Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

2 generationer af GPS i duel

Route 66 er på vej ind på det danske marked for
navigationscomputere. Deres seneste frembringelse bliver sat stævne mod nyeste skud på stammen
fra TomTom.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er ikke, fordi Alt om DATA har sat kursen over dammen til USA i denne test. Godt nok er Route 66 en af de helt store forbindelsesveje i staterne, men det er altså også navnet på en af de navigationscomputere, der ikke har den store udbredelse i Skandinavien.

Hidtil har Route 66 stort set kun eksisteret i Danmark som kortgrundlag til navigationscomputere fra blandt andet Nokia. Men nu har de så sendt deres egen lille vejhjælper på markedet i Danmark.

Vi har testet versionen, der bærer navnet Maxi Regional, som indeholder kort til Danmark, Finland, Norge og Sverige. For den ikke skulle sidde helt alene i forruden og kede sig, satte vi den op mod TomTom Go 630 Trafik, der nogenlunde modsvarer Route 66, dog med den lille undtagelse, at sidstnævnte har kort fra hele Europa. Det undlod vi dog at tage med i vores bedømmelser.

En anden stor forskel på de to enheder var umiddelbart, at TomTom havde indbygget TMC, mens det krævede ekstraudstyr til Route 66, før denne facilitet virkede. Umiddelbart virker det som et minuspoint til Route 66, men hvis enheden primært skal bruges i Skandinavien, giver det faktisk god mening. TMC-systemet virker bare utrolig dårligt i netop disse lande, mens det giver langt bedre mening, hvis den skal bruges i Tyskland, Holland og Frankrig - lande der har virkelig godt styr på deres TMC-system. Derfor undlader vi også at tage højde for denne facilitet i vores bedømmelse og fokuserer i stedet direkte på brugervenlighed, hvor hurtigt de kan beregne en ny rute, hvor stædige de holder fast i den rute, de først har beregnet og ikke mindst, hvor gode deres retningsangivelser er.

Ud på de åbne vidder

Vi startede med at fyre op under Route 66, et produkt vi aldrig før havde stiftet bekendtskab med. Den havde en glimrende holder til montering i vinduet, så den del af installationen var simpel nok. Herefter var det bare at sætte det medfølgende sd-kort i enheden og tænde for den. I løbet af få minutter var den konfigureret til dansk og klar til brug.

Det første problem med Route 66, som vi fandt, var at få den menu frem, hvori man kunne indtaste sin destination. På skærmen med vejbilledet var der et meget lille ikon i nederste venstre hjørne - et der er relativ svært at ramme. Og hvis du rammer ved siden af, får du sat en punkt på kortet, og så er der endnu et lille ikon, som du kan ramme (eventuelt ved siden af). Samtidig kommer der en pil i højre hjørne, som bringer dig tilbage til, hvor du var, før du klikkede på skærmen. Ikonernes synlighed er meget ringe, og de er rigtig svære at ramme, hvilket gør betjeningen af denne navigationscomputer ret besværlig. Specielt når man har ret langt op til forruden, som tilfældet er i undertegnedes bil.

Det var desværre ikke det eneste sted, at Route 66 var lidt problematisk at indstille. Da vi ville ind og sætte enheden op med, hvad den skulle vise af informationer på skærmen, hvordan kortet skulle præsenteres og så videre, kom vi ud på en længere omvej. Først ind i hovedmenuen, derefter skulle vi vælge indstillinger, og her var der ikke mindre end ni forskellige menupunkter, vi kunne vælge blandt.

Det lykkedes til sidst for os at få indstillet enheden, men det var langt fra let. Samtidig var teksten meget lille på skærmen, og da er ikke følger en pegepind (stylus) med, var det en lidt specielt opgave at ramme de små tekster og ikoner med undertegnedes relativ store fingre.

Både godt og dårligt

Herefter startede vi på den egentlige navigationstest, og her kom der en overraskelse, der var både god og dårlig. Når vi skulle indtaste et sted, vi skulle hen, skulle vi ikke først vælge by, som vi var vant til fra alle andre navigationscomputere. Næ – på en og samme linje indtastede vi husnummer og vej, samt eventuelt by og så søgte enheden ellers. Undlod vi byen, søgte den blandt alle de vejnavne, der matchede det, vi allerede havde skrevet, og så kom problemet med at finde den by, hvor vejen lå i. Nogle gange var der rigtig mange hits.

Ved at indtaste postnummeret bagefter vejnavnet blev den korrekte vej markeret – men den fandt stadig alle andre veje af samme navn. Den lille finte gjorde, at det tog pænt lang tid for enheden at finde en adresse. Men det var faktisk lidt spændende, at den ikke krævede byen. Nogle gange er det ikke altid lige til at vide, hvilken by en given vej ligger i, eller hvor den er registreret i navigationscomputeren. Vi havde som sådan ikke noget at udsætte på måden, enheden dirigerede os rundt i landet på, bortset fra at den havde en underlig tendens til at vælge de små veje, på trods af at vi havde sat den op til altid at tage hurtigste rute.

Route 66 skal have stor ros for, hvor hurtigt den fangede satellitter, der var den klart blandt de hurtigste, vi har testet, og i denne test slog den klart vores TomTom i den kategori. Den var heller ikke så insisterende på den rute, den havde fundet først. Den var ikke lige så hurtigt til at finde ny rute som TomTom, men dog hurtig nok til, at det ikke var et stort irritationsmoment.

Endelig skal der lige lyde lidt ris for natvisning. I forvejen er informationerne om veje og afstande skrevet med meget små bogstaver i bunden af skærmen, og når den skifter til natvisning, så bliver teksten lysegrå og fuldkommen umulig at læse.

Da vi følte, at vi havde kørt nok rundt med Route 66 i forruden, blev TomTom Go 630 Traffics sluttet til, og det var lidt som at sætte sig ned i en velkendt lænestol, eller som at komme hjem efter en længere rejse.

Brugergrænsefladen til denne TomTom er den samme, som vi har set så mange gange før, store letbetjente ikoner, og når der skal indtastes tekst eller tal, så er tasterne dejligt store på skærmen. Igen udmærker TomTom sig ved at have en intuitiv grænseflade, og uanset om der er dag- eller natvisning på, så er alle informationer på skærmen lette at overskue og ikke mindst at læse.

TomTom Go 630 Traffic er langt hurtigere til at finde en adresse end Route 66, omvendt så bruger den noget længere tid på at finde satellitter. Holderen er også noget, vi før har klandret, og det skal ske igen. Faktisk så oplevede vi et par gange, at den faldt ned fra ruden under brug. Ikke smart.

Der skal også lægges lidt til på plussiden, når det handler om input. For selvom der ikke følger en fjernbetjening med, så kan man godt benytte fjernbetjeningen fra en anden TomTom navigationscomputer. Rigtig smart, da vi faktisk lige havde sådan en fjernbetjening liggende. TomTom er også langt den hurtigste navigationscomputer til at beregne en ny rute og ikke specielt insisterende, når den først har fundet en rute.

Indbygget i alle nyere TomTom-navigationscomputere er der en teknologi, de kalder for IQ Routes - en teknologi, der beregner den optimale rute baseret på trafikdata for den pågældende dag og tidspunkt. Det lyder smart, og selvom TMC-signalet ikke virker specielt godt i Danmark, så oplevede jeg flere gange at få andre ruter, alt afhængig af dagen jeg valgte en bestemt tur på. En lille smart perle. Generelt skal TomTom have mange roser for deres navigationscomputere, og Go 630 Traffic er ingen undtagelse. Den er stabil, troværdig og letbetjent.