheder at integrere en digital wallet i deres online-løsninger,” siger Dominik Angerer.

Tendens 4: Menneskelig kontakt

Chat-bots har været ret almindelige i webshops det sidste par år, men det kommer til at ændre sig i løbet af 2022, mener Dominik Angerer.

”Vi kommer i højere grad til at se en ægte menneske stå bag chats og ikke mindst talekontakt. Det handler igen om at give folk en bedre oplevelse, når de handler i shoppen, og en chat-bot er både begrænset og irriterende at bruge.”

Tendens 5: Oplevelse og brugerrejse

Det hele kan koges ned til at sikre den gode oplevelse for den enkelte kunde; personalisering er en af de vigtige måder at gøre dette på.

Storytelling bliver omdrejningspunktet, og derfor skal systemerne kunne håndtere flere ellers adskilte kanaler på en gang.

”Den gode digitale brugerrejse, og de systemer vi kommer til at se i 2022, vil i langt højere grad end tidligere komme til at understøtte det,” vurderer Dominik Angerer.