Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

5 tips til et godt digitalt hjemmekontor

Rigtig mange arbejder hjemmefra i disse tider, og det kan være udfordrende at få gjort det man skal, på samme vis som på kontoret. Her er fem tips til et godt og effektivt hjemmekontor.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1. Oprethold gode rutiner

​Regel nummer ét er ikke at lade rutinerne glide ud, når du jobber hjemmefra. Derfor bør du stå op til samme tid som vanlig, og holde dig til de samme arbejdstider som du normalt ville have gjort.

Spise frokost til faste tider og ignorer trangen til alle mulige distraktioner som kan dukke op. Selv om du har hjemmekontor og dermed mulighed for at få ordne praktiske gøremål eller slappe af lidt mere, er en god regel at vente med både husarbejde og TV til arbejdsdagen er omme.

Et godt råd er i øvrigt at droppe pyjamassen og klæde dig som skulle du på jobbet.

2. Hold digitale møder

​Når kolleger ikke længere kan mødes i fysiske møderum kan det virke vanskeligt at samles til produktive og møder.

Tjenester som Skype er et vældig godt alternativ til fysiske møder. Skype er for mange førstevalget når man har hjemmekontor; det er gratis, og lader dig arrangere videomøder og chatte med kolleger. Når du er på Skype eller andre digitale møder med kolleger, så brug kameraet. 85 prosent af al kommunikation sker gennem kroppen og ansigtet, og ved at bruge kamera kan du undgå misforståelser. Mute hver gang du ikke selv taler for å undgå baggrundsstøj.

3. Hold kontakt med kolleger: ring til flere samtidig

At linke flere telefonsamtaler sammen er enklere end man skulle tro. Hangouts er en smart tjeneste som tillader gruppesamtaler med op til 150 personer.
Sådan bruger du Hangouts:

Gå til ​hangouts.google.com. Derefter klikker du på «ny samtale» og så «ny gruppe». ​
​Skriv navn, telefonnummer eller e-emailadresse til dem du ønsker at føje til samtalen.

​​Klik på «ring op» for at starte gruppesamtalen.

Vil du ringe til flere samtidig fra din iPhone gør du sådan:
​Ring til en af personene som skal være med i samtalen.

Når personen du ringer til tager telefon, trykker du på «føj til samtale». Her får du en oversigt over dine kontaktene og kan vælge hvem som skal inkluderes i samtalen.

Når person nummer to accepterer samtalen trykker du på «slå samtaler sammen».
​​Samme funktion finder du på andre telefoner.

4. Brug skytjenester til fildeling

​Når mange holder sig på hjemmekontoret, er det let at føle at man mister overblikket over hvad kollegaerne arbejder med. Hvis din arbejdsplads du ikke bruger skytjenester, er tiden inde nu! Opret en ​Dropbox og benyt dig af gratistjenester som ​Google Docs. Så kan flere arbejde i samme dokument. Dertil har alle adgang til det samme, uanset hvor de befinder sig.

5. Ikke glem sikkerheden

​Glem for alt i verden ikke at tænke på sikkerheden. Den er vigtigere end nogensiden i denne tid, da it-kriminelle ikke holder sig tilbage for at udnytte situationen. Et digitalt hjemmekontor baseret på et tilfældig gratis trådløst netværk skal undgås, og det utrolig vigtig med stærke og unikke kodeord.