Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

4 gode råd: Sådan får du det bedste mobilabonnement

Du kan nemt komme til at betale for meget, hvis ikke du vælger et abonnement, der passer perfekt til dit behov. Her får du de bedste tips til at vælge nyt mobilabonnement.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når der skal vælges det rigtige mobilabonnement, kan det synes at være lidt som at skulle finde en nål i en høstak. Der er mange udbydere om buddet, og de har hver især flere forskellige abonnementstyper til forskellige priser. Hvis man gerne vil have det bedste abonnement, der passer til ens behov, uden at det skal koste en formue, så er det en god idé, at man orienterer sig om de forskellige udbyderes abonnementer samt priser.

Der kan være stor forskel i, hvad man får for pengene de forskellige steder. Eksempelvis tilbyder nogle billige udenlandsdata, mens andre tilbyder streamingtjenester i deres abonnementer. Derfor kan det være en stor fordel, hvis man starter med at finde sine behov. Herunder er der en lille guide til, hvad der er en god idé at fokusere på, når der skal vælges det bedste og billigeste mobilabonnement.

1. Find dine behov

Inden man begynder at lede til højre og venstre, kan det være en stor fordel at kende sine behov på forhånd. Der er som nævnt mange udbydere, og de tilbyder alle noget forskelligt. Blandt andet er der nogle udbydere, der har fysiske butikker, hvori man kan henvende sig og få fysisk personlig betjening, hvorimod andre kun kan kontaktes via deres kundeservice, hvis man skulle have spørgsmål.

For nogle er det vigtigt, at de kan få fysisk personlig betjening, hvor det for andre er underordnet. Derfor kan det være en god idé, at sortere i udbyderne ud fra dette kriterium.

Derudover har de forskellige udbydere som nævnt forskellige ting inkluderet i deres abonnementspakker, og her kan det også være en god idé at undersøge hvad de tilbyder, samt hvad ens behov er, så man ikke betaler unødigt for streamingtjenester eller billige udenlandstelefoni, hvis det ikke er noget man har behov for.

2. Kend dit forbrug

Når man har fundet sine behov til et mobilabonnement, så kan det også være en stor fordel at kende sit forbrug, inden man binder sig til et abonnement. Det vil sige, at det er en god idé at vide hvor meget data man eksempelvis bruger om måneden, samt hvor meget man telefonerer. Hvis man taler meget i telefon, så er det en fordel at gå efter de abonnementer med eksempelvis fri tale, så man ikke får en efterregning, fordi man har overskredet sit abonnements forbrug.

Hvis man derimod ikke taler særlig meget i telefon, kan det derimod bedre betale sig at gå efter et abonnement, hvor man betaler for et vist antal timers tale om måneden, så man på den måde kan få et billigt mobilabonnement, da man så ikke betaler for en ydelse, som man ikke benytter sig af. Det kan derfor godt betale sig at kende til sit forbrug, så man bedre kan sikre sig det billigste abonnement, der passer til ens behov og forbrug.

Hos de fleste udbydere er det muligt at få en opgørelse over ens forbrug, som kan være til stor nytte, hvis du skal skifte abonnement. Brug denne opgørelse som udgangspunkt, når du skal vælge, hvilken sammensætning af data og telefoni, du ønsker.

3. Sammenlign udbydernes dækning

Det er altid rarest og nemmest, hvis man har ordentlig dækning, og det kan være meget irriterende, hvis der er for mange udfald i den dækning, der er i ens område. Derfor kan det også være en god idé at undersøge de forskellige udbyderes dækning i ens område, så man ikke vælger et abonnement fra en udbyder, hvor dækningen er lav og ustabil. Det kan hurtigt blive irriterende, hvis det ofte er besværligt at sende beskeder eller telefonere, fordi dækningen er dårlig.

Dette er specielt en fordel, hvis man ikke bor i storbyerne, men i stedet på landet eller i mindre byer. Den bedste metode til at sammenligne de forskellige udbyderes dækning, er ved at spørge familie, venner eller bekendte om deres erfaringer med deres teleudbydere. På den måde får man et mere personligt og ærligt indblik i, hvilke udbydere der har en god dækning i ens område.

Alternativt findes der flere sider, der har testet de forskellige udbyderes dækning i flere områder i Danmark. Disse kan oftest findes ved blot at lave en Google-søgning af udbyderen samt dækningen i dit område.

4. Sammenlign priserne

Til sidst er det en god idé at sammenligne priserne mellem de forskellige abonnementstyper og udbydere, så man ikke ender med enten at betale for noget, man ikke bruger eller ender med at få efterregninger. Man skal også helst undgå at betale for ekstra data, fordi man har undervurderet sit behov og forbrug på grund af priserne.

Det handler derfor ikke kun om at finde det billigeste mobilabonnement, men derimod om at finde det billigste, der passer til ens behov og forbrug. Man kan på flere internetsider sammenligne priserne hos de forskellige udbydere, så man nemt kan få et overblik over de mange forskellige tilbud. Det kan være lidt af en jungle, når der skal vælges mobilabonnement, så det er en stor fordel at skabe sig et hurtigt overblik over de forskellige udbydere og deres abonnementer.

På den måde bliver det nemmere og lettere at vælge det mobilabonnement, der synes at passe bedst til ens ønsker.