Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

25 år med et ikonisk brand: ThinkPad forever!...

Som eneste nordiske medie var Alt om DATA i starten af oktober inviteret til Yokohama i Japan for at fejre 25-års fødselsdag for den legendariske ThinkPad. Det blev en begivenhed, der både trak linjerne tilbage til IBM’s frasalg af pc-divisionen, gjorde status over positionen i dag og kiggede ind i fremtiden. Lad det være sagt med det samme – både pc’en og Lenovo kan trygt gå fremtiden i møde.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I starten af 90’erne havde jeg mulighed for ved et par lejligheder at besøge IBM’s udviklingslaboratorie i Almaden syd for San Francisco. Ved den ene af lejlighederne interviewede jeg Ted Selker, som spillede en stor rolle i forbindelse med implementeringen af den røde trackpoint. Den har lige siden været et ikon for alle de forskellige modeller af ThinkPad, markedet har oplevet. Sådan en dims havde verden ikke set før, og den har siden været uløseligt forbundet med brandet.

Som bekendt solgte IBM sin pc-division fra i 2005, hvor den blev overtaget af Lenovo, der for nylig fejrede 25-året for ThinkPad’ens fødsel som produkt i 1992. Det skete ved en stor event, der fandt sted i Yokohama syd for Tokyo. Godt nok er Lenovo kinesisk, men det er i Yokomaha, man finder et andet stort udviklingslaboratorie, der har været med til at fastholde ThinkPad som et af de mest kendte og indarbejdede brands på pc-markedet.

Det blev overtaget i forbindelse med handelen og har siden været det centrale omdrejningspunkt for den videre udvikling. Derfor var det helt naturligt, at fødselsdagen blev fejret her, og som eneste nordiske medie var Alt om DATA inviteret med til at fejre begivenheden. Det skete med pomp og pragt over tre dage i starten af oktober, og meget tyder på, at ThinkPad’en trygt kan se fremtiden i møde.

En handel der bekymrede mange

En af de helt store bekymringer blandt såvel branchefolk som analytikere, da IBM valgte at udskille pc-divisionen, var hvorvidt Lenovo ville være i stand til at videreføre brandet. En meget naturlig bekymring, da det næppe kan komme som nogen overraskelse, at en amerikansk virksomhed som IBM og en kinesisk virksomhed som Lenovo i bund og grund er meget forskellige.

Det var da også en bekymring, der blev diskuteret på pressearrangementerne i Yokohama, men både ifølge Lenovos egne repræsentanter og den uafhængige analytiker Tim Bajarin, der var inviteret til at komme med sin vurdering, er bekymringen gjort til skamme. Først og fremmest fordi Lenovo tilsyneladende har formået at fastholde et stort fokus på brugerne og ikke mindst inddrage dem aktivt i udviklingen af nye ThinkPad-modeller.

Da IBM solgte pc-divisionen fra lød salgstallet på pæne 25 millioner enheder – et tal, der i dag har rundet de 130 millioner. Det dokumenterer med al tydelighed, at Lenovo ikke blot har været i stand til at fastholde forbrugernes interesse for ThinkPad, men også har været i stand til at øge den markant.

En særdeles krævende kunde

I mere end 20 år har Lenovo arbejdet sammen med Intel om udviklingen af nye produkter, og Jim Johnson, der blandt andet er chef for udviklingssamarbejdet med kunderne, fortæller, at Lenovo gennem årene har været en endog meget krævende kunde.

Det var især inden for udvikling af mobilitet i form af Wi-Fi, at Lenovo var krævende, men Jim Johnson konstaterer samtidig, at de store krav også var med til at skubbe Intel selv ud over de udviklingsmæssige stepper, når det gjaldt de trådløse teknologier. Han mener, at samarbejdet med Lenovo både har været med til at drive den mobile pc-innovation og ændre, hvorledes virksomheder arbejder.

Et trumfkort oppe i ærmet

Analytiker Tim Bajarin konstaterer da også, at frasalget givet skete på et tidspunkt, der var gunstigt både for IBM, der havde brug for at fokusere på andre forretningsområder, og for Lenovo, der havde brug for fornyelse. Og så har ThinkPad’en haft endnu et trumfkort oppe i ærmet – et trumfkort, der er endnu mere aktuelt end nogensinde før.

thinkpad3 En ThinkPad kan ikke få lov til at kalde sig for en ThinkPad, før den har gennemgået en lang række mekaniske og elektroniske test. Her får vi et kig ind i testlaboratoriet i Yokohama.

Således kunne de deltagende journalister høre Vice President og chef for den teknologiske udvikling Arimasa Naitoh, der også kaldes for ThinkPad’ens fader, fortælle hvorledes man lige fra starten har haft fokus på det at skabe mobilitet for brugeren og gøre det muligt at arbejde uanset placering, tid og sted. Samtidig har det været målet at skabe en enkel og forståelig teknologi, som brugerne umiddelbart kan identificere sig med. Det er tanker, der stadig er essentielle for Arimasa Naitoh, som for nylig har skrevet bogen ”How the ThinkPad Changed the World and is Shaping the Future”.

Enkelheden kommer blandt andet til udtryk i et minimalistisk design, der er inspireret af en japansk madkasse af bambus – den såkaldte Bentobox – garneret med den røde trackpoint i midten. Det er et design, der har betydet, at ingen er i tvivl om, hvad de står med, når de har en ThinkPad i hånden. Næppe noget andet laptop-brand kan prale af en lignende integration af design, form og funktion.

Almaden var et helt særligt sted

Da jeg i starten af 90’erne besøgte IBM’s udviklingslaboratorie i Almaden syd for San Francisco og interviewede opfinderen af den røde trackpoint – Ted Selker – var det et besøg, der var præget af tilværelsen blandt langhårede flippertyper i sandaler. Måske ikke lige det indtryk, man forbinder med nålestribede IBM eller det tilsvarende udviklingslaboratorie, der allerede dengang befandt sig i Yokohama.

Et naturligt spørgsmål på pressekonferencen i forbindelse med festligholdelsen af 25-året for ThinkPad var derfor, hvorledes det er lykkedes at fastholde det element af kreativ innovation, man mødte i Almaden. Der er næppe nogen tvivl om, at med kinesisk corporate ledelse og med japansk ledelse i Yokohama, vil man næppe møde den slags typer mere, men svaret var, at løsningen har været en meget åben virksomhedsfilosofi, hvor alle medarbejdere i princippet kan komme med input til nye produkter. Af forskellige årsager er strategien tydeligvis lykkedes.

International designudvikling

Sjovt nok kunne David Hill, der er tidligere chef for den designmæssige linje, fortælle at netop den røde trackpoint i starten slet ikke faldt i IBM-chefernes smag, og årsagen var ganske enkel. Den mindede nemlig for meget om den røde afbryderknap på de mainframes, virksomheden producerede. Siden blev den dog accepteret, og Brian Leonard, der er Vice President for den nuværende designstrategi, føjer til, at det er lykkedes at skabe et tidløst design, der aldrig kommer til at synes gammelt.

Endnu en af årsagerne til den designmæssige succes er givet, at udviklingen fandt sted på tværs af landegrænser og kontinenter. Således var den kendte tyske industrielle designer Richard Sapper også involveret i det design, der siden er blevet så uløseligt forbundet med selve produktet. Faktisk er det lidt sjovt, at begrebet ”pad” blev kendt længe før Steve Jobs og Apple lancerede iPad’en.

Således kunne analytiker Tim Bajarin fortælle, at han i sin tid, da Steve Jobs var hentet tilbage til en virksomhed, der var på randen af konkurs, spurgte ham, hvad hans primære fokusområder nu ville være, og svaret var helt klart – industrielt design. Det lød skørt, men Steve Jobs var som bekendt ikke helt galt på den. Tim Bajarin, der har fulgt Lenovo siden lanceringen af den første ThinkPad 700c i 1992, konstaterer da også, at en ThinkPad i dag er kendetegnet ved lidt den samme lystfaktor som Apples produkter. For IBM og Lenovo har gjort præcis det samme.

25-års fødselsdagsmodel

thinkpad5

I forbindelse med 25-års jubilæet annoncerede Lenovo selvfølgelig også en speciel 25-års ThinkPad fødselsdagsmodel i et helt klassisk design, men naturligvis med topmoderne specifikationer. Den er således udstyret med en Intel Core i7-7500u processor, Nvidia GeForce 940MX 2 GB gddr5-grafikkort samt 16 GB ddr4-hukommelse og 512 GB PCIe ssd.

Fokus på både rødder og ny teknologi

Han konstaterer samtidig, at alle tanker om pc’ens død er latterlige og stærkt overdrevne. Formfaktoren vil løbende blive justeret, men laptops, som vi kender dem – eller næsten som vi kender dem – vil altid eksistere, om end vi over tid vil se en række nye brugerinterfaces. Blandt andet qua udbredelsen af kunstig intelligens og virtual reality. Derfor mener han naturligvis også, at der ikke er tid til at hvile på laurbærrene.

Kunsten er med andre ord, at Lenovo skal balancere på en knivsæg, hvor virksomheden både er tro mod de designmæssige rødder og fortsat forstår vigtigheden af at have en produktpalet, der skal vokse op og udvikle sig med kvalitet og design i fokus. I den sammenhæng er samspillet med brugerne vigtigt, og som tidligere nævnt er det en af de kvaliteter, Lenovo har forstået at bevare efter overtagelsen fra IBM. Noget, der af mange i dag anses for at være en af de mest succesfulde business cases nogensinde.

