Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

5 ting du skal holde øje med, når du shopper gaver på nettet

Er du heller ikke i humør til overfyldte gågader, skrigende unger og nul tid til hygge, kan du med fordel byde julefreden velkommen med mus og tastatur. Ved at klare alt fra gavekøb til andesteg og juletræ hjemmefra får du nemlig mere tid til familien. e-mærket har samlet fem gode råd, du bør kende til, før du fylder den digitale indkøbskurv.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1) Tjek byttereglerne

Før du trykker køb, bør du tjekke webshoppens bytteregler. Som forbruger har du på de fleste varer altid mindst 14 dage til at fortryde et køb, når du handler på nettet. Men hvis gaven skal kunne byttes efter jul, er det sjældent nok.
”Rigtig mange webshops tilbyder udvidet bytteservice helt ind i januar, men det er ikke et krav. Derfor skal du tjekke, hvad webshoppen skriver om julegavebytning,” anbefaler Camilla Engel Post, chefjurist hos e-mærket.

2) Undersøg reklamation og fortrydelse

Over halvdelen af danskerne læser aldrig eller sjældent handelsbetingelserne, når de handler på nettet. Det betyder, at der kan gemme sig nogle kedelige overraskelser under træet. Derfor bør du altid læse, hvad du siger ja til, inden du klikker køb.

”Vi ved godt, at det ikke er det mest spændende at bruge tid på, men ligesom man med en kontrakt altid skal læse det med småt, skal man også altid læse handelsbetingelserne, hvis man vil være på den sikre side,” forklarer Camilla Engel Post.
Hun tilføjer dog, at vil man skyde genvej, anbefaler hun, at man som minimum læser afsnittene om fortrydelse, reklamation og eventuelle særlige vilkår. Det er nemlig her, du oftest finder afvigelser fra de mere eller mindre standardiserede betingelser mange webshops benytter.”

3) Kig efter e-mærket

Langt de fleste handler på nettet foregår uden problemer, men vil du gerne være på den sikre side og shoppe med julesindet i ro, skal du kigge efter e-mærket. e-mærket er din sikkerhed for, at webshoppen lever op til en række forbrugerbeskyttende krav, og skulle noget gå galt i handlen, hjælper e-mærkets jurister både dig og gavemodtageren. Flere certificerede webshops benytter desuden e-mærkets kundescore, der viser, hvordan andre kunder har bedømt deres købsoplevelse samt fragtscoren, der gør det nemt at se, hvor dygtig shoppen er til at afsende dine varer inden for 24, 48 og 72 timer. Det er særlig værdifuld information for de forbrugere, som er lidt sent ude med gavekøbene.

4) Betal altid med kort eller MobilePay Online

Når du handler på nettet, bør du altid benytte dit betalings- eller kreditkort. Gør du det, vil du som oftest være dækket af indsigelsesordningen. Det betyder, at din kortudsteder tilbagefører pengene til dig, hvis du eksempelvis ikke modtager din vare. Derfor skal du huske at gemme din ordrebekræftelse.

”Mange ønskesedler indeholder links til de produkter, gavemodtageren ønsker sig, og så oplever vi desværre, at nogle forbrugere glemmer at bruge deres sunde fornuft og ukritisk klikker videre. Først for sent går det op for dem, at teenagedatteren har linket til et lidt for godt tilbud på en udenlandsk fupside, og så sidder man i saksen. Har man benyttet sit betalingskort eller MobilePay Online, kan der dog ofte rettes op på fejlen efterfølgende,” fortæller Camilla Engel Post.

5) Åben pakken med det samme

Mange webshops tilbyder at pakke gaven ind for dig. Derfor kan det måske lyde besynderligt, at e-mærket anbefaler, at du som køber altid åbner pakken så snart du modtager den. Årsagen er, at du står bedre i en eventuel tvist, hvis du så tidligt som muligt tjekker, om det er den rigtige vare, eller om varen er defekt.

”Jo før du reklamerer over en vare, des nemmere er det at bevise, at den var i stykker fra starten. På samme måde giver mærker, stød og ødelagte hjørner på pakkens emballage en indikation af, at pakken har fået en lidt hårdhændet medfart under transporten. Derfor er det også en god idé at gemme emballage til efter jul,” afslutter Camilla Engel Post.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere