Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
En 3D-billet er dyrere end en billet til an almindelig 2D-visning. Faktisk dobbelt så dyr, hvis du bor i USA, hvor du må betale 7,5 dollar for den sidste og 15 dollar for den første.
Det betyder, at du faktisk kan se to 2D-film, eller gå ud og få en pizza efter filmen, for samme pris som de samme penge du må betale for én 3D-film.
Det kan være grunden til at flere nu vælger 3D fra til fordel for de gode gamle to-dimensionelle billeder. Den sidste store 3G-blockbuster, Toy Story 3, trak således rekord mange mennesker i biografen, men færre valgte at se den i tre dimensioner sammenlignet med de seneste store 3D-film, Alice i Eventyrland og Shrek Forever After. Hvor 70 procent så Alice i Eventyrland i 3D, var tallet kun 60 procent for Toy Story 3.
Den amerikanske analytiker Richard Greenfield mener således, at den umiddelbare fascination ved 3D er ved at aftage, og at publikum som allerede har fået stillet den første 3D-sult er begyndt at vælge 3D-oplevelser fra af økonomiske årsager.
Greenfield mener således at løsningen er lavere priser, særligt på familiefilm, så økonomien ikke længere bliver så afgørende en faktor, når man køber billet.