Dilip Bhatia, der er Vice President for den globale marketingstrategi samt User and Customer Experience understreger da også, at det ikke så meget handler om selve produktet, men om brugerens oplevelse af det. Den tråd blev taget op i Yokohama af Jerry Price, der er global chef for Lenovos salg til virksomheder. Han siger, at vi i fremtiden mere vil fokusere på personalized computing i stedet for personal computing, og med det mener han, at vi lige tager et par ekstra skridt ekstra hen mod den ultimative mobilitet.

Unikt besøg i de hellige testhaller

thinkpad På udstillingen over tidligere modeller, kiggede vi blandt andet ind i en tidlig IBM-udgave af ThinkPad, men der har skam også været udviklingssamarbejder med såvel Apple som Canon.

Så vidt vides var det første gang, at så stor en gruppe journalister fra hele verden fik lov til uhindret at se alle de testprocedurer, en ThinkPad skal igennem, før den kan kalde sig for en ThinkPad. Test, der indbefatter både mekaniske og elektroniske test af alle afskygninger og hvoraf flere faktisk er unikke for Lenovo som virksomhed.

Vi så også den historiske udstilling, hvor samtlige ThinkPad-modeller siden 700c, der blev lanceret i 1992, er udstillet. Der er måske ikke mange, der ved det, men i de tidlige år havde IBM både et samarbejde med Apple og med Canon om nye modeller. Blandt andet lancerede man i samarbejde med Canon en laptop med indbygget printer. Lige siden den allerførste model har den røde trackpoint været et ikon for ThinkPad.

Den blev født lang tid før, trackpad’en så dagens lys, men selv om den siden er tilføjet, er brugerne ifølge Lenovo selv stadig rigtig glade for den lille, røde knop.

Klar til næste 25 år

Han mener, der vil ske et opbrud med det traditionelle kontor, som vi kender det, samt vi kommer til at arbejde på en hel række nye måder, der netop også vil integrere teknologier som f.eks. kunstig intelligens. Som eksempel på blot et enkelt af de nye produkter, der er på vej, nævner han ThinkSmart Hub 500, der blev lanceret for nylig på Microsoft-konferencen Ignite.

Et produkt, der skal være med til at styrke den digitale transformation og løse den kompleksitet, der gemmer sig bag teknologien i f.eks. et møderum. Fællesnævneren for konceptet er begrebet Smarter Office, som skal være med til at bringe Lenovo godt og trygt ind i fremtiden. Og fremtiden, ja den skabes altså i høj grad i udviklingslaboratoriet i Yokohama, hvor det så vidt vides var første gang en så stor gruppe journalister fra hele verden havde mulighed for at kigge helt ind i maskinrummet på en virksomhed som Lenovo.

Vi fik både et indblik i de krævende test, en ThinkPad skal gennemgå, før den kan kalde sig selv for en ThinkPad, og vi fik også et helt konkret kig på nogle af de fremtidige produkter, vi vil se fra Lenovo. Desværre er de så tidligt på udviklingsstadiet, at vi på tro og love måtte sværge ikke at fortælle noget, før Lenovo siger, de er klar. Men så meget kan jeg godt løfte sløret – det ser ud til, at Lenovo er klar til at tage en tørn på 25 år mere…!

Medarbejderne vil stille krav

Når man skal gøre status og kigge ind i fremtiden, vil et helt naturligt spørgsmål til Lenovo være, hvorvidt man herfra mener, at tabletten vil overtage laptoppens rolle som arbejdsredskab for den mobile medarbejder. Ganske som analytiker Tim Bajarin mener Jerry Paradise, der er ansvarlig for Lenovos salg til virksomheder, ikke dette vil ske.

Smartphone, tablet og laptop vil fortsat være tilgængelige som selvstændige arbejdsredskaber. Godt nok vil de funktionsmæssige krydsfelter givet ændre sig, og vi ser jo allerede i dag hybrider, hvor tablet og laptop forenes. Men laptoppen som selvstændigt redskab til de mere krævende arbejdsopgaver vil ikke forsvinde, og i takt med udbredelsen af brugen af Big Data vil behovet for laptoppen stadig være åbenlyst.

Men qua det tætte samarbejde med kunderne er man hos Lenovo netop observant på studier af forbrugsmønstre og, hvorledes de måtte ændre sig. Ifølge Jerry Paradise vil det i fremtiden være af endog særdeles stor vigtighed, hvilke typer af arbejdsredskaber, virksomhederne kan tilbyde deres medarbejdere. Faktisk vil han gå så langt som til at sige, at det kan være en afgørende faktor for, hvilket job i hvilken virksomhed en ny medarbejder overhovedet vil være interesseret i. Medarbejderne til altså have redskaber, der både gør det nemt, behageligt og ikke mindst effektivt at udføre jobbet.