Home » Forskning » Sløret løftet for fremtidens genopladelige batterier
Sløret løftet for fremtidens genopladelige batterier

Sløret løftet for fremtidens genopladelige batterier

Share

Udviklingen inden for genopladelige batterier til bærbare computere og anden hjemmeelektronik har ikke rykket sig meget gennem de senere år. Men nu åbner mange nye opdagelser for nye spændende fremtidsbatterier

I dag kører næsten mere elektronik i vores dagligdag på strøm fra genopladelige batterier end fra stikkontakt. Det gælder både tandbørsten og skruetrækkeren, og snart vil sikkert langt de fleste knallerter, scootere, biler og både sikkert også gøre det. Behovet for genopladelige batterier er stort, og batteriernes ydelse er blevet meget forbedret gennem de sidste 10-20 år.

Men alligevel er udviklingen inden for batteriteknologi ikke gået så hurtigt, som mange måske havde regnet med og håbet. Nu er de videnskabelige tidsskrifter imidlertid begyndt at bugne med nye forskningsresultater, der varsler store fremskridt inden for såvel størrelse som vægt, styrke, formgivning og effektivitet af genopladelige batterier.

Udviklingen ligger hos underleverandørerne

Det er klart, at meget forskning foregår hos de producenter, der fremstiller selve batterierne, men en lige så intens udvikling foregår på de fabrikker, der fremstiller de enkelte dele af batterierne. Og her er der navnkundige spillere som Hitachi, BASF og Mitsubishi på banen foruden en lang række virksomheder, der er knapt så meget i rampelyset.

Se også:  Wi-Fi 2019: Nye ikoner og ny teknologi

Blandt de underleverandører, der er aktive i udviklingen, er vor hjemlige virksomhed Haldor Topsøe, der bl.a. eksperimenterer med nye alternative elektrolytter og elektrodematerialer og bl.a. kombinerer lithium, mangan og nikkel. Forbedret sammensætning af batteriets materialer kan nemlig let give nogle procents højere kapacitet.

Også med til at skubbe udviklingen frem er behovet for at kunne oplagre energi fra grønne og miljørigtige energikilder som vind, vand og vejr, der desværre er ustabile leverandører og langt fra altid producerer energi, når vi har brug for det. Her kommer genopladelige batterier ind til udjævning af døgnvaria­tioner og sikrer en stabil spænding og frekvens i forsyningsnettet.

Bare i 2012 var en elbil, der kunne køre 400 km på en opladning, utænkelig. Men det har Elon Musks nye gigantiske produktionsanlæg for batterier i Nevada lavet om på, og adskillige konkurrerende fabrikker i både Asien og Europa har også meldt sig ind i kampen. Tesla-fabrikken ligner med sine solceller på taget næsten selv et batteri.

I bydelen Nordhavn i København har elselskabet Radius eksempelvis installeret et 460 kWh batteri, og det amerikanske Elon Musk-firma Tesla tilbyder adskillige såkaldte Powerpacs, der er superbatterier til lagring af naturenergi og i perioder faktisk er i stand til at forsyne hele husstande eller hele småsamfund med strøm.

I USA præsenterede Tesla i april 2015 batterilageret Powerwall til private husstande, og i løbet af de første uger lå der 50.000 bestillinger.

Lithium-svovl er rykket nærmere

Det har længe været velkendt, at lithiumbatterier med svovl-katode kan indeholde mere energi end de traditionelle lithium-ion-batterier med kobolt-katode. Til gengæld kan lithium-svovl batterier ikke klare så mange op- og afladninger. Tidligere har forskerne forsøgt sig med beskyttende belægninger, der dog kun har medført øget vægt og andre ulemper. Men nu har forskere fra Yale University tilsyneladende en ”holdbar” løsning ved at anvende en ultratynd beskyttende film på 90 nanometer baseret på bl.a. grafen.

Se også:  Det er ikke længere kunstigt med kunstig intelligens
Vindue til det inderste

Årsagen til den ustabilitet lithium-ion batterier har vist sig at kunne have, har forskere ved University of Michigan opdaget ved at lave et vindue, der tillader dem at filme de processer, der foregår inde i batteriet. Miseren skyldes små plantelignende lithium-strukturer, der danner sig på overfladen af batteriets elektroder. Disse såkaldte dendritter vokser, når batteriet lades op, og det er på grund af disse dannelser, at Li-ion-batterier kan kortslutte, eksplodere eller bryde i brand, som det ulykkeligvis skete med Samsungs Galaxy Note 7 mobiltelefon (Samsung har fremover lovet at lade alle mobilbatterier gennemgå en 8-punkts test med såvel røntgenkontrol som fuld adskillelse).

TAGS
batteri
innovation
lithiumionbatteri

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S