Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Datasikkerheden er alt for slap

Danske brugere er mere villige til at betale for at få vristet deres data ud af de cyberkriminelles ransomware-angreb end at beskytte sig selv. Det undrer man sig over hos Kaspersky Lab.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis vi bliver frarøvet vores data, betaler vi gerne for at få dem frigivet – men det opmuntrer ifølge sikkerhedseksperter blot de cyberkriminelle til at udføre endnu flere ransomware-angreb.

En ny undersøgelse fra Kaspersky Lab viser således, at især de yngre generationer er opsat på at genvinde adgang til deres data, hvis de mister dem.For eksempel er mere end 70 procent af de 16 til 24-årige villige til at betale for at få data retur, mens kun 35 procent af de 45 til 54-årige er indstillet på det.

Alligevel går mange danskere rundt med enheder uden beskyttelse eller kun med en basisbeskyttelse, som slet ikke er tilstrækkelig. 45 procent af danskerne har således ikke installeret beskyttelse på deres smartphones, mens 40 procent ikke har det på deres tablets.

Mere villige til at betale de kriminelle

I gennemsnit er 46 procent villige til at betale for at få deres data retur. Det præcise beløb varierer, men 32 procent betaler gerne mellem 700 og 7000 kroner. Det står i skarp modsætning til, hvad det koster at beskytte sig selv. Som eksempel koster et enkelt års fuld softwarebeskyttelse blot nogle få hundrede kroner.

”Vores undersøgelse viser, at de cyberkriminelle har uhyggeligt gode kår i Danmark, fordi vi ikke i tide forstår værdien af vores data. Det er tankevækkende, at folk er mere indstillet på at betale for at få deres data retur end på at beskytte sig selv.

På den måde støtter almindelige mennesker en kriminel forretningsmodel i stedet for at udvikle et værn mod de kriminelle,” siger Leif Jensen, der er direktør for Kaspersky Lab i Norden.

Stor forskel på prioritering

Mest af alt er vi bekymrede for at miste vores bankdata og personfølsomme data såsom cpr-numre og kreditkortoplysninger. Dernæst kommer billeder, login-informationer til e-mailkonti og sociale medier.

De unge er imidlertid mindre bekymrede over udsigten til at miste deres finansielle data. Mens kun 56 procent af de 16 til 24-årige anser deres bank-informationer som noget af det mest værdifulde, er tallet helt oppe på 72 procent for de 45 til 54-årige.

Til gengæld bekymrer dobbelt så mange af de 16 til 24-årige sig for at miste deres login-informationer til de sociale medier, som de 45 til 54-årige gør. Det viser undersøgelsen fra Kaspersky Lab